InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Biomechanica en blessurepreventie bij paarden

Biomechanica en blessurepreventie bij paarden

Biomechanica en blessurepreventie: spiervezels, pijnpunten, disbalans en veel voorkomende problemen.

Spiervezels

Spieren bestaan uit vezels. Wanneer we op de juiste manier trainen scheuren spiervezels in bepaalde mate. Dit is juist wat we willen, want wanneer deze vezels voldoende tijd hebben om te herstellen zullen de spiervezels vermeerderen. Een spier krijgt op deze manier meer massa en kracht.

Pijnpunten

Als dit niet op de juiste manier gebeurt dan ontwikkelt een paard pijnpunten in de spieren. Een pijnpunt bestaat uit een ophoping van afvalstoffen. Wanneer een paard in de juiste conditie is en geen andere mankementen heeft waar er gecompenseerd moet worden dan zullen deze afvalstoffen na een aantal uren weer afgevoerd worden. Zoniet dan kunnen er blessures ontstaan, want uiteindelijk is er nauwelijks nog doorbloeding en kunnen de afvalstoffen niet afgevoerd worden.

Wat tevens belangrijk is: Geef je paard voldoende rust om te kunnen herstellen. Denk aan jezelf: Na intensief trainen moet er minstens een dag tussen zitten!!

Disbalans

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat blessures van weke delen (slijmbeurs, pezen, spieren, ligamenten) gerelateerd zijn aan een disbalans in kracht en/of flexibiliteit van spiergroepen. Deze disbalans kan meerdere oorzaken hebben; Er is een ‘defect’ verderop in het lichaam waardoor een bepaalde spier of spiergroep harder moeten werken om de boel de compenseren OF een bepaalde spier of spiergroep is in verhouding tot de andere spieren te sterk getraind.

Een voorbeeld: om een sterke rug te hebben moeten zowel rug als buikspieren getraind worden. Een triceps kan niet optimaal functioneren met een biceps die niet afdoende getraind is. Beiden oorzaken hebben tot gevolg: een disbalans

Veel voorkomende problemen zijn

Kreupelheden aan het kogelgewricht: Verstuiking van het kogelgewricht

Het paard heeft een zwelling aan het warme kogelgewricht en loopt kreupel. In acute gevallen wordt het gewricht eerst gekoeld met een ijsbandage, vervolgens met liniment ingesmeerd en daarna leg je een warmtevasthoudende bandage aan.
Laat het paard stappen tot het niet meer kreupel loopt en de zwelling is verdwenen. Dit duurt doorgaans 7 tot 10 dagen.

A-septische ontsteking van het kogelgewricht

Dit komt tot uiting doordat het paard een beetje kort stapt, niet voorwaarts wil en op de volte onregelmatig is. Soms is het paard kreupel, maar niet altijd. De ontsteking geneest door rust vanzelf weer of anders kan het gewricht geïnjecteerd worden met een ontstekingsremmend preparaat. Soms moet deze behandeling herhaald worden. In de tussentijd mag het paard alleen onder gecontroleerde omstandigheden stappen.

Gallen

Zo worden zachte zwellingen bij de gewrichten en peesscheden genoemd. Een gal ontstaat door de overmatige ophoping van vloeistof in de directe omgeving van het gewricht. Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals verkeerd poetsen of verkeerd beslaan, parasieten, door teveel eiwit in het voer, etc. Het is van belang snel de oorzaak van de gallen te achterhalen.
Deze zwellingen kunnen bij alle gewrichten voorkomen. Een harde, warme gal aan een gewricht moet onderzocht worden en zonodig behandeld. Als het paard echter gewone, zachte gallen heeft bij de kogels kun je doorgaans gewoon met hem werken.

Preventie

Het blessurerisico aan de voorbenen kan worden verkleind als je de spieren van de voorbenen traint en versterkt. Dit gebeurt vooral door het klimmen van hellingen. Hoe sterker de spieren aan de voorzijde van het paard ontwikkeld zijn, des te groter is de schokdempende werking. De druk op de koten en de voorknieën vermindert hierdoor aanzienlijk. Regelmatig klimmen biedt een uitstekende mogelijkheid om met een heel laag blessurerisico de spieren van een paard op te bouwen.
© 2011 - 2019 Jordyvn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dressuur: wanneer moet je in het B starten?Dressuur: wanneer moet je in het B starten?Dressuur is een aantal gymnastische oefeningen voor het paard. Met dressuur wordt het paard soepel en gehoorzaam gemaakt…
SGW - samengestelde wedstrijdSGW staat voor samengestelde wedstrijd en wordt ook wel eventing genoemd. Dit houdt in dat er drie wedstrijden op één of…
Afwisselend trainen met je paardAfwisselend trainen met je paardSommige ruiters hebben torenhoge ambities, anderen willen gewoon plezier maken. De ambitieuze wedstrijdruiter wil vaak z…
Wat kost een paardWat kost een paardEen paard of pony heeft iedereen zo gekocht, dat is vaak het probleem niet. Het onderhouden van een paard zijn de groots…
Conditie opbouwen met je paardDe conditie van jou en je paard is niet al te best. Of misschien wil je dit beter krijgen. Of train je voor endurance we…

Reageer op het artikel "Biomechanica en blessurepreventie bij paarden"

Infoteur: Jordyvn
Gepubliceerd: 03-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!