InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Informatie over de Chimpansee

Informatie over de Chimpansee

Informatie over de Chimpansee De Chimpansee is intelligent en hebben qua bouw veel weg van de mens. Ze leven in groepen en jagen dan ook samen wanneer nodig. Echter heeft de Chimpansee een uitgebreide voedselbron en mag ook genieten van zowel fruit als insecten. In dit artikel vind u alle informatie over de Chimpansee.

Uiterlijk

De schofthoogte van de Chimpansee ligt tussen de 65 en 95 cm. De vrouwtjes wegen gemiddeld 30 kg en de mannetjes 35 kg, maar het kan uitlopen van 25 tot wel 70 kg. De armen en benen van de Chimpansee zijn sterk gespierd. De Chimpansee heeft grote ronde oren, smalle lippen en ogen die diep in de kassen liggen. Chimpansees hebben een dichte, glanzende vacht die zwart is van kleur. Oudere Chimpansees krijgen net als mensen grijze haren en/of kale plekken. De handen en voeten van de Chimpansee zijn in zijn jonge jaren nog roze maar kleuren naar een tijd zwart. Het achterste van de Chimpansee is kaal en bij de vrouwtjes vaak roze en opgezwollen vooral in bepaalde tijden van haar menstruatiecyclus.

Karakter en leeftijd

Chimpansees worden gemiddeld zon 45 á 50 jaar oud. Chimpansees zijn seksueel volwassen tussen de 10 en 13 jaar. De oudste Chimpansee in Nederland is 50 jaar en woont al sinds 1971 in Burger's zoo.
De chimpansee beschikt normalitair over de volgende karaktereigenschappen:
  • dominant
  • intelligent
  • handig
  • vriendelijk
  • sociaal

Mensaap

De Chimpansee is een aapsoort die heel veel overeenkomt met de mens. Ten eerst zijn Chimpansees zeer intelligent en kun je ze van alles leren. Daarbij hebben Chimpansees geen staart en ze kunnen net als de mens op twee benen lopen. Het DNA van een Chimpansee en de mens komt ongeveer 96 tot 99% met elkaar overeen. Er is nooit wetenschappelijk getest of een Chimpansee met een mens valt te kruisen. Wel bestaat er een bijzondere een Chimpansee genaamd 'Oliver'.

Hij reisde mee met een circus en was geen gewone Chimpansee. Oliver liep recht op, zat gerust op een stoel en hij ging liever om met mensen dan met andere apen. Ook was Oliver qua uiterlijk ietwat anders: Oliver had meer puntige oren, een kleinere kin en minder haar dan normale Chimpansees.

Er zijn verschillende verklaringen over zijn trekken:
  • Bestialiteit/zoöseksualiteit (oftewel een mens die seks heeft met een dier)
  • Of een kruising met een andere mensaap
Niemand heeft de rare karaktereigenschappen Oliver echt aangeleerd. In 1996 werd Oliver naar een bejaarde centrum voor Chimpansees gebracht. Daar is Oliver opnieuw onderzocht, er is geen enkel bewijs gevonden dat Oliver gekruist zou zijn met een mens.

Gedrag in het wild

Chimpansees wonen in bossen/oerwouden met een warm klimaat, voornamelijk in Afrika. Vroeger hadden de Chimpansees een erg breed verspreidingsgebied en kwamen ze ook nog voor op redelijk open stukken zolang er maar wat bomen stonden.
Tegenwoordig hebben Chimpansees steeds minder keus aangezien mensen vaak de bomen in die gebieden illegaal kappen. Chimpansees schuilen niet voor regen, wel voor mensen. De Chimpansees proberen zo ver mogelijk uit de buurt van de bewoonde wereld te blijven.

Chimpansees bouwen minstens 6 meter van de grond een nest tegen de avond. Dat nest bestaat uit simpele bladeren en takken. Daar slapen de Chimpansees alleen in, of met hun jong. De Chimpansees bouwen het nest minimaal 6 meter van de grond vandaan zodat ze niet makkelijk door vijanden gegrepen kunnen worden.

Chimpansees leven in groepen van 25 tot wel 60 soortgenoten. Daarin ontstaan dan weer kleine groepjes waarin altijd een mannetje de baas is. Die groepen hebben hun eigen territorium dat door beide geslachten word verdedigt. Vooral de mannetjes zijn heel agressief tegen buitenstaanders en is zelfs in staat hen te doden. Vreemde vrouwelijke Chimpansees worden vaak in hun bronsttijd wel toegelaten. Onderling in de groepen word vaak door mannen uitgevochten wie de leider is. Meestal gaat dat gepaard met een hoop gegil en macho gedrag.

Voedsel

Soms komt het voor dat een groep volwassen mannetjes Chimpansees erop uit gaan om te jagen op kleine dieren zoals:
  • kleinere apen ( rode Franjeapen en Bavianen)
  • jonge antilopen
  • zwijnen
  • vogels

De chimpansee is niet bepaald één van de snelste aapsoort. Hierdoor zouden Franjeapen makkelijk kunnen ontsnappen. Vandaar dat de Chimpansees in groepen jagen, ze sluipen op de prooi af en vervolgens gaan ze met velen tegelijk om de Franjeapen in te sluiten, dit alles gebeurd met een hoop gegil en geschreeuw. De Chimpansees kennen wel zon 30 verschillende geluiden, hiermee weten ze precies wie zich in welke positie bevind.

Buitenom vlees benutten de apen ook groenvoer zoals:
  • fruit
  • bladeren
  • noten
  • schors
  • stengels
  • bloesem

Chimpansees eten ongeveer vier uur fruit, meestal in de ochtend. Chimpansees onthouden aan welke boom veel vruchten zitten en dit vieren ze door veel lawaai temaken, zo weten de rest van de Chimpansees ook dat daar wat te halen valt.
Eigenlijk zijn Chimpansees wel alles eters te noemen, zo eten ze soms ook insecten zoals; larven, mieren en termieten.

Om aan hun voedsel te komen gebruiken de apen handige trucjes, ze maken gebruik van stokjes om aan voedsel te komen. Van een takje strippen ze de rest van de takjes, zodat ze een kaal takje overhouden. Het takje steken ze vervolgens in een termieten nest, de chimpansees wachten tot er heel wat op het stokje zit en peuzelt dan de termieten op.

Nog iets knaps wat Chimpansees kunnen, geneeskrachtige planten uitzoeken. Als een Chimpansee niet lekker is eet hij/zij planten die hij/zij normaal nooit zou eten maar ze weten welke de juiste zijn om beter te worden.
Gerelateerde artikelen
Hersengrootte en de relatie tot gedragZoogdieren hebben in vergelijking tot hun lichaam grote hersenen, maar ook tussen verschillende soorten zoogdieren zit e…
Het succes van de 'derde mensaap'Lang geleden noemde Charles Darwin de menselijke voorvader 'de derde mensaap'. Onderstaand artikeltje bekijkt de diverse…
Waarom is de chimpansee mensaap gebleven?Wanneer we dieper ingaan op de vraag waarom de chimpansee mensaap gebleven is, dan blijkt er eigenlijk niets geheimzinni…
Waarom zijn gorilla's en chimpansees mensapen gebleven?Mensapen lopen in principe rechtop. Ze gebruiken hun handen meer en zijn intelligenter dan apen. Waarom zijn dan niet al…
Chimpansee, de mensaapChimpansee, de mensaapChimpansees (Pan troglodytes) behoren tot de mensapen en is daarvan de bekendste soort. Van alle apensoorten lijkt de ch…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Informatie over de Chimpansee"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 23-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!