InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Aap: mensapen en halfapen

Aap: mensapen en halfapen

Aap: mensapen en halfapen Apen: een diersoort dat in een aantal gevallen nauw verwant is met de mens. In Nederlandse en Belgische dierentuinen zijn verschillende apenrassen te bekijken. Om te ontdekken waar je nou precies naar kijkt, is het handig om te weten tot welke groep de aap behoort. Apen behoren tot de primaten, net als de mens. Maar apen zijn niet hetzelfde als halfapen. Halfapen zijn minder ontwikkelt dan apen. Onder de apen kennen we de mensapen. Deze lijken erg veel op de mens. Chimpansees hebben 24 paar chromosomen, mensen 23 paar. Het DNA tussen deze twee komt voor 95-98 procent overeen.

Primaat

Apen behoren tot de primaten. Tot de primaten behoren de apen, de halfapen en de mensen. Dat klinkt vreemd, maar een mens behoort ook gewoon tot de zoogdieren, net als de apen. Primaten zijn ontstaan ongeveer 140 tot 65 miljoen jaar geleden. In die periode was het lekker warm en de zeespiegel was ook hoog. In deze periode ontstonden de moderne dieren, waaronder dus ook de primaten. Deze periode werd afgesloten met het uitsterven van de dinosaurus.

Halfapen

Halfapen zijn eigenlijk geen apen, maar lijken wel sterk op apen. De voorouders van de halfapen zijn waarschijnlijk wel dezelfde voorouders als die van de apen. Daarom lijken ze zo sterk op elkaar. Halfapen hebben echter kleinere hersens en een langere snuit. Hun reukvermogen is ook beter ontwikkeld. Halfapen leven meestal in bomen. Halfapen en apen hebben dezelfde voorouders, maar daar waar de gewone aap zich anders ging ontwikkelen, met onder andere grotere hersenen, bleef de halfaap een insectenetend en/of fruitetend zoogdier.

Mensapen

De mensapen zijn de apen die het meeste op de mens lijken Het zijn apen die rechtop lopen, geen staart hebben en ook erg intelligent zijn. Een bekend voorbeeld hiervan is de chimpansee. Ook gorilla's lijken erg op mensen. Gibbons lopen op de grond helemaal rechtop, de andere mensapen lopen op de grond op handen en voeten. Gibbons hebben ook zeer lange armen, die ze gebruiken om van boom naar boom te slingeren

Apen van de oude wereld

Deze apen leven voornamelijk in Azië en Afrika. Deze apen hebben een gezicht en handen en voeten zonder beharing, net als bij de mensen. Apen van de oude wereld bezitten wel een staart, dit is overigens geen grijpstaart. Tot de oude wereld behoren trouwens Europa, Afrika en Azië. De nieuwe wereld bestaat uit Noord en Zuid-Amerika.

Apenrassen

Er zijn verschillende apenrassen. Enkele hiervan zijn:
  • Gibbon (mensaap)
  • Leeuwaapjes (Breedneusapen)
  • Chimpansee (mensaap)
  • Bavianen (apen van de oude wereld)
  • Slingerapen (Breedneusapen)
  • Makaken (Apen van de oude wereld)
  • Gorilla (Mensaap)
  • Orang-oetan (Mensaap)
  • Meerkatten (Apen van de oude wereld)
  • Slankapen (Apen van de oude wereld)
  • Brulapen (Breedneusapen)
  • Kapucijnapen (Breedneusapen)
  • Doodshoofdaapjes (Breedneusapen)

Er zijn nog veel meer soorten apenrassen die niet allemaal beschreven kunnen worden. De mens is overigens de enige overlevende van de soort Homo Sapiens.

Breedneus en smalneus

Tot de smalneusapen behoren de apen van de oude wereld en de mensapen. Hun neus is smal en de neusgaten zijn dichter bij elkaar en naar voren of naar onderen gericht, net als bij de blanke mens. Bij de breedneusapen ziet men de neusgaten verder uit elkaar staan en ze zijn ook wijder, net als bij de negroïde mens. Enkele soorten van de breedneusapen hebben ook een grijpstaart. De breedneusapen zijn de apen van de nieuwe wereld. (Noord en Zuid Amerika). De smalneusapen kunnen over het algemeen goed klimmen, maar brengen toch meer tijd door op de grond dan de breedneusapen. Verder is er verschil in herkomst: de smalneusapen komen uit de oude of de nieuwe wereld, terwijl dit van de breedneusapen niet echt bekend is. De afkomst is dan waarschijnlijk wel van dezelfde voorouder, maar hoe de aap in Zuid- Amerika terecht is gekomen, blijft een raadsel, aangezien er een zee tussen de continenten lag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Halfapen

Reageer op het artikel "Aap: mensapen en halfapen"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-04-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!