InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Vliegtransport paarden

Vliegtransport paarden

Vliegtransport paarden In dit artikel staat beschreven wat er gebeurt als er een paard per vliegtuig vervoerd wordt. Steeds vaker worden paarden voor de fokkerij en wedstrijdsport vervoerd per vliegtuig naar andere werelddelen. Ook gebeurt het bijvoorbeeld in verband met de Olympische Spelen.

Vliegtransport paarden

In 1924 werd er voor het eerst een dier getransporteerd per vliegtuig. Het was een stier, genaamd Herman. Nu worden er veel dieren vervoerd per vliegtuig en is het heel gewoon geworden.

Soorten dieren

  • Bijen
  • Tropische vissen
  • Kleine huisdieren
  • Dolfijnen
  • Giraffen
  • Olifanten
  • Zebra`s
  • Paarden

Gebruikte typen vliegtuigen

  • Boeing 747 combi; er kunnen ongeveer twintig paarden per vlucht mee (voor mensen en dieren).
  • Boeing 747 vracht; er kunnen ongeveer vijftien paarden per vlucht mee (alleen voor dieren).

Per jaar gaan er in totaal vanuit Nederland tussen de zevenduizend en achtduizend paarden naar het buitenland. De kosten om een paard naar het buitenland te vervoeren verschillen per land. Vervoer naar Amerika kost tussen de zevenduizend en de vijftienduizend euro per paard. Als een paard naar Mexico gaat moet er nog eens vijfentwintig euro extra betaald worden.

Personeel

Er gaan drie soorten medewerkers mee op transport met de paarden.
  • Animal attendant (deze is in dienst van de vliegmaatschappij)
  • Standby - groom (wordt ingehuurd door de vliegmaatschappij)
  • Shipper - groom (wordt geregeld door agent)

Deze mensen hebben verschillende taken, waarvan de belangrijkste is om de paarden van eten en drinken te voorzien tijdens de vlucht. Een andere taak is ingrijpen als er een paard ziek wordt en eventueel medicatie toedienen. De paarden krijgen van tevoren doorgaans geen kalmeringsmiddelen. Dat krijgen de dieren alleen toegediend als ze in de lucht te zenuwachtig worden. De medewerkers houden ook de conditie van de paarden tijdens de vlucht goed in de gaten.

Procedure

De paarden moeten vijf uur van tevoren aanwezig zijn. Zo kunnen ze rustig ingeladen worden in speciale containers en even wennen aan hun nieuwe omgeving. De paarden worden in de containers gewogen om te bepalen hoe ze in het vliegtuig verdeeld moeten worden. Voor een gelijkmatige gewichtsverdeling is dit erg belangrijk. Eén container met paarden weegt ongeveer drieduizend kilo. Het is vrij smal in een container, waardoor het gevaarlijk is om een deken en beenbeschermers om te doen. Als er iets los raakt tijdens de vlucht is het lastig om het te herstellen. De paarden gaan meestal per drie in een container, maar als er een erg duur paard op transport gaat, gaan ze doorgaans per twee in een container. Veulens gaan wel met vijf bij elkaar in een container. De tussenschotten worden dan weggehaald. Als de paarden op de bestemming zijn aangekomen gaan ze eerst een tijd in quarantaine. Dit om er zeker van te zijn dat ze geen ziektes kunnen overbrengen. Vooral in Mexico wordt streng gecontroleerd en moeten de paarden bijvoorbeeld afgesponst worden en door een azijn bad lopen om de hoeven te ontsmetten.

Voornaamste Bestemmingen

Verenigde staten

  • LAX = Los Angèles
  • JFK = New York
  • IHN = Houston
  • ORD = Chicago

Azië

  • NRT = Narita (Tokio)
  • ICN = Zuid-Korea
  • KUL= Kualaloempoer
  • BKK = Bangkok

Midden oosten

  • DXB = Dubai
  • IST = Istanboel

Overig

  • ALA = Alamatie (Georgië)
  • JNB = Johannesburg (Zuid Afrika)
© 2013 - 2019 Isolde, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.klm.nl

Reageer op het artikel "Vliegtransport paarden"

Infoteur: Isolde
Gepubliceerd: 13-05-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!