InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Lancashire Heeler

Lancashire Heeler

Ik wil jullie voorstellen aan een erg onbekend ras, de Lancashire Heeler. Deze hond is nog niet erkend door de FCI, maar wel in Engeland en scandinavië. Het is het enige bestaande ras dat nog echt Heeler genoemd wordt. De Lancashire Heeler is nog een erg jong ras, hij stamt uit de 20e eeuw uit Groot Brittanië. Hij is daar ongeveer 150 jaar bekend en draagt ook wel de naam 'Ormskirk Terriër', naar de regio waar hij vandaan komt. De Heeler valt onder de categorie Herdershonden, maar komt voort uit een kruising tussen een Herdershond en een Terriër. Dit zijn de Welsh Corgi en de Manchester Terriër. De gedrongen lichaamsbouw met korte pootjes heeft hij geërft van de Welsh Corgi, evenals zijn drang om te drijven met het hielen happen. Maar in deze hond heeft duidelijk ook een echte Terriërkant, hij doodt in zijn vrije tijd namelijk erg graag muizen en ratten. Ook de hoge staarthouding is wel meer bekend onder de Terriërs, ook al staat de Manchetser Terriër zelf hier niet bekend om.

Klein van stuk, groot van daden

De Lancashire Heeler is een kleine hond, met een schofthoogte van rond de 25 cm voor de teven en 30 cm voor de reuen. Deze kleine hond wordt gefokt voor het drijven van vee en schapen, wat hij bereikt door het happen naar de hielen (heeling) en ontwijken van trappen (duck down). Dit geeft de hond in Engeland ook wel de bijnaam de 'nip and duck dog'. De Heeler is erg wendbaar en kan snel reageren op wat er gebeurd. Deze kenmerken in combinatie met zijn kleine gestalte zorgen ervoor dat hij de trappen van het vee goed kan ontwijken.

Rasgebonden ziekten

Doordat het ras nog zo jong is, zijn er nog veel honden met verschillende soorten uiterlijk (groter of kleiner en grover of fijner). Hier gaat nog aan gewerkt worden door de rasverenigingen, de meeste unanimiteit zou in scandinavië bereikt zijn.

Er komen m.n. nog veel oogziekten voor in het ras. Voorbeelden hiervan zijn PLL en CEA.
  • PLL (Primaire Lens Luxatie) is een ziekte waarbij de lens van het oog los laat. Het komt meestal rond de leeftijd van 3 tot 7 jaar voor en is zeer pijnlijk. Wanneer het in een vroeg stadium ontdekt wordt, dus voor de oogdruk te hoog oploopt, dan kan de lens door middel van een operatie verwijderd worden.De hond kan na de operatie minder scherp zien, maar kan alles nog goed onderscheiden.
  • CEA (Collie Eye Anomaly) is een verzamelnaam van een groep aangeboren ontwikkelingsstoornissen van het netvlies/vaatvlies en de achterwand van het oog. De lichtste afwijking bestaande uit een overmatige kronkeling van de netvliesvaten. De hond hoeft hiervan geen problemen met het zicht te krijgen. De ergste vormen hebben wel vrijwel altijd blindheid van het desbetreffende oog/ogen tot gevolg.

Verder komt (zoals bij veel andere kleine rassen) ook Patella Luxatie voor. Dat is een loszittende knieschijf en de klachten van de hond hangen af van de ernst van de luxatie. Loopt je hond ineens een paar passen mank, om vervolgens weer gewoon verder te lopen, dan heeft hij een lichtere vorm. Honden met een ernstigere vorm hebben problemen met overeind komen en met lopen. Ze gaan achter met O-beentjes en een soort kikkerpas lopen.

Vanzelfsprekend is dat u met honden die klachten rondom de oogziekten of patella luxatie hebbem (en natuurlijk overige klachten) meteen naar de dierenarts moet gaan.

