InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Mollen bestrijden

Mollen bestrijden

Molshopen in uw tuin zijn een lelijk gezicht. Toch zijn mollen nuttige diertjes waarvan het jammer zou zijn als deze vermoord zouden worden omdat ze molshopen maken. Tegenwoordig zijn er behalve mollenklemmen allerlei natuurlijke of diervriendelijke manieren om mollen uit uw tuin te verjagen. In dit artikel leest u wat een mol is, wat ze doen en hoe u mollen diervriendelijk kunt verjagen uit uw tuin.

Wat zijn mollen:

Mollen zijn kleine zwarte zoogdieren van meestal rond de 15 centimeter groot, die voornamelijk onder de grond leven. Mollen zijn bijna helemaal blind maar hebben hier niet veel last van omdat ze onder de grond in het donker leven. Wel hebben mollen een erg goede neus waarmee ze veel kunnen ruiken. Mollen bewegen zich voort door zich met hun graafhandjes naar voren te graven. Mollen leven altijd alleen behalve tijdens de paartijd, dan vormen mollen even een paar tot de paartijd voorbij is. Mollen hebben een geregeld leven; als ze 5 uur werken slapen ze vervolgens ook 5 uur.

Molshopen:

Mollen graven gangen onder de grond om zichzelf voort te kunnen bewegen. Hierbij ontstaan molshopen dit komt doordat mollen de afgegraven grond naar boven werken zodat de mollen hier geen last meer van hebben. Bij een molshoop is dus altijd een gangstelsel van de mol aanwezig. Mollen worden door de molshopen die ze maken vaak als negatief ervaren door mensen. Toch hebben mollen ook veel goede eigenschappen voor de mens. Mollen maken de grond schoon doordat ze ongedierte eten zoals slakken, pieren en andere insecten. Ook draineren en luchten ze de grond doordat ze erdoor graven. Dit heeft dus weldegelijk positieve gevolgen voor uw tuin. Toch willen mensen mollen niet graag in hun tuinen hebben en verzinnen allerlei manieren om de mollen weg te jagen of te doden. Hieronder staan diervriendelijke manieren om mollen te verjagen uit uw tuin.

Vriendelijke manieren van mollen verjagen:

Graaf een fles in de grond:

Bij een molshoop is altijd een gang van de mol te vinden. Graaf in deze gang een fles zonder dop in, deze fles brengt een fluittoon voort waar mollen een hekel aan hebben. Deze toon is zo zacht dat u hier zelf geen last van zult hebben maar u houdt wel de mollen op afstand.

Strooi uiensnippers, visafval of mottenballen:

Mollen kunnen erg goed ruiken, daarom is het handig te weten wat mollen niet lekker vinden ruiken en waar mollen dus niet op af komen. Mollen vinden visafval, uiensnippers en mottenballen erg stinken. Strooi dit in de mollengang of onder de grond en de mollen zullen wegblijven.

Keizerskronen (planten):

Mollen hebben een hekel aan Keizerskronen, dit zijn planten. De planten hebben een geur waar mollen niet van houden en dus niet op af zullen komen. Deze planten hebben een dubbel positief effect, het is namelijk een verfraaiing voor uw tuin en u heeft geen last van mollen meer.

Graaf gaas rond de randen van uw tuin:

Mollen graven meestal niet erg diep. U kunt langs de randen van uw tuin onder de grond dun gaas ingraven, mollen zullen hier niet doorheen kunnen graven en dus uw tuin niet in kunnen komen.

De mollenvanger:

Mollen houden niet van hoge tonen, daardoor kunt u een fles zonder dop die hoge tonen laat horen in de mollengangen zetten. Ook bestaan er in de winkels speciale mollenvangers, deze mollenvangers laten hoge tonen horen waardoor de mollen uit de buurt blijven van de mollenvanger.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mollen bestrijden"

Reactie

Catlover, 18-07-2018 20:09 #1
Waarom wordt een nuttig dier zoals een mol omschreven als ongedierte?

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 07-12-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!