InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenknoop: veiligheid voor het paard

Paardenknoop: veiligheid voor het paard

Paardenknoop: veiligheid voor het paard Veiligheid en paarden, dat gaat in één woord samen. Paardensport is een mooie sport, maar kent ook de nodige risico's. Niet alleen als ruiter of amazone, of als menner, maar ook als verzorger. Een paard dat in paniek raakt heeft oogkleppen op en wil alleen maar zo snel mogelijk weg van het gevaar. Gebeurt dit niet, dan kan hij ernstig letsel oplopen, maar ook zijn omgeving of de mens schade toebrengen. Een paardenknoop zou iedereen moeten gebruiken:

Veiligheid

Een paardenknoop is er voor de veiligheid. Wanneer het paard in paniek raakt, gaat deze aan het touw hangen en trekken. Het is dan zaak het paard heel snel los te maken, omdat er anders ernstige verwondingen kunnen ontstaan. Met een paardenknoop is deze snelheid te realiseren: met één ruk aan het touw laat de knoop los en is het paard vrij om te bewegen. Anderzijds is de knoop stevig genoeg om een heel paard te kunnen houden: zolang er niet aan de korte zijde getrokken word, laat de knoop absoluut niet los. Gebruik voor de veiligheid bovendien altijd een touw met paniekhaak, ook deze is met een simpele handbeweging los te maken en vooral handig als men het paard aan de hand mee geleidt.

De vier stappen

Stap 1 Neem het uiteinde van het touw dat niet aan het paard vastzit, en haal dit door een vastzetring heen. De makkelijkste manier is om dit van buiten naar binnen toe te doen maar andersom mag natuurlijk ook
Stap 1a Haal het touw iets verder door de ring heen, zo lang of zo kort als het touw moet zijn. Om te beginnen is het het makkelijkste om wat meer touw door de ring heen te halen om te oefenen.
Stap 2 Maak een lus in het touw door het touw achterlangs te leggen en houdt dit vast. Je hebt nu dus een cirkel in je hand waarbij het losse uiteinde naar beneden hangt.
Stap 3 Haal je hand nu via de achterkant van buiten naar binnen door de cirkel en pak het bovenste gedeelte van het losse touw vast.
Stap 4 Trek nu aan het gedeelte van het touw dat aan het paard vast zit en trek het losse touw door de cirkel heen en trek deze stevig aan. In je ene hand heb je nu het gedeelte vast dat naar het paard toe leidt, en in je andere hand heb je een lus vast die stevig door de cirkel zit.Controle: Laat de lus los en trek aan het gedeelte waaraan het paard vast zit. Als je het goed hebt gedaan, zit deze stevig vast en mag niet loslaten. Het gedeelte van het touw dat vrij los hangt en de lus, mag je niet aankomen.
Paniek Bij paniek of wanneer het paard snel los gemaakt moet worden, neem je het vrij hangende uiteinde van het touw vast. Trek hier stevig aan.
Los Zoals op de foto te zien is, laat de knoop los en hangt het touw vrij. Maak op deze manier ook de knoop los wanneer het touw verwijderd moet worden.

De knoop kan natuurlijk ook van binnen naar buiten, van links naar rechts of wat dan ook worden gelegd. Leer jezelf de makkelijkste manier aan en blijf het zo doen. Een paardenknoop moet iets zijn dat men doet zonder erbij na te hoeven denken. Want hoewel een veiligheidsknoop snel los gemaakt moet kunnen worden, moet deze ook met het grootste gemak gelegd kunnen worden in situaties waarin dit nodig is. De knoop kan ook om een paal of boom worden gemaakt.

Moeizaam

Wanneer het touw vrij stug is zoals bij landbouwtouw, kan het zijn dat het touw niet soepel genoeg glijdt en daardoor niet snel loslaat. Ook touw dat nat is, heeft veel weerstand. Gebruik voor de veiligheid daarom altijd speciale halstertouwen, deze zijn vaak rond en zacht en geven soepel mee. In het geval dat er niks voorhanden is, kan er ook iets anders gebruikt worden, maar houdt er dan rekening mee dat er zeer stevig aan het touw getrokken moet worden om deze los te krijgen.

