InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Hoekige krab - uitheemse krabbensoort in de Noordzee

Hoekige krab - uitheemse krabbensoort in de Noordzee

Hoekige krab - uitheemse krabbensoort in de Noordzee De hoekige krab dankt zijn naam aan de vorm van zijn hoekige kopborststuk. Het is er een uit de krabbenfamilie die normaal gesproken niet op het Nederlandse strand voorkomt. Toch wordt hij er soms gevonden. De hoekige krab kan veel verschillende kleuren hebben, zoals geel, oranje, rood, roze of paars. Het bijzondere aan het dier is de wijze waarop hij zich ingraaft in een gangenstelsel dat hij met andere soorten bewoont. De hoekige krab houdt niet van heel koud water.

De kust van Zuid-Afrika

De Krab met het hoekige rugschild en slanke lange scharen

Hoekige krab

De hoekige krab, die officieel Goneplax rhomboides heet hoort bij de familie der krabben. Hij dankt zijn naam aan zijn hoekige kopborststuk en wordt ook wel vierkante krab genoemd. In het Engels spreekt men dan van angular crab of square crab. In feite is zijn schild niet vierkant, maar meer trapezevormig. Het dier wordt ook wel mud-runner genoemd vanwege de snelheid die hij in het slik kan maken wanneer hij bedreigd wordt.

Geel oranje roze

De hoekige krab is een relatief kleine krab met een schild van ongeveer 3,7 centimeter breed. Hij ziet er bijzonder uit vanwege zijn kleur en vorm. De kleur varieert van geelachtig wit naar oranje. Ook zijn er rode exemplaren, roze en paarse krabben gevonden.
Het dier heeft een gladde, vierhoekige bolle schaal die veel breder is dan lang. Het heeft vijf paar lange, slanke poten waarvan één paar extra lange scharen heeft.

Scharen met haren en ogen op steeltjes

Vrouwtjes en mannetjes zijn te onderscheiden aan de lengte van hun scharen. Vrouwtjes hebben korte slanke scharen, chelipeden, en mannen hebben lange slanke scharen. De scharen zijn begroeid met een rijtje borstelvormige haren. De looppoten hebben geen scharen maar aan de uiteinden wel haren. De oogjes zijn het uiteinde van zeer lange, oprolbare oogsteeltjes.

Atlantische Oceaan en Middellandse Zee

De hoekige krabben komen voor in de noordoostelijke Atlantische Oceaan en in de Middellandse Zee. Ze komen voor in de zuidelijke Noordzee tot aan zuidelijk Afrika en aan de Indische Oceaankust van Zuid-Afrika. Door vondsten op het strand en in magen van vissen lijkt het er op dat de krab in de 21ste eeuw iets naar het noorden oprukt.

Gangencomplexen in de klei

De krab leeft in een modderige omgeving en graaft zich graag in de slikkige bodem in. Ze graven daar holen die door gangen met elkaar zijn verbonden en complexe patronen vormen die ook worden bewoond door andere soorten zoals vissen en kreeften. De verschillende soorten leven samen in de gangencomplexen.

Symbiose met mosdiertje

De borstelhaartjes op de antennes, monddelen en poten zijn begroeid met een mosdiertje. De krab en het mosdiertje leven in symbiose met elkaar. Vlak voor de krab vervelt produceert het mosdiertje larven, die zich vervolgens hechten op het nieuwe skelet van de krab.

Bron: Gerbrand CaspersBron: Gerbrand Caspers
Hoekige krab op het strand van Ameland
Op 31 augustus 2016 vond een strandwandelaar een levende hoekige krab op het strand van de oostpunt van Ameland. De krab werd voor het eerst in 2003 in de Nederlandse Noordzee gesignaleerd. Plotseling troffen vissers ze in hun netten aan. Aan de kust en op het strand werden ze toen nog niet gezien. Die op Ameland zou de eerste zijn. De krab was levendig en werd door de wandelaar weer in zee gezet, maar eerst maakte hij er nog een foto van.

Klimaatverandering en Noordzee

Eigenlijk is de Noordzee te koud voor deze soort, maar met de klimaatverandering en de opwarming van de Noordzee, lijkt het erop dat de hoekige krab naar het noorden trekt. Helemaal zeker durven de mariene biologen dat nog niet te zeggen, want daarvoor is een vondst op het Amelander strand te weinig om conclusie uit te trekken. De krab kan ook met een viskotter zijn meegevoerd naar de kust. Vangsten in de Zweedse wateren van vissen met delen van de krab in hun maag, dragen bij aan het vermoeden dat de krab naar het noorden oprukt.

Ameland

Legenda
A. Vondst Hoekige krab 31-8-2016

Lees verder

© 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Samenwerking tussen organismeSamenwerking tussen organismeAls je in het bos loopt zal je het niet al te snel opvallen. Maar de natuur heeft op veel dingen een oplossing bedacht.…
Scharen: voor elk karwei een andere schaarEen schaar is een van de handige gereedschappen waar zeer veel soorten van bestaan. Weliswaar doen ze allemaal hetzelfde…
Evolutie: Wat vertelt symbiose ons?mijn kijk opEvolutie: Wat vertelt symbiose ons?Symbiose is het samenleven van twee of meerdere biologische organismen. De partners kunnen voordeel of nadeel hebben van…
Symbiose en competitie in flora en faunaSymbiose en competitie in flora en faunaTussen dieren (fauna) in de natuur bestaan onderlinge relaties. Deze relaties kunnen tussen soorten worden beschreven of…
Noordzee  drukste zeestraat van EuropaNoordzee drukste zeestraat van EuropaDe Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën van de wereld en de drukste zeestraat van Europa. De vaarroute ligt niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gerbrand Caspers
  • http://www.ecomare.nl/bezoek-ecomare/nieuwspagina/news/hoekige-krab-op-ameland/ Geraadpleegd op 14 februari 2017
  • https://www.verspreidingsatlas.nl/S900033 Geraadpleegd op 14 februari 2017
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Goneplax_rhomboides Geraadpleegd op 14 februari 2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Decapod_anatomy Geraadpleegd op 14 februari 2017
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Seta Geraadpleegd op 14 februari 2017
  • Afbeelding bron 1: Gerbrand Caspers

Reageer op het artikel "Hoekige krab - uitheemse krabbensoort in de Noordzee"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 22-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Strandvondsten
Schrijf mee!