InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Schorpioenen in Frankrijk

Schorpioenen in Frankrijk

Schorpioenen in Frankrijk Schorpioenen zijn nooit erg geliefd geweest bij mensen, en het is altijd even schrikken als je er een ziet. In Frankrijk zijn er verschillende soorten schorpioenen. Wanneer je bijvoorbeeld op vakantie bent, kun je ze best eens tegenkomen. Dan is het handig te weten welke soorten er eigenlijk zijn. En, belangrijker nog: zijn ze gevaarlijk? Laten we het eerst wat globaler bekijken: van alle bekende schorpioenen over heel de wereld (ongeveer 2.000 soorten) vormen ongeveer 25 soorten een gevaar voor de mens. In Frankrijk zelf komen slechts 5 soorten schorpioenen voor, die zonder uitzondering hun leefgebied in het zuiden van het land hebben:

Soorten schorpioenen

Scorpion languedocien (buthus occitanus)

Deze schorpioen wordt over de gehele kustlijn van de Middellandse Zee waargenomen. Het is de grootste schorpioen die je in Frankrijk tegen kunt komen. Volwassen exemplaren meten 6 tot 8 centimeter. De scorpion languedocien is te herkennen aan de geelachtige kleur.

Euscorpius flavicaudis

Dit is de meest voorkomende schorpioen op het Franse vasteland. Ook deze schorpioen leeft verspreid over de gehele kustlijn, met uitzondering van het uiterste oosten, bij de grens met Italië. In tegenstelling tot de scorpion languedocien wordt deze ook verder in het binnenland aangetroffen, ze worden bijvoorbeeld ook rond Valence gezien. Ze zijn 3 tot 5 centimeter lang, en kunnen gemakkelijk worden herkend aan de strogele poten.

Euscorpius italicus

Zoals de naam al doet vermoeden, vind je deze schorpioen alleen in het uiterste zuidoosten van het Franse vasteland, vlakbij de Italiaanse grens. Ook dit beestje is 3 tot 5 centimeter lang. Ze zijn donker van kleur en geheel ongevaarlijk. Het gif en de angel zijn lang niet scherp genoeg om de mens in gevaar te brengen.

Euscorpius tergestinus

De euscorpius tergestinus kun je overal in het zuidoosten van Frankrijk tegen het lijfje lopen. Ze worden niet langer dan 5 centimeter, en zijn eveneens ongevaarlijk voor mensen.

Belisarius xambeni

Dit is de meest zeldzame en ook de kleinste schorpioen; hun lengte blijft onder de 4 centimeter. Ze komen alleen voor in de oostelijke Pyreneeën, ten zuiden van Perpignan.

Steken

Al deze schorpioenen kunnen steken als ze zich in gevaar voelen. Schorpioensteken komen zelfs best vaak voor. Het goede nieuws is dat ze geen van allen echt gevaarlijk zijn voor mensen. Je kunt wat pijn hebben op de plaats van de steek, maar meer ook niet. Een steek van de scorpion languedocien is in de regel het meest pijnlijk, maar ongevaarlijk. Natuurlijk is het bij twijfel altijd aan te raden zo snel mogelijk een arts te raadplegen.

Lees verder

© 2009 - 2018 Salo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schorpioenen in Frankrijk"

Reacties

Ties, 28-07-2016 14:31 #2
Heb een euscorpius tergestinus gezien, supercool. Blij dat hij niet gevaarlijk is, ik ga straks voor de vierde keer op zoek naar schorpioenen.

Bracke Herman, 01-10-2012 10:07 #1
Ik woon in Belgie en heb gisteren een schorpioen van +/-3cm aangetroffen in mijn douche. Als je hem uitstrekt is hij misschien wel 5 cm. De vraag is: Hoe verklaart u een dergelijke schorpioen in onze streken? De vindplaats is Wetteren in de provincie oost-vlaanderen.

Graag ontving ik op mijn vraag een antwoord.
Dank bij voorbaat.
Bracke Herman

Infoteur: Salo
Laatste update: 14-09-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!