InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dressuur rijden in Nederland, de klasse-indeling van de KNHS

Dressuur rijden in Nederland, de klasse-indeling van de KNHS

In het paardrijden zijn verschillende disciplines te onderscheiden. Zo is er de dressuur, het springen, het westernrijden en zijn er nog vele andere disciplines. Als je wedstrijden wilt gaan rijden zal je merken dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende klasses. Hierdoor hoeft je als onervaren combinatie niet te strijden tegen mensen die al veel langer en beter rijden dan jij. Maar hoe zat het ook alweer precies met die klasse-indeling in de dressuursport?

KNHS of FNRS?

Er zijn in Nederland twee organisaties die het organiseren van officiële dressuurwedstrijden mogelijk maken. FNRS-wedstrijden worden gehouden op maneges, zijn voor manegeruiters die op manegepony’s rijden. KNHS-wedstrijden worden georganiseerd door de aangesloten verenigingen, hieraan kan je deelnemen als je een eigen (of verzorg) paard of pony hebt. Hieronder vind je uitleg over de klasse-indeling die gehanteerd wordt door de KNHS.

Basisdressuur

Onder basisdressuur valt de zogenoemde breedtesport, ook wel landelijke of regionale wedstrijden genoemd. Als je net begint met wedstrijd rijden start je altijd in de basisdressuurklassen. Deze wedstrijden worden gehouden door het hele land, zijn vaak dichtbij en je kan vrijwel ieder weekend wel ergens terecht om te starten. De volgende klassen vallen onder de basisdressuur:
  • B, dit staat voor Beginner en is de laagste officiële dressuurklasse,
  • L1, dit staat voor Licht,
  • L2 , deze klasse is alweer iets moeilijker dan L1,
  • M1, dit staat voor Midden,
  • M2, deze klasse is wederom wat moeilijker dan M1,
  • Z1, dit staat voor Zwaar,
  • Z2, en tot slot,
  • ZZ-Licht, deze klasse is sinds 1 april 2011 toegevoegd aan de basissport en is sindsdien het hoogste niveau wat je kan rijden in de basisdressuur. Als je hierna nog verder wilt gaan moet je de overstap maken naar de ‘Subtop’.

De Subtop

Alle klassen hoger dan ZZ-Licht vallen onder de subtop, dit is de nationale sport, in tegenstelling tot de basisdressuur hierboven die regionaal wordt verreden. Op dit niveau zijn beduidend minder deelnemers en vaak zijn veel van de deelnemers professionals in de paardensport. De onderverdeling van klassen in de subtop is als volgt:

  • ZZ-Zwaar,
  • Lichte Tour, hier worden verschillende proeven gereden die ook weer oplopen in moeilijkheidsgraad namelijk de normale Lichte Tour proef, de Intermediaire 1 proef en de Prix St Georges proef.
  • Midden Tour, ook wel Intermediaire 2 genoemd.
  • Zware Tour, deze bestaat uit twee verschillende proeven namelijk de Grand Prix en de Grand Prix Special.

Internationale proeven

Ook internationaal rijden kan op verschillende niveau’s. Hier volgt nog een kort overzicht van de klassen die internationaal verreden worden.

  • Pony’s: Internationale wedstrijden rijden met een pony kan alleen van je 12e tot en met 16e levensjaar, daarnaast moet je met een C of D pony zijn opgenomen in de klasse Z2 dressuur.
  • Junioren: Je mag starten bij de junioren van je 14e tot en met je 18e levensjaar, en je moet met een paard opgenomen zijn in de klasse Z2 dressuur.
  • Young Riders: Dit is de leeftijdscategorie van 16 tot en met 21 jaar. Je moet met je paard zijn opgenomen in de klasse ZZ-Licht.
  • Senioren: Internationale wedstrijden op Lichte, Midden en Zware Tour niveau zijn allemaal senioren wedstrijden.
© 2011 - 2019 Esther87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Instructieopleidingen paardensportOm instructeur binnen de paardensport te worden, dien je een opleiding of cursus hiertoe te volgen. De KNHS (Koninklijke…
ORUN Opleiding: Instructeur Niveau 2ORUN Opleiding: Instructeur Niveau 2Voor wie zijn lesbevoegdheid wil halen in de paardensport, zelf beter wilt leren rijden, of een opleiding wilt volgen to…
Wedstrijd rijden met uw paard/ponyAls u op wedstrijd wilt gaan met uw paard of pony is het verstandig om daar goed op voorbereid te zijn. U dient een star…
Wedstrijdkleding voor de paardensport (SGW-cross)De samengestelde wedstrijdsport (SGW) bij het paardrijden bevat drie onderdelen: dressuur, springen en cross. Voor ieder…
KNHS; de bond voor iedere ruiterKNHS; de bond voor iedere ruiterDe Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is één van de grootste sportbonden van Nederland. De bond ond…
Bronnen en referenties
  • KNHS Disciplinereglement dressuur, versie 1 april 2010

Reageer op het artikel "Dressuur rijden in Nederland, de klasse-indeling van de KNHS"

Infoteur: Esther87
Laatste update: 27-01-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!