InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > SGW - samengestelde wedstrijd

SGW - samengestelde wedstrijd

SGW staat voor samengestelde wedstrijd en wordt ook wel eventing genoemd. Dit houdt in dat er drie wedstrijden op één of meerdere dagen verreden worden. Het gaat hierbij om dressuur, springen en de cross. De cross is bij deze wedstrijden vaak het belangrijkste onderdeel. Het is ook voor toeschouwers spectaculair om te zien. Het vergt veel vertrouwen van de ruiter in het paard en andersom. In de cross staan namelijk allerlei natuurlijke en vaste hindernissen die niet zomaar om kunnen vallen zoals wel het geval is bij balkjes tijdens een gewone springwedstrijd.

Wanneer mag u meedoen?

De pony of het paard moet minstens 4 jaar oud zijn, dit omdat ze tegen die leeftijd volledig zijn volgroeid. De ponyruiter moet de leeftijd van 8 jaar hebben en de paardenruiter minimaal 12. Bij pony's geldt dat er in de dressuur B+4 winstpunten moet hebben in het springen om te mogen deelnemen. Bij de paarden moet er minimaal 1 winstpunt in het B-springen zijn behaald. U kunt pas meedoen aan een officiële springwedstrijd als u ook één winstpunt heeft in de dressuur, dus dit gaat er ook nog aan vooraf.

Wat houdt een samengestelde wedstrijd in?

Bij een SGW worden er drie onderdelen gereden:
  • dressuur
  • springen
  • cross country

De dag wordt ook op deze volgorde aangehouden. Het klinkt veel dus worden samengestelde wedstrijden soms over meerdere dagen verdeeld. Het paard dient in uitstekende conditie te zijn om mee te kunnen doen.

Cross

De cross is het meest populaire onderdeel van SGW. De hindernissen zijn vaak van natuurlijke materialen gemaakt en staan verspreid over een behoorlijke afstand die u meestal aflegt over gras. Zo zijn er hindernissen als greppels, opstapjes, picknicktafel, boomstammen, heggen, waterbakken, enzovoorts. De meeste hindernissen zijn vaste hindernissen wat betekent dat als het paard zich aan de hindernis stoot de hindernis niet om kan vallen. Deze grote natuurlijke hindernissen en de snelheid zorgen ervoor dat het ook voor publiek een spektakel is.

Puntentelling

Dressuur

De ochtend begint altijd met dressuur. U moet gemiddeld een 5,5 halen om mee te dingen voor een winstpunt over de totale dag, echter mag u met een 4,5 wel verder met het springen. De dressuurproeven zijn speciaal opgesteld en zijn wat makkelijker dan proeven in de officiële KNHS-wedstrijden.

Springen

Bij het springen krijgt u 4 strafpunten per weigering en/of balk die eraf word gegooid. Als u 12 of minder strafpunten heeft komt u in aanmerking voor een winstpunt over de totale dag. Heeft u 12 tot 20 strafpunten dan mag u wel deelnemen aan de cross, maar krijgt u geen winstpunt. Als u meer dan 20 strafpunten rijdt mag u niet deelnemen aan de cross. Ook als u paard drie keer weigert of wanneer paard of ruiter ten val komt volgt er uitsluiting. Zorg dus dat u het parcours op tijd verkent zodat u daar niet ondertussen over na hoeft te denken en de kans bestaat dat u per ongeluk de verkeerde hindernis neemt. Na het springen heeft u maximaal een half uur de tijd voor u de cross mag starten.

Cross

Bij de crosscountry wordt er op veel dingen gelet:
  • weigeringen
  • tijd
  • manier van rijden
  • vallen

De jury staat bij de cross dan ook verspreid over de af te leggen route. Bij een foutloze rit maakt u kans op 2 winstpunten mits u ook voldoende gescoord heeft bij het dressuur en het springen. Heeft u tot 20 strafpunten? Dan maakt u nog kans op 1 winstpunt afhankelijk van uw overige score.

Keuring van de dierenarts

Na het springen wordt het paard altijd gekeurd door de dierenarts. Hierbij controleert de dierenarts:
  • De ademhaling
  • hartslag
  • of het paard regelmatig loopt

Als u de cross country hebt voltooid zult u naar 10 minuten stappen weer bij de dierenarts moeten verschijnen. Het paard wordt op dezelfde dingen gecontroleerd. Mocht er iets niet helemaal goed zijn dan moet men naar 10 minuten weer komen. Als het paard dan nog niet goed is wordt uw paard uitgesloten van deelname.

Als U begint

Begin nooit alleen met het oefenen van een cross. Als het niet op de juiste manier wordt aangepakt kan de pony of het paard er bang van worden. Het zijn tenslotte allemaal hindernissen die zij nog nooit eerder hebben gezien. Stapje voor stapje moeten deze worden aangeleerd. Er worden op diverse plaatsen in Nederland regelmatig clinics georganiseerd. U kunt ook lessen volgen, maar het kan zijn dat het wel een eindje rijden is. Er zijn ook oefencrossen waar iedereen zich voor kan inschrijven. Bij de cross is het verplicht een veiligheidscap te dragen en een body protector. Zorg ook voor de juiste beenbescherming voor uw paard.
Gerelateerde artikelen
Paardensport: EventingDe eventingsport, ook wel de military of samengestelde wedstrijd (SGW) genoemd, is een Olympische paardensport die besta…
De eventingsportEventing is de meeste veelzijdige discipline binnen de paardensport. Ruiter en paard moeten tijdens een eventingwedstrij…
Wedstrijdkleding voor de paardensport (SGW-cross)De samengestelde wedstrijdsport (SGW) bij het paardrijden bevat drie onderdelen: dressuur, springen en cross. Voor ieder…
Paardensport het Sgw reglementPaardensport het Sgw reglementOp 1 dag worden er 3 onderdelen verreden, dressuur, springen en een cross. Maar hoe zit het nou precies met alle regels?…
Bronnen en referenties
  • http://www.sgwdijkgatbos.nl/wp-content/uploads/2011/04/KNHS-reglement.pdf
  • https://www.knhs.nl/disciplines/eventing/beginnen-met-eventing/

Reageer op het artikel "SGW - samengestelde wedstrijd"

Reactie

Els de Wild, 29-11-2010 14:09 #1
Geachte beheerder van deze site,
Ik vond het een informatief stukje tekst. Het zou prettiger leesbaar zijn als er minder taalfouten in zouden staan… bal die eraf wordt gegooit… = gegooid - en zo nog meer van dit soort fouten.
Vriendelijke groet,
Els de Wild

Infoteur: Bembi
Laatste update: 15-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!