InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Monarch vlinder

De Monarch vlinder

De Monarch vlinder Hoe vinden ze de weg? Dat is de vraag die vele mensen bezig houdt die de meer dan 3000 km lange vlucht van de Monarch vlinder volgen. Het is de meest verre migratie van een insect ter wereld.

Monarch vlinder

De Monarch komt overal in de wereld voor maar het meest in Noord-, Midden-, en Zuid Amerika. De reis begint in de bergen westelijk van Mexico City, waar de felle oranje en zwart gekleurde Monarchs overwinteren. Gedurende de maand maart, wanneer het warmer wordt en hun voedselbron het kroontjeskruid begint te groeien, begint de vlucht naar het noorden.

Reizende vlinder

De reizende vlinder leeft slechts vier tot zes weken, maar iedere nieuwe generatie is geprogrammeerd om de reis voort te zetten. Er zijn drie tot vier generaties voor nodig om zover als New Jersey, Massachusetts, of zelfs Canada te reizen. De laatste generatie vlinder wordt in de herfst geboren en leeft op zijn minst 8 maanden. Deze vlinder vliegt soms meer dan 3200 km, via Florida en Texas, terug naar hetzelfde berg reservaat in Mexico.

Instinct werkt beter dan een kompas om de achter-kleinkinderen van de oorspronkelijke vlinders terug te brengen naar een beginpunt dat zij nooit eerder hebben gezien.

Carol LaFon

Voor Carol LaFon en haar man Dan is het opsporen van de Monarch’s die zij thuis in Marlton, NJ, heeft grootgebracht of in de natuur gevangen en heeft voorzien van een nummer, niet alleen een hobby, maar een passie. Carol’s tuin is omgetoverd in een vlinderparadijs met verschillende soorten kroontjeskruid. De Monarch heeft 4 levensfasen: het ei, de rups, de pop (chrysalis) en de volwassen vlinder.

Voortplanting Monarch vlinder

De volwassen vrouwelijke Monarch legt haar eitjes aan de onderkant van de bladeren van het koningskruid. De larven (eten het ei zelf op en leven ongeveer twee weken van de bladeren van de plant om zich dan in rupsen (caterpillars) te ontwikkelen. Na een poosje bevestigen de rupsen zich op hun kop met een draadje zijde aan een twijg of takje en zo begint de transformatie in een pop of “chrysalis”. De monarch blijft tien tot veertien dagen in de pop. De pop wordt doorschijnend een dag voordat de vlinder er uit komt. Zij blaast de vleugels op met bloed dat opgeslagen is in de buik. De vlinder wacht totdat de vleugels stijf en droog zijn voordat ze wegvliegt en zo de levensloop weer helemaal opnieuw begint.

Migratie patroon

Monarch vlinders volgen ieder jaar weer precies hetzelfde migratie patroon. Carol Lafon heeft na 5 jaar eindelijk succes gehad: drie van haar genummerde vlinders zijn gevonden in El Rosario in Mexico. Zij heeft hiervoor een officieel certificaat ontvangen. Van haar vlindertuin is zelfs een video gemaakt voor het “Monarch Teacher Network.” De video laat ook een tocht zien naar Mexico, o.a. El Rosario, waar de leraren/leraressen met vrachtwagens op 2.743 meter hoogte het reservaat bezoeken. Miljoenen Monarchs zitten op de boomstammen en in de bomen, vliegen rond, in een hemels tafereel waarbij slechts gefluisterd word en het fladderen van de vleugels je in slaap wiegt.
© 2007 - 2017 Zondagskrant, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Monarch vlinder"

Infoteur: Zondagskrant
Laatste update: 16-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!