InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Tips tegen wespen

Tips tegen wespen

Tips tegen wespen Je bent op vakantie en met het gezin lekker buiten aan het eten. Het is heerlijk weer. Maar dan springt de één op, de ander vlucht gillend het huis in, een derde blijft zo stil mogelijk zitten. Er is een wesp gesignaleerd. Wespen kunnen vakantieplezier behoorlijk bederven. Wat kun je tegen deze stekende insecten doen?

Wespenval

Een methode die niet zo diervriendelijk is, maar wel effectief, met name als het gaat om wespenoverlast, is het maken van een wespenval. Dit gaat als volgt:
  • Knip een plastic fles, bijvoorbeeld een ranjafles, doormidden. Wel de dop eraf halen.
  • Doe een flinke laag limonade in het onderste gedeelte. Leng dit niet aan met water.
  • Leg nu het bovenste gedeelte van de fles in het onderste deel, met de tuit naar beneden wijzend. Dus eigenlijk omgekeerd.

Deze wespenval werkt als volgt:

De wespen komen af op de zoete geur van de pure limonade. Ze gaan door de opening naar binnen en belanden in de limonade, waar ze zwemmen voor hun leven. Ze kunnen er niet uit en sterven een langzame dood.

Het nadeel is wel dat de wespenval wespen aantrekt, vanwege de zoete limonade. Daarom is het sterk aan te raden om de wespenval een eind bij de tafel vandaan te zetten, zodat ze daar op af komen.

Wespenvangers

Er zijn ook wespenvangers te koop via internet. De prijs varieert van ongeveer twee tot wel veertig euro.

Wespennest

De voorgaande tip is met name een goed idee als je op vakantie last hebt van wespen. Maar als je een wespennest thuis hebt, kun je het beste een imker inschakelen. Doe dit alleen als je er echt last van hebt: wespen zijn namelijk nuttige dieren.

Probeer niet zelf het wespennest op te ruimen, want wespen zijn gevaarlijk en worden agressief als ze zich bedreigd voelen.
Dood ook geen wesp of bij in de buurt van een nest, want wespen en bijen scheiden stoffen af als ze zich in het nauw gedreven voelen, die andere wespen aanzetten tot steken.

Voorkomen van bijen en wespensteken

Je kunt zelf ook dingen doen om te voorkomen dat je gestoken wordt. Vermijd snelle bewegingen in de buurt van een wesp. Wapper dus ook niet met je handen om een wesp of bij te verjagen. Het insect voelt zich aangevallen en zal zich verdedigen door te steken. Drink niet rechtstreeks uit een flesje of blikje, maar giet het eerst over in een glas. Vermijd vuilnisbakken en overrijp fruit. Pas op met zoet drinken en zoete etenswaren, zoals yoghi, jam, stroop en limonade. Bewaar dit afgesloten uit de buurt van wespen.

Felle kleding

Wespen komen af op felle kleding, omdat de kleuren hen doen "denken" aan bloemen. Wit, groen en lichtbruin zijn het minst aantrekkelijk voor wespen.

Beschermende kleding

Welke maatregelen je ook neemt: draag altijd beschermende en bedekkende kleding!
Gerelateerde artikelen
Wespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen komen vaak voor in de warme zomermaanden. Deze kleine insecten kunnen bij mensen veel overlast veroorzaken. Het l…
Insecten: de wespInsecten: de wespEr zijn zo'n 50.000 verschillende wespen in de wereld. Wespen zijn geen leuke insecten om tegen te komen. Ze komen vaak…
Wespenoverlast, wat kan ik daar tegen doenWespenoverlast, wat kan ik daar tegen doenWespen kunnen veel overlast veroorzaken, vooral tegen het einde van de zomer. Veel wespen zoeken voedsel, zoetigheid en…
Behandelen van insecten- en kwallenbetenBehandelen van insecten- en kwallenbetenIedereen is wel eens gebeten door iets. Meestal is dit geen leuke ervaring. Muggenbeten jeuken alleen maar, in tegenstel…
Wespen, wat te doen bij overlast van deze insectenWespen, wat te doen bij overlast van deze insectenWespen en bijen, veel mensen zijn er bang voor. Zeker wespen kunnen erg vervelend en opdringerig zijn. Met wespen in de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips tegen wespen"

Reacties

Maria, 01-11-2015 08:10 #2
Ik lees uw tip.
Dat is een tip die niet goed is voor de vogels die leven van de wespen.
Zoals de wespendief.
Bovendien hebben wespen het zwaar.
Om ze te steunen en in leven te latenen toch ook ongestoord te kunnen
genieten van het buitenzijn en buiten eten, heb ik deze tip:

Zet een ruime pot met een laagje met water vermengde zoete limonadesiroop neer op een tafel die op ruime afstand staat van de eettafel. Zet er een flinke tak met zijtakjes in, zodat de wespen, na hun limonadeproeverij gewoon weer weg kunnen.
Als je vleesliefhebber bent, zet dan ook een stukje voor de wespen erbij op die wespentafel.
Het werkt goed, iedereen tevreden, en antiprikpen bij de hand houden, dat wel.

Rick, 05-08-2015 13:43 #1
Wespen komen niet alleen af op zoetigheid, maar ook op gegrild vlees. Let er dus op als je een karbonade eet. Tip: leg een bijna afgekloven bot een stukje van de tafel vandaan, zodat de wespen iets hebben om rustig aan te knabbelen. Je hebt er zo een stuk minder last van.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 2
Schrijf mee!