InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Achter de schermen bij de dierentuin

Achter de schermen bij de dierentuin

Achter de schermen bij de dierentuin Veel mensen denken bij het woord dierentuin alleen het bezoeken en kijken naar de dieren. Echter komt er nog veel meer kijken bij het onderhouden van een dierentuin. Er moet bijvoorbeeld gedacht worden aan verrijking, voer, fokbeleid, omheiningen en het no hands beleid. Over deze onderwerpen die van alle van belang zijn in de dierentuin kunt u in dit artikel informatie lezen.

Verrijking

Aangezien de dieren in de dierentuin vaak een veel kleiner verblijf hebben dan in hun natuurlijke omgeving en in principe niet hoeven te doen wat ze normaal in de natuur moeten doen (o.a. voedselzoeken) moet er worden gezorgd voor verrijking. Verrijking houdt in dat er iets word gedaan waardoor het dier vermaakt word, dit kan bijvoorbeeld zijn:
  • een natuurlijke omgeving creëren
  • symboliseren van een prooi
  • menselijke tussenkomst ook wel trainen
  • stimuleren van onderzoek door middel van voedselzoeken
Als de dieren niet genoeg verrijking/uitdaging krijgen kunnen zijn stereotype gedrag gaan vertonen wat zich onder andere kan uiten in:
  • het functieloos en vormvast herhalen van een beweging
  • uitleven van gedrag op ongeschikte objecten of zichzelf, zelfverwonding
  • overreageren
  • een gedrag vertonen wat niet geschikt is voor dat moment bijvoorbeeld vogels die onzichtbare insecten vangen
Door telkens hetzelfde gedrag te herhalen komt er het stofje endorfine vrij, dit geeft een prettig gevoel waardoor de dieren dit willen herhalen. Zo belanden de dieren in een vicieuze cirkel die op den duur moeilijk te doorbreken zal zijn.

Voer

Uiteraard krijg elk diersoort een ander voer. In het volgende tabel kunt u wat informatie over het voeren vinden.
diersoortvoervoorbeeld verrijkingsvoer
Olifantgroente, fruit, brood en paardenbrokkenWilgentakken en hooi
Giraffeui, wortel, luzerne en hooiwilgentakken en de lurzerne+ wortels worden in een bol aangeboden
KameelPrestatiebrok, wortelen en hooiWilgentakken
berengroente, fruitVoer word in een ton met gaten gegeven

ESB

ESB staat voor European Studbook Programs. Dit is een fokbeleid zodat de dieren in de dierentuin blijven. Dit gebeurd omdat dierentuinen geen dieren uit het wild mogen halen maar de populatie van de dierentuin wel in stand gehouden moeten worden. Zo worden de stamboeken verdeeld over dierentuinen aan dierentuinen die zijn uitgekozen om met die dieren te fokken. Dierentuin Amersfoort is bijvoorbeeld in het bezit van het Hyena stamboek.

EEP

EEP staat voor European Endagered (Species)Promgramm. Zij stellen fokprogramma's op voor bedreigde diersoorten. Deze dieren worden dus uiteindelijk weer in het wild uitgezet. Een paar dieren die in het EEP meedoen zijn:
  • de Zebra
  • de Gevlekte Hyena
  • het Jachtluipaard
  • de Indische neushoorn
  • de Siberische tijger
Veel regels van het EEP fokbeleid staan vast waardoor de dierentuin weinig inbreng heeft. Bij het ESB heeft de dierentuin zelf wel veel te zeggen omdat het om eigen behoud gaat.

Omheiningen

Zoals u misschien wel weet word er met verschillende omheiningen gewerkt in een dierentuin. De afscheiding die we steeds meer zien is glas. Dankzij glas lijkt het of u heel dichtbij het dier bent, echter is het glas zo dik dat het dier er niet doorheen kan. Het glas zorgt er ook voor dat u de dieren niet ruikt. Het enige nadeel aan een afscheiding van glas is dat het met regelmaat schoongemaakt moet worden.
Een ander alternatief voor een afscheiding kan zijn een gracht met of zonder water. Deze worden uiteraard zo gemaakt dat het dier het te diep vind of dat het te ver is om aan de kant van de bezoekers te komen.
Als er word gekozen voor een omheining met stroom weten de dieren uiteraard eerst nog niet dat er stroom op zit. Helaas moeten ze dit eerst ondervinden door onder stroom te komen.

No hands

In de meeste dierentuinen in Nederland geldt het no hands beleid wat inhoudt dat de dieren zolang het niet nodig is niet aangeraakt worden. Vooral voor de dieren die in het wild uitgezet moeten worden is dit erg van belang omdat zij niet aan mensen gewent mogen raken. Anders loopt men het risico dat als de dieren uitgezet zijn de dieren de mens weer op gaan zoeken.
Gerelateerde artikelen
Verrijking bij dieren: hoe en waarom?In dierentuin ziet men vaak dieren die abnormaal gedrag vertonen. In de meeste gevallen komt dit uit verveling omdat ze…
Dierentuin: Burger's zooBent u opzoek naar een leuk dagje uit in de zomer en/of winter? Dan is Burger's zoo een geslaagd idee! Burger's zoo is e…
Dierenverzorger in de dierentuinDierenverzorger in de dierentuinVeel mensen vinden het leuk om met dieren te werken. Een populair beroep is bijvoorbeeld dierenverzorger in de dierentui…
Avond in Dierenpark Emmen: breng de dieren naar bedAvond in Dierenpark Emmen: breng de dieren naar bedNa sluitingstijd gaan in de dierentuin ook de dieren naar bed. De dierenverzorger doet zijn avondronde in Dierenpark Emm…
Het amfitheater van Trier in DuitslandHet amfitheater van Trier in DuitslandEen bijzonder bouwwerk uit de Romeinse tijd, net buiten de binnenstad staat het amfitheater. Zowel van buiten als van bi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Achter de schermen bij de dierentuin"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 17-10-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!