InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Luchtzuigen bij paarden

Luchtzuigen bij paarden

Lang dacht men dat luchtzuigen een besmettelijke ziekte was bij paarden. Wanneer de één zou luchtzuigen, zou de ander het op stal overnemen met als gevolg een gaskoliek. Door de jaren heen word er steeds meer bekend over het luchtzuigen bij paarden.

Wat is luchtzuigen?

Luchtzuigen word ook wel een stalondeugd genoemd. Paarden doen dit vaak door hun tanden ergens in te bijten zoals bijvoorbeeld de voerbak of de staldeur. Op het moment dat ze gaan luchtzuigen spannen ze hun nek aan en maken ze een geluid dat velen vinden klinken als wanneer iemand een boer laat. Niet elk paard zuigt lucht door zijn tanden ergens in te zetten, ze kunnen dit ook doen door hun hals/ nek in een bepaalde houding te zetten.

Waardoor komt het luchtzuigen

Er zijn verschillende theorieen over waarom een paard zou luchtzuigen, de eerste theorie zou zijn verveling. Tijdens het luchtzuigen maken paarden een stof aan wat endorfine heet. Door de endorfine voelt een paard zich goed, maar doordat de endorfine maar kort werkt blijft het paard luchtzuigen. Er zijn ook paarden die veel luchtzuigen tijdens het eten, uit recent onderzoek is gebleken dat de maag van een paard 24 uur per dag maagzuur aan maakt. Echter is dit gebaseerd op paarden die 24 uur per dag buiten lopen in het wild of de wei en ruwvoer eten. Met ruwvoer bedoelen we het hooi en niet de brok die het paard krijgt. Paarden in gevangenschap krijgen vaak minder te eten dan eigenlijk bedoeld is. Als een paard maar twee keer per dag ruwvoer krijgt en brok terwijl de maag wel 24 uur per dag maagzuur produceert, is er een verhoogd risico op brandend maagzuur. Stress is ook een oorzaak van het luchtzuigen, bij stress is het bekend dat dit klachten geeft aan het maagdarmkanaal. Door de aantasting aan het maagdarmkanaal kunnen er maagzweren ontstaan. Stress hoef je niet aan de buitenkant van een paard te zien, het kan ook binnen in het paard zitten, ook paarden die rustig zijn kunnen stress hebben.

Gevolg van luchtzuigen

Een gevolg van luchtuigen is dat de voortanden sneller slijten dan bij een ander paard. Doordat het paard zijn voortanden in iets hards zet kan dit uiteindelijk beschadigingen geven aan de voortanden waardoor paarden moeite kunnen krijgen met eten. Een andere theorie is dat luchtuigers gaskoliek ouden krijgen, deze theorie klopt niet! De lucht haalt de maag/ darmen niet. Wanneer het paard luchtzuigt ontstaat er een bolletje lucht in de slokdarm, dit word ook weer uitgeblazen.

Besmettelijk

Luchtzuigen is niet besmettelijk. Om als voorbeeld te geven heb ik een luchtzuiger die dit al 16 jaar doet, hij heeft ongeveer 7 á 8 jaar bij mijn andere paard in de stal gestaan. Deze pony is nooit gaan luchtzuigen terwijl de andere pony de hele dag luchtzuigt. Wanneer er op een stal voldoende weidegang word aangeboden en goed/ voldoende voer, dan zal een paard niet snel gaan luchtzuigen. Sluit dit niet aan bij de wensen van het paard, dan kan een ander paard het luchtuigen overnemen. Dit heeft dan ook te maken met het stalmanagement.

Wat te doen tegen luchtzuigen

Wanneer een paard begint met luchtzuigen is de mens geneigd een luchtzuigband om te doen. Een luchtzuigband word bevestigd vlak achter het hoofd van het paard waardoor deze niet meer kan luchtzuigen. Eerder gaf ik aan dat bij het luchtzuigen endorfine vrijkomt, dit geeft een paard een prettig gevoel. Door een luchtzuigband om te doen belemmer je het paard in iets wat hij prettig vind. Wanneer het paard luchtzuigt omdat het last heeft van zijn maag is het verstandig hier een oplossing voor te zoeken. De oplossing kan zijn; vaker ruwvoer geven (liefst nog onbeperkt), of in overleg met de dierenarts zijn er middelen om de maagbalans te herstellen. De kans dat een luchtzuiger stopt met zuigen is erg klein, wel kan dit sterk worden verminderd wanneer zij in de wei staan.

Luchtzuigen is niet gevaarlijk en niet besmettelijk. Geef een paard wat hij nodig heeft zoals genoeg (onbeperkt) ruwvoer en voldoende weidegang.
© 2011 - 2019 Delmar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bokt.nl/wiki/Luchtzuigen

Reageer op het artikel "Luchtzuigen bij paarden"

Infoteur: Delmar
Gepubliceerd: 01-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!