Karakter

Moedig, vrolijk, aanhankelijk, sociaal, zeer sterk en harde werker. Hij is temperamentvol en vlug van begrip. Hij staat nog erg dicht bij zijn natuur als werkhond, dus het is absoluut geen hond voor luie mensen. Er moet dagelijks gewandeld worden, maar ook getraind en gespeeld. Het zijn erg geschikte honden voor verschillende hondensporten.

Rasverenigingen

In Groot Brittanië is de Lancashire Heeler club erkend door de UK Kennel Club, vanaf 1981, toen het geplaatst werd in de Rare Breed Register. De Finse rasvereniging is in 2002 gevormd en werd 4 maanden later, in 2003, erkend door de Finnish Kennel Club. De Zweedse rasvereniging is eerder erkend geworden en werd opgezet in 1989.

In Nederland is er een Voorlopig Register geopend, zodat pups die in Nederland met stamboom geboren worden wel een afstammingsbewijs krijgen. De eerste Lancashire Heeler kwam rond1998 naar Nederland en hier zijn nu < 50 Lancashire Heelers (met en zonder stamboom). Er zijn een aantal mensen bezig om het ras erkend te krijgen door de FCI, maar een rasvereniging moet een minimum aantal honden bezitten om het erkend te krijgen. Dat is nu nog niet het geval.
© 2009 - 2019 Info82, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Duitse HerdershondDe duitse herdershond is een van de populairste rassen ter wereld. De eerste honden stammen af van van de dieren die wer…
De Schotse herdershond en de border collieDe Schotse herdershond en de border collieWanneer je op zoek bent naar een lieve en trouwe hond, zal een Schotse herder zeker wat voor jou zijn. Het zijn bijzonde…
De Australian Cattle DogDe Australian Cattle DogDe Australian Cattle dog is een zeer intelligent hondenras. Deze honden werden en worden nog steeds ingezet als veedrijv…
Herdershonden: een veelzijdig hondenrasHerdershonden: een veelzijdig hondenrasHerdershonden zijn gefokt voor het werken met vee. Ze zijn op te delen in twee groepen: drijvers/hoeders en beschermers.

Reageer op het artikel "Lancashire Heeler"

Reacties

A. J. van Zijl, 26-03-2011 09:38 #3
Hallo, ik denk dat er wat aanpassingen moeten komen betreffende dit ras. Het ras is sinds 2009 officieel erkend in Nederland. Dus de honden krijgen gewoon en stamboom en er kan ook mee geshowd worden en c.a.c behaald worden.Er is inmiddels ook een rasvereniging.

Astrid van Zijl, 28-02-2010 12:03 #2
De lancashire heeler is inmiddels erkend in nederlnd op 1 november 2009
Er is ook een rasvereniging opgericht Dick Koster zit in het bestuur.
Je kunt bij de rasvereniging altijd terecht met je vragen en zij zullen je zeker helpen.
Zelf heb ik ok een heeler en ga in april een tweede ophalen in Engeland.Kijk ook eens op de vriendenkring van de lancashire heeler daar vind je allerlei leuke informatie en mensen die een heeler hebben.Er staat een wandeling geplant op 21 maart misschien kun je mee om te kijken hoe de hondjes zijn.Er zijn op het moment geen fokkers in Nederland van heelers met stamboom en let er op dat de heelers zijn getest op pll een erfelijke oogziekte zonder test mag er niet mee gefokt worden dit is zeer ernstig als er toch mee gefokt word de honden worden dan blind.Mijn mailadres is heelers@live.nl als je nog iets wilt weten of wil komen kijken naar een heeler.

C. Gouman, 21-10-2009 14:46 #1
Goede beschrijving van het ras
Is er een nieuwsbrief van de Lancashire heeler? Zou daar graag iets meer over willen weten.
Is het mogelijk om mensen te leren kennen die al deze hondjes hebben?
En wie is Dick Koster? een fokker?
Zou graag iets meer over hem willen weten.
vriendelijke groet, cecilia

Infoteur: Info82
Gepubliceerd: 10-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!