InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De jaguar, koning van de jungle

De jaguar, koning van de jungle

De jaguar is de grootste katachtige van het Amerikaanse continent. De jaguar is zeldzaam en leeft solitair. Een geweldige jager en een slimme kat. Mensen aanvallen doet de jaguar niet. In het wild zijn er slechts 15000 jaguars over en 200 landen ondersteunen pogingen om het dier te redden en van uitsterven te behoeden. Illegale jacht op de jaguar voor zijn huid, gaan echter door. Zal de jaguar het overleven?

Woongebied

De jaguar leeft in Noord,- Midden,- en Zuid-Amerika in:
  • De jungle,
  • Moerassen,
  • Woestijnen,
  • Wouden en
  • Savannen.
De jaguar voelt zich thuis op de grond en in de bomen, maar ook in het water! Wat een opmerkelijk iets onder katachtige is.

Hoe groot kan hij worden?

Een volwassen mannetjes Jaguar kan 2 meter lang worden, zijn staart niet meegerekend, en kan 129 kilo of meer wegen.

Geslachtsrijp

Een jaguar leeft solitair en zoekt soortgenoten alleen op om te paren. Een mannetjes jaguar is geslachtsrijp met een jaar of drie a vier, een vrouwtje kan al jongen krijgen als ze slechts twee jaar oud is. De draagtijd is drie a vier maanden en het nestje bestaat uit meestal twee welpen.

Camouflage

Jaguars zijn bijzonder moeilijk te traceren. Zijn goude vacht met zwarte rozetten is een uitstekende camouflage waarmee de jaguar ongezien in de schaduwen van de jungle kan verdwijnen.

Stille jager

De jaguar is een uitstekende jager. Op zijn menu staan maar kiefst 85 verschillende diersoorten, waaronder:
  • Apen,
  • Hersten,
  • Tapirs,
  • Schilspadden,
  • Vissen.
De jaguar voelt zich prima thuis in het water, vandaar dat vissen en schildpadden op zijn menu staan. Het schijnt dat de jaguar een volwassen paard af en toe ook eens op het menu heeft staan.

Slimme kat

Vanuit een hoge plek in een boom loert de jaguar stilletjes op zijn prooi, meestal in de vorm van een kudde. De jaguar gaat pas in de aanval als er beneden, onder zijn boom, nietsvermoedend een prooi langs komt. Met slechts een krachtige beet dood hij zijn prooi en springt razendsnel terug in zijn boom. De jaguar haalt pas zijn prooi op als alle andere soortgenoten van zijn prooi verdwenen zijn.

Mensen aanvallen

Een jaguar zal niet zo snel mensen aanvallen, in tegenstelling tot andere grote katachtigen. Er zijn, zover bekend, geen gevallen bekend waar een jaguar een mens heeft opgegeten.

Zeldzaam

De jaguar is zeldzaam en wordt met uitsterven bedreigt. Vroeger liep het woongebied en jachtgebied van de jaguar van het zuiden van Amerika tot aan het zuiden van Zuid-Amerika. Vergeleken met slechts 100 jaar geleden is het spreidingsgebied van de jaguar met ruim de helft geslonken!

Huid en pels

Duizenden jaguars werden gedood om hun huid. Tot ver in de jaren 70 van de vorige eeuw werden jaguars in zeer ruime mate en in grote aantallen gedood. Alleen al in Zuid Amerika werden er in 1968 ruim 13.500 huiden van jaguars geexporteerd. In 2002 waren er nog 50.000 jaguars over. Als we geluk hebben, leven er nu misschien zo´n 15.000 jaguars in het wild.

Oorspronkelijk woongebied

Volgens het rapport van een vereniging tot natuurbehoud is bijna 40% van het oorspronkelijke woongebied en het oorspronkelijk jachtgebied van de jaguar door ontbossing vernield. Alleen in Mexico verdwijnt elke minuut een stukje woongebied van de jaguar ter grootte van een voetbalveld. Elke minuut! Veel jaguars kunnen hierop niet anders reageren dan vee aan vallen, immers, hun jachtgebied is verdwenen!

Internationale handel in bedreigde dieren

Pogingen om de jaguar te beschermen tegen de illegale jacht voor commerciele doelen zijn aanqwezig. Ruim 200 landen wereldwijd ondersteunen de reglementen van de C.I.T.E.S. (verdrag inzake de internationale handel in bedreigde dieren en planten) die de illegale jacht op jaguars verbieden. Of een ondersteuning van deze reglementen genoeg zullen zijn om dit prachtige dier van uitsterven te behouden? Tijd zal het leren.
Gerelateerde artikelen
Jaguar: leefwijze, voortplanting en leefomgevingJaguar: leefwijze, voortplanting en leefomgevingDe jaguar is katachtige die voorkomt In Midden en Zuid-Amerika. Door de pels lijkt het erg op de luipaard maar de jaguar…
Diersoort: de jaguarDiersoort: de jaguarDe jaguar is de grootste katachtige in Amerika. Ze leven nog wel in het wild maar de meeste varianten worden met uitster…
De nevelpanter: een gevaarlijke schoonheidDe nevelpanter: een gevaarlijke schoonheidDe Borneose nevelpanter is één van de meest zeldzame katten ter wereld. Deze bijzondere panter staat geheel op zichzelf…
Televisieserie Go Diego GoGo Diego Go is een tekenfilmserie die gaat over Diego een jongen van 8 jaar. Met zijn beste vriend Baby Jaguar beleeft h…
De Zwarte PanterDe zwarte panter is een machtig roofdier en is een van de meest agressieve dieren in de wereld. Ook zijn er nogal wat ve…

Reageer op het artikel "De jaguar, koning van de jungle"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 13-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!