Paniekhaak

Tenslotte nog de paniekhaak, vooral handig wanneer men het paard aan een halster geleidt. De paniekhaak werkt door de metalen huls met 1 hand te omsluiten en deze naar beneden te trekken. Door de weerstand die het paard geeft, trekt deze hem vaak al vanzelf los. Controleer paniekhaken regelmatig op soepelheid: door vuil en vocht kunnen ze stroever werken, door roest kunnen ze soms helemaal vast komen te zitten. Wat olie erop houdt de haak soepel.
Gerelateerde artikelen
Veilig omgaan met paarden - touwhalstersTouwhalsters vind je tegenwoordig in bijna elke ruitersportzaak. Ze zijn -zoals de naam al doet vermoeden- gemaakt van t…
Sleeën met je paardVeel mensen houden niet van sneeuw, en vinden het vervelend omdat ze rustig moeten doen met hun paard. Maar je kunt snee…
Vrijheidsdressuur: PirouetteVrijheidsdressuur: PirouetteDe pirouette is een bekend onderdeel uit de dressuur wat pas in de hoogste klasses wordt beoefend. Je kan deze oefening…
Het masseren van je paardHet masseren van je paardIn dit artikel zal ik uitleggen hoe je je paard een simpele massage moet geven. Een massage is zeer ontspannend voor paa…
Grondwerk paarden: 3 leidpositiesIs je paard je de baas? Loopt je paard over je heen? Sleurt je paard je van a naar b? Dan is er geen gelijke verhouding…

Reageer op het artikel "Paardenknoop: veiligheid voor het paard"

Reacties

Aron, 02-03-2010 19:39 #2
Nou, eigenlijk heb ik hem nog steeds (ik vond het toen geen reden om hem weg te doen, tot veler verbazing) en houd heel veel van hem, dus uit de buurt blijven is geen optie, wel een alternatief zoeken. Ik zet hem dus nooit meer vast, waarom zou ik? Poetsen doe ik als hij los loopt en optuigen als hij vrij staat, tis maar net wat je je paard aanleert en wij gaan er allebei goed mee om, ik voel me veiliger bij hem als hij los is. Gelukkig gaat het goed met mijn hand ook al wordt die nooit meer 100%, maar inderdaad, het was een ongeluk en we blijven gewoon vooruit kijken, maar toch kreeg ik weer een akelig gevoel toen ik je stukje las, en daar kun jij natuurlijk ook niets aan doen.:-) Reactie infoteur, 02-03-2010
Aron, mij verbaasd het niks dat je hem nog hebt, heb mn eigen paard ook nog steeds na een groot ongeluk. Ongelukken gebeuren nou eenmaal. Maar ik kan me voorstellen dat je even een terugblijk kreeg op je ongeluk. Het is gewoon vreselijk zoiets. Nogmaals heel veel sterkte en heel veel plezier en liefde met je paard.

Aron, 02-03-2010 16:38 #1
Een nog betere optie is om een touw vast te maken, zoals je beschrijft, maar dan ZONDER PAARD. Zo kun je VEILIG de knoop erin leggen. Als je touw eenmaal goed hangt, haal je je paard met een ander touw en maak je paard vast aan het touw wat al vastgeknoopt is. Het leed is niet te overzien als je paard gaat hangen als je bezig bent met de knoop. Na amputatie van 2 vingertoppen en jarenlange revalidatie weet ik precies waarover ik het heb. En ja, dat gebeurde precies op het moment toen ik mijn paard vast wide zetten en hij ging hangen, het halstertouw werd een mes, mijn vingers boter en 1 PK is heel veel. :-( Reactie infoteur, 02-03-2010
Nog veiliger is natuurlijk om ver uit de buurt van paarden te blijven want een ongeluk is zo gemaakt. Maar goed, we kiezen er zelf voor ;-) Ik wens jou in ieder geval veel sterkte en hopelijk kan je je hand redelijk goed gebruiken, Aron.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 14-04-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!