InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Waarom verzet mijn paard zich bij het rijden?

Waarom verzet mijn paard zich bij het rijden?

Waarom verzet mijn paard zich bij het rijden? 'Als ik op wil stappen, draait mijn paard weg.' 'Mijn paard verzet zich als ik met hem wilt rijden.' Komt u dit bekend voor? Werkt uw paard niet altijd mee, met wat u wilt? Dan kunnen er verschillende problemen zijn, en voor verschillende problemen, bestaan verschillende oplossingen.

Tijdens het rijden belast je bij een paard vrijwel zijn hele lichaam

  • Zijn rug, daar zit je op en er ligt een zadel op.
  • Zijn buik, daar zit een strakke singel omheen.
  • Zijn mond, hier hangt een ijzeren bit in.
  • De rest van zijn hoofd, hier zitten allemaal riemen aan vast.
  • Zijn benen, die moeten al het werk doen.
  • Alle botten en spieren in zijn lichaam, die moeten soepel mee kunnen bewegen.
  • Zijn ademhaling moet goed zijn voor de inspanning en het paard moet genoeg energie kunnen hebben.

Een paard is een gevoelig dier, net zo gevoelig als andere dieren of de mens. Vergelijk een paard eens met je zelf. Je zult redelijk wat overeenkomsten kunnen vinden. Ook jij hebt soms last van je lichaam, zonder dat het echt een blessure is. Maar ook jij zult bepaalde dingen die je worden aangegeven niet snappen. Zo is het bij een paard ook, en je kunt dus verschillende problemen ondervinden. Ik zal een paar problemen noemen, en wat oplossingen kunnen zijn. Maar, let op! Elk paard is anders, en elk paard reageert anders. Je kunt wat dingen uitproberen, maar bij twijfel, schakel altijd een dierenarts of andere deskundige in!

Een aantal voorbeelden van verzet kunnen zijn:

  • Het paard loopt achteruit wanneer jij je been rustig aanduwt
  • Het paard schud heftig met zijn hoofd
  • Het paard bokt de hele tijd door (1 bokje is geen probleem)
  • Het paard steigert (dit moet nóóit gebeuren)
  • Het paard doet niet wat jij graag wilt dat hij doet, hij staakt

De meest voor de hand liggende problemen zouden kunnen zijn

  • Het paard heeft last van zijn rug
  • Het paard heeft last van zijn tanden of zijn mond
  • Het paard heeft last van andere botten/spieren in zijn lichaam

Wat waarbij?

Als een paard last heeft van zijn rug, zit het in de meeste gevallen vast. Het weefsel en de botten, en dus ook de spieren zijn niet zo makkelijk meer te bewegen, het zit vast. Dit kan komen doordat een paard op de een of andere manier in zijn stal vast heeft gelegen tegen de wand, of het kan er door een rare sprong zomaar ingeschoten zijn. Sommige paarden met een zwakke rug zijn er sowieso heel erg gevoelig voor.

Als een paard last heeft van zijn mond en dus van dat het bit erin ligt, kan het zijn dat het paard aan het wisselen is. Dit komt vooral voor bij jongere paarden. Zij moeten, net als wij mensen, ook hun tanden een keer wisselen. Dit moet vanzelf weer over gaan, maar het mag geen gewoonte worden dat hij met zijn hoofd schudt, steigert etc. Het kan ook zijn dat het paard gebitsproblemen heeft, bijvoorbeeld dat de kaken niet goed op elkaar passen, of een erg gevoelige mond, of wonden in de mond.

Als een paard last heeft van bepaalde botten of spieren in zijn lichaam, kan het ook vast zitten, net als bij de rug. Ook kan het zijn dat het paard een soort van ziekte heeft, zoals bijvoorbeeld Reuma.

Wat te doen / oplossingen

Er bestaan speciale masseurs (ostheopaten) die alles bij een paard weer los kunnen maken. Soms moet een behandeling herhaald worden, en een paard staat na de behandeling minimaal 1 week op rust. Dus niet rijden en bewegen. Als je niet zeker weet of je paard een ostheopaat nodig heeft, neem dan een keer contact met ze op. Zij kunnen je vertellen wat het paard precies mankeert en wat hij precies nodig heeft.

Er zijn speciale paardentandartsen die alles weten over de mond en ook over hoe dat met het rijden gaat. Ook kun je proberen te rijden met een minder scherp bit, of misschien zelfs bitloos (zonder bit, niks in zijn mond). Als het paard met zijn hoofd blijft schudden, is het misschien een idee om er een martingaal, thiedemann, springteugel, elastiek of dergelijke aan te zetten. Dit zijn riemen die onder de buik door naar het hoofd lopen en die zorgen dat het paard zijn hoofd niet steeds omhoog doet.

Natuurlijk hoeft er niet altijd een probleem te zijn met het paard. Het kan ook gewoon zijn dat hij je niet snapt. Probeer in dit geval bijvoorbeeld je hand iets naar voren te zetten, of iemand naast het paard helpen. Misschien snapt hij gewoon niet wat hij moet doen. Probeer eens wat andere manieren uit, om hem duidelijk te maken wat je wilt. Het kan ook helpen als er iemand naast het paard meeloopt terwijl jij er op zit. Misschien pakt hij het dan allemaal wat sneller op. Als je les hebt, kan de instructeur je vast wel verder helpen, omdat dit ook per paard verschilt.
© 2009 - 2019 Simonebuffel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paardrijles geven aan kinderenPaardrijles geven aan kinderenPaardrijles wordt meeste gegeven op maneges. Er zijn vaak speciale groepen voor kinderen die willen beginnen met paardri…
Paardrijden? Oefeningen voor de ruiterPaardrijden? Oefeningen voor de ruiterPaarden moeten altijd soepel en lenig zijn voor het paardrijden, maar hoe zit dat eigenlijk met de ruiter? Die moet eige…
Tips om goedkoop paard te rijden, of een paard te houdenPaardrijden is een dure sport, enkele tips om goedkoop een paard te kunnen onderhouden, of te kunnen paardrijden kunt u…
Het belang van een goed passend zadelEr zijn veel mensen die dol zijn op paardrijden. Helaas weten lang niet al deze mensen hoe belangrijk het is om met een…

Reageer op het artikel "Waarom verzet mijn paard zich bij het rijden?"

Reactie

Michelle, 16-04-2014 15:16 #1
Goede middag mijn paard gaat steigeren als ik wat druk geef in de mond, ze gaat niet een beetje om hoog maar heel erg hoog ze klapt soms ook wel eens bijna achterover ik heb alles geprobeerd maar niks helpt ik dacht meschien weet u wat ik kan doen, mijn paard is bijna 8 heb er ook al over na gedacht om haar weg tedoen maar heb het toch maar niet gedaan omdat ik haar niet kwijt kanů

met vriendelijke groet Michelle

Infoteur: Simonebuffel
Gepubliceerd: 19-07-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!