InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Mollen vangen/verjagen

Mollen vangen/verjagen

Mollen vangen/verjagen Mollen zijn nuttige dieren, ze eten larven slakken en wormen en beluchten de grond. Maar de molshopen die ze maken ontsieren de tuin of het gazon. Er zijn verschillende manieren om de mol uit de tuin te houden. Dit kan door te voorkomen dat hij in de tuin komt, door hem te verjagen, te vangen of door hem te doden.

Voordelen van mollen in de tuin

Molshopen ontsieren de tuin en dat is ook een reden om mollen uit de tuin te weren. Maar mollen zijn eigenlijk heel nuttige dieren. Ze beluchten de grond en zorgen voor een natuurlijke drainage. Bovendien eten ze slakken, regenwormen, larven van de langpootmug (emelten) en larven van de meikever (engerlingen, deze leven van plantenwortels)

Molshopen repareren

Druk het midden van de molshoop zo snel mogelijk weer naar beneden zodat de pas gegraven gang weer wordt opgevuld. De overgebleven aarde kan over het gazon worden uit geharkt.

Overlast

De mol leeft meestal alleen in zijn territorium en houdt van humusrijke grond waar veel wormen en andere insecten in zitten. Ze veroorzaken voornamelijk overlast in maart en april als de mannetjes hun domein verlaten op zoek naar een vrouwtje en rond eind juni als de jongen het nest verlaten. Een mol graaft oppervlakkige gangen en kan 12 tot 15 meter per uur graven. Zijn territorium is ongeveer 400 m2 groot.

Voorkomen

Mollen gebruiken hun reukorgaan om hun prooi te kunnen lokaliseren. Er zijn planten die een geur verspreiden waar de mol niet van houdt en waar hij liever uit de buurt blijft. Dit zijn:
  • Keizerskroon de bollen van deze plant zijn groot, vlezig en ze stinken. Plant de bollen om de 8 meter in groepjes in de tuin.
  • Kruisblad wolfsmelk De geur van de wortels verjaagt niet alleen mollen maar ook woelratten en veldmuizen.

Door heel fijnmazig gaas in de grond te graven (tot aan het grondwater) kunnen mollen op afstand worden gehouden. Dit is wel heel veel werk en kan worden beperkt tot een gedeelte van de tuin.

Verjagen

Een mol kan worden verjaagd door geur of geluid omdat deze zintuigen heel goed zijn ontwikkeld. Leg stukjes ui, knoflook of eucalyptus in de gangen. Er zijn ook mollenbolletjes te koop die in de gangen kunnen worden gelegd en een geur verspreiden. Als de mol al een heel gangenstelsel heeft gegraven helpen ze minder goed omdat de geur dan te sterk wordt verdund. (te grote oppervlakte)

Er zijn apparaatjes te koop die met hoge tonen of trillingen de mollen verjagen maar je kunt het ook zelf proberen met flessen zonder bodem. Steek om de paar meter een fles in een mollengang waarbij de flessenhals boven de grond blijft uitsteken. Mollen hebben een hekel aan het fluitende geluid van de wind in de fles.

Mollen vangen

Mollen kunnen worden gevangen in een kooi waarna je ze op een andere plek los laat. Zet de kooi in een veelgebruikte mollengang. De mol zit waarschijnlijk vaak op de plek waar de vogels veel wormen uit de grond halen. De wormen komen naar de oppervlakte als er een mol in de buurt is. Controleer de kooi regelmatig zodat een gevangen mol niet dood gaat door stress of door gebrek aan voedsel. Pas bij het loslaten van de mol op voor zijn vlijmscherpe tandjes.

Doden

Mollenklemmen Een mollenklem moet goed zijn afgesteld zodat de mol direct gedood wordt en niet hoeft te lijden. Zet de klem diep genoeg in de grond anders gaat de mol eronder door. Een oppervlakkig gegraven gang die regelmatig wordt gebruikt is het meest geschikt. Open de bovenkant van de gang en haal steentjes en stukjes gras weg. Met de vingers kun je de looprichting voelen. Dan steek je de opgespannen klem in de gang. Dek de opening daarna goed toe want als de mol licht waarneemt weet hij dat er iets mis is.

Een hond of kat kan ook een mol vangen.

Er zijn ook professionele mollenvangers die uw tuin mollenvrij kunnen maken. Daar zijn wel kosten aan verbonden
Gerelateerde artikelen
Mollen bestrijdenMolshopen in uw tuin zijn een lelijk gezicht. Toch zijn mollen nuttige diertjes waarvan het jammer zou zijn als deze ver…
Bestrijden van mollen in de tuin! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken en mollen. Maar…
De kruisen en mollen van de majeur toonladderDe kruisen en mollen van de majeur toonladderOver het algemeen is er veel verwarring over mollen en kruisen in de majeur toonladders. Vandaar dit stuk, met uitleg en…
Mollen verjagen en bestrijdenMollen verjagen en bestrijdenDe mol is een schattig diertje, maar wordt door vele mensen (met een tuin) gehaat, omdat het dier een tuin volledig kan…
Mollen, wonderlijke ondergrondse dieren!Iedereen kent wel molshopen, maar een echte mol zien we niet zo vaak. Waarom maakt een mol nu eigenlijk hopen? Zijn ze e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beeki, Pixabay

Reageer op het artikel "Mollen vangen/verjagen"

Infoteur: Liza
Laatste update: 19-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!