InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Grootste dieren op aarde

Grootste dieren op aarde

Grootste dieren op aarde Vaak worden de kleinste dieren ter wereld besproken: want klein is lief. Wie denkt dat de dinosaurus het grootste dier ter wereld was, heeft het helemaal mis. Verder worden andere grote dieren per diersoort besproken: van muis tot olifant.

Allergrootste dier ter wereld

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: nee, de dinosaurus was niet het allergrootste dier ter wereld. Het allergrootste dier ter wereld leeft namelijk nu nog steeds en is de blauwe vinvis. Deze kan maar liefst 33 meter lang worden. De tong van de blauwe vinvis is ongeveer net zo groot als een hele olifant. En dacht je dat een olifant al groot was? Helaas werd de blauwe vinvis met uitsterven bedreigt: van de 200.000 een eeuw geleden, zijn er nu nog ongeveer 10.000 over. De walvisjacht is hier schuldig aan. Nu neemt men betere maatregelen om de blauwe vinvis te beschermen.

Grootste honden-en kattenras

De Ierse wolfshond is het grootste hondenras. Tenminste, dat wordt er beweerd. De reu meet minimaal 79 cm (schofthoogte). De Deense of Duitse dog meet echter minimaal 80 cm schofthoogte voor de reu. Dat is toch 1 cm verschil. Toch wordt de Ierse wolfshond vaak als grootste hondenras beschouwd.

Van de katten is de Maine Coon het grootste kattenras, een kater kan wel tot 9 kilo worden. We spreken hier wel over een gezond gewicht en geen overgewicht. Wat de schofthoogte van een kat is, is onbekend, bij katten wordt er in gewicht gemeten.

Grootste paard

Noddy is met een schofthoogte van 2.05 meter het grootste paard ter wereld. Dit is officieel gemeten, er zijn namelijk nog grotere paarden maar deze zijn niet officieel gemeten. De shire, een paardenras van het type koudbloed, is het grootste paardenras ter wereld.

Grootste konijnen en knaagdieren

De Vlaamse reus het grootste konijnenras ter wereld? Dat dacht je natuurlijk wel. Maar met zijn 6 tot 7 kilo is de Vlaamse reus nog erg klein vergeleken bij zijn grote boer: de Duitse reus. Dit ras is ontstaan als slachtkonijn en uit de Vlaamse reus gefokt, en weegt momenteel rond de 11 kilo. Mensen vonden ze zo leuk dat ze nu ook voor de hobby worden gefokt. Echter, deze konijnen hebben wel problemen met hun botten. Het konijn is te zwaar waardoor de botten snel slijten.

Het grootste caviaras is de cuy-cavia (cuyes) deze worden wel 50 centimeter lang. Het grootste rattenras meet 82 cm lang en heeft nog geen wetenschappelijke naam omdat deze nog niet zo lang geleden is ontdekt. Het grootste hamsterras is de korenwolf oftewel de veldhamster. Deze komt in de natuur voor, vooral in Limburg.

Kriebelbeestjes

De Tarantula is de grootste spin ter wereld. Van de mieren is dit de Afrikaanse leger-mier. Met een spanwijdte van 30 cm is de Queen Alexandria's Birdwing het grootste vlinderras ter wereld.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kleineknaagdieren.nl/artikelen/cavias/200501/index.php
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Paard_(dier)

Reageer op het artikel "Grootste dieren op aarde"

Reactie

Moda (infoteur), 21-04-2014 11:12 #1
Bij Deense Doggen kunnen er uitschieters zijn naar een grotere schofthoogte, maar ook naar een aanmerkelijk kleinere. Dus gemiddeld genomen blijft de Ierse Wolfshond het grootste ras ter wereld ;-).

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!