InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hoe zijn dinosaurussen uitgestorven? Het einde van de dino!

Hoe zijn dinosaurussen uitgestorven? Het einde van de dino!

Dat dinosaurussen al miljoenen jaren uitgestorven zal iedereen wellicht weten. Niet enkel de dino's, maar ook vele andere diersoorten kunnen we vandaag de dag enkel nog bewonderen dankzij de skeletten die gevonden zijn tijdens opgravingen. Maar hoe komt het nu dat de dieren van in het Krijt en dan vooral de dinosauriërs uitgestorven zijn?

In dit artikel

De eerste golf van uitgestorven dinosauriërs en andere diersoorten.

Sinds het ontstaan van de Aarde ontstaan er nieuwe diersoorten en verdwijnen er ook steeds. In de meeste gevallen sterven de rassen individueel uit maar in sommige gevallen sterven verschillende rassen tegelijk uit. De eerste golf van uitgestorven dieren vindt zo'n 250 miljoen jaar geleden plaats, aan het eind van het Paleozoïcum. Meer dan 90% van alle diersoorten zijn toen uitgestorven. In het water waren dat vooral ongewervelde zeedieren en op land voornamelijk reptielen. De eurypterid, een zeeschorpioen is een van die uitgestorven zeedieren.

De opkomst van de grote dino's en het uitsterven ervan.

Na het Paleozoïcum ontstonden er bijna 200 miljoen jaar geleden in het Mesozoïcum verschillende nieuwe dieren en planten op onze planeet. De nieuwe dieren kwamen zowel voor op het land (dinosauriërs), in de lucht (pterosauriërs) en in zee (ichthyosauriërs, plesiosauriërs,...). Behalve deze unieke sauriërs leefden in het water ook verschillende soorten unieke inktvissen. Uiteindelijk kwam ook aan deze groep unieke dieren een eind aan het einde van het Krijt. Enkele bekende dinosauriërs die toen uitgestorven waren zijn de Brontosaurus, Velociraptor en de Tyrannosaurus die één van de laatste dino's was.

Hoe zijn de dinosauriërs uiteindelijk uitgestorven?

We weten nu wanneer de dino's zijn uitgestorven, nu rest alleen nog de vraag hoe ze zijn uitgestorven. Eigenlijk kan niemand daar een éénduidig correct antwoord op geven aangezien geen enkele theorie alle verschijnselen kan staven. In de jaren '60 verzon iedere paleontoloog er maar op los, de ene gaf al een dommer verhaal aan de uitsterving dan de andere. Feit is dat niemand het echt weet, er zijn echter twee theorieën die vandaag de dag als meest waarschijnlijk aanzien worden.

Theorie 1: Inslag van een meteoriet.
De Franse geoloog, patholoog-anatoom, zoöloog en paleontoloog Georges Cuvier ontwikkelde deze vernietigende theorie reeds ten tijde van de 19e eeuw. Volgens hem werden twee geologische periodes van elkaar gescheiden door een ramp die alle leven op aarde vernietigde. Deze theorie werd in de jaren '70 alleen maar populairder toen er een dunne laag iridium ontdekte op de grens van Krijt en Tertiair. Iridium is namelijk een element dat afkomstig is van meteorieten, het kan echter ook van vulkanen komen en daardoor is het niet zeker of er wel een meteoriet was of niet. Volgens de theorie die toen bedacht werd overschaduwde de stofwolk van de inslag na een meteoriet de aarde waardoor al het leven in de war gebracht werd. Aan de andere kant waren er in die tijd ook veel vulkanen die uitbarstten in India waardoor de laag iridium ook verklaard kan worden.

Theorie 2: De geleidelijke verandering.
Charles Leyell, een Brits advocaat, geoloog en paleontoloog, bedacht enkele jaren na Cuvier een alternatieve theorie. Hij ging uit van een geleidelijke verandering van de leefomgeving op aarde. Dit betekend onder andere dat de continenten veranderen van plaats of dat er naast planten ook bloemen ontstaan. De theorie rond het ontstaan van de bloemen is echter volledig fout aangezien er in het water geen bloemen leven en aan land dinosauriërs miljoenen jaren samen geleefd hebben. De verplaatsing van continenten of tektonische platen kan wel een mogelijke verklaring zijn. Door de beweging van een continent kan bijvoorbeeld een zeearm afgesloten worden die de stromingen van de zee over de hele wereld beïnvloedt. Deze veranderende stromen kunnen een invloed hebben op het klimaat waardoor bijvoorbeeld bepaalde planten niet kunnen overleven, een belangrijke voedingsbron van vele dieren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Hoe zijn dinosaurussen uitgestorven? Het einde van de dino!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 07-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!