InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Het bezweren van slangen

Het bezweren van slangen

Het bezweren van slangen Dit artikel gaat over het bezweren van slangen: hoe slangenbezweerders het doen, en wat voor gevolgen het heeft voor de slangen.

Geschiedenis

In het oude Egypte werden er al slangen bezworen, mensen die dat deden werden beschouwd als grote magiërs. Ook in India bestaan slangenbezweerders al heel erg lang.

Het bezweren

Het lijkt alsof slangen meebewegen op de muziek die de slangenbezweerders spelen op hun fluiten. Dit is echter niet waar. Cobra's, die voornamelijk gebruikt worden voor het bezweren van slangen, zijn namelijk doof. Doordat slangen visueel ingesteld zijn reageren ze niet op geluiden maar op beelden. Ze bewegen mee met de bewegingen van de fluit die die slangenbezweerder de fluit laat maken wanneer hij speelt. De slang beweegt mee met de fluit omdat dit een natuurlijk vluchtmechanisme van de slang is. De slang maakt zich klaar om te vluchten maar doet dit nog niet omdat er geen echt gevaar dreigt.

De slang

Het bezweren komt er dus op neer dat slangen voor de lol (en voor geld) bang worden gemaakt zodat ze aanstalten maken om te vluchten omdat dit 'mooi' is om te zien. De slangenbezweerder moet echter niet te lang doorgaan met het spelen omdat er dan kans is dat de slang hem aanvalt.

Slangenbezweerders naaien vaak de bek van een slang dicht of steken er een speld doorheen zodat er geen kans is dat ze gebeten worden en worden geïnjecteerd met het dodelijke gif van de slang. Bezweerders geven de cobra's vaak weinig te eten. Hierdoor vervellen ze veel omdat dit een uiting is van een slechte conditie. Zonder de knaagdieren en vogels die de cobra in het wild zelf zou vangen leeft een cobra gemiddeld een half jaar of net iets langer.
© 2008 - 2019 Dereau, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DEZALB, Pixabay
  • Quest Magazine: Uitgave mei 2007

Reageer op het artikel "Het bezweren van slangen"

Reactie

Tresinie Martine, 22-03-2018 13:24 #1
Pas terug uit India en op toeristische plaats slangenbezweerder tegengekomen. Vond dit heel mooi en heb zelfs een fooi gegeven. Wat ik toen echter niet wist is dat deze dieren op zo een gruwelijke manier worden behandeld, nl het trekken van hun tanden of dichtnaaien van hun mond. Vandaar dat we de slang mochten aaien, wat een rotgevoel! Was al zo blij dat ik geen olifantenrit had genomen zoals de massatoerist want deze goedaardige loebassen worden op een gruwelijke barbaarse manier getraind, lees geslagen gefolterd om dan achteraf de toeristen rond te rijden. Ze zijn soms ook heel mooi geschilderd zodat je al de littekens niet ziet.

Infoteur: Dereau
Gepubliceerd: 14-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!