InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het harnachement bij het springen

Het harnachement bij het springen

Bij het springen hebben paarden vaak veel extra's om hun lichaam. Deze onderdelen hebben allemaal hun eigen functie. Het hanarchement word dus niet alleen gebruikt omdat het mooi staat. In dit artikel kunt u informatie lezen over de werking van het springharnachement.

Het springzadel

Het springzadel zorgt ervoor dat de ruiter in de juiste springhouding zit en goed mee kan op de sprong. Het zweetblad is naar voren afgesneden en er zijn duidelijke wrongen aanwezig. De lepel is plat en laag zodat u daar geen hinder aan ondervindt tijdens de sprong.

Springsingel

Een springsingel heeft een lange flap aan de onder kant, deze word ook wel buikflap genoemd. Hieraan zit een ring waaraan u eventuele hulpteugels kunt bevestigen. De singel is meestal van leer en heeft elastiek aan de singelsloten zodat deze makkelijk te bevestigen is. De buikflap aan de singel zorgt ervoor dat de buik van het paard niet beschadigt word als deze over de hindernis glijd.

Beugelriemen en beugels

De beugelriemen worden ongeveer 2 a 3 gaatjes korter gedaan dan waarop u ze heeft met dressuur. Zo kunt u goed de verlichte zit aannemen. Bij het springen kunt de meest gangbare beugels gebruiken maar voor de veiligheid kunt u ook kiezen voor veiligheidsbeugels. Deze klapt of aan de zijkant open zodra daar druk op komt of de zijkant is volledig open.
Eventueel kunt u bij de beugels kiezen voor voetstops. Dit is een soort plastic hoes die u aan de beugel vast maakt. Deze zorgt ervoor dat tijdens het springen uw voet niet ver naar voren kan schuiven, zo kunt u voet niet vast komen te zitten tijdens het parcours.

Beenbescherming

Beenbescherming kunnen we opdelen in twee dingen. De eerste zijn de peeskappen en kogelbeschermers. Deze zijn in een set te koop en hebben in principe dezelfde functie vandaar dat ik deze samen noem. Deze beenbeschermers zijn gemaakt van leer of kunststof met een zacht materiaal als bont of neopreen voering. Eigenlijk zegt de naam het al, peeskappen beschermen de pezen en de kogelbeschermers de kogel. Als een paard springt bestaat er een grote kans dat het paard zijn benen bij elkaar brengt. Dankzij deze beschermers kan er niks van het paard beschadigt worden. Deze bieden dus ook bescherming op het moment dat een hindernis geraakt word.

Dan hebben we nog de springschoenen. Deze kunnen ook van zowel rubber, neopreen al leer gemaakt zijn en zijn een soort kapjes die over de hoeven heen vallen. Als een paard een balk aanraakt bestaat er een grote kans dat de buitenrand van zijn hoef beschadigt raakt. De hoefschoen zit er tussen waardoor dit niet mogelijk is. Een ander voordeel van de hoefschoen kan zijn dat het paard zijn ijzers er niet zo snel aftrapt. Somige paarden trappen tijdens een parcours met hun achterbenen op hun voorijzers waardoor het paard deze verliest. Op het moment dat u kiest voor een grote maat springschoen valt deze over het ijzer waardoor dit niet kan gebeuren.

Borsttuig

Een borsttuig heeft in principe geen functie om het paard beter onder controle te houden, dit is wel wat mensen vaak denken. Dit kan alleen met een martingaal en deze heeft er veel van weg. Het borsttuig zorgt ervoor dat het zadel niet kan gaan schuiven.

Martingaal

Deze zorgt er niet voor dat een paard minder hard gaat lopen. Deze zorgt dat het paard zijn hoofd niet extreem omhoog kan gooien. De martingaal is verstelbaar om 'm strenger in te laten werken. Vaak is het wel zo dat paarden die er vandoor gaat ook hun hoofd in de lucht doen zodat het paard alle controle heeft. De losse martingaal is de meest voorkomende hulpteugel bij het springen.

Hoofdstel

Het beste is om het zelfde hoofdstel te gebruiken waarmee u de basisdressuur doet. Begin niet gelijk aan hoofdstellen met een ander bit of andere vorm als dit niet nodig is. Het mag misschien mooi staan maar de hoofdstellen hebben wel degerlijk een functie. Somige hoofdstellen/bitten werken erg streng in, laat u goed vertellen door een instructeur/instructrice of dit wel echt nodig is bij uw paard/pony.
Gerelateerde artikelen
Sleeën met je paardVeel mensen houden niet van sneeuw, en vinden het vervelend omdat ze rustig moeten doen met hun paard. Maar je kunt snee…
Hulpteugels voor het paardrijdenHulpteugels voor het paardrijdenHulpteugels worden in de paardensport gebruikt om het paard en de ruiter te helpen. Er bestaan verschillende hulpteugels…
Tuig: Het HoofdstelTuig: Het HoofdstelOm paard te gaan rijden heb je verschillende spullen nodig. Ook wel tuig één deel daarvan is het hoofdstel. Deze zit om…
Opzadelen van een paardHet opzadelen van een paard is niet heel moeilijk, maar moet wel goed gebeuren. Er kunnen nare dingen gebeuren wanneer e…
Bitloos, boomloos... Over enkele jaren ook paardloos?mijn kijk opBitloos, boomloos... Over enkele jaren ook paardloos?Paardvriendelijk paardrijden wordt voor veel mensen steeds belangrijker. Paardenliefhebbers kijken steeds bewuster naar…

Reageer op het artikel "Het harnachement bij het springen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!