InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dierenweetjes - Apen

Dierenweetjes - Apen

Over apen zijn er heel wat interessante weetjes te vertellen. Wist je bijvoorbeeld wat de kleinste aap ter wereld is, wat vlooien betekent en waarom apen dat doen, en wat de definitie van primaten is? Of misschien vraag je je af of apen kunnen huilen, of ze vleeseters zijn en of ze een goed zicht hebben? Op al deze vragen vind je in dit artikel een antwoord.

Waarom vlooien apen elkaar?

In de dierentuin zie je vaak dat apen elkaars vacht inspecteren. De meeste mensen denken dat de apen op zoek zijn naar vlooien of ander ongedierte, maar in feite zoeken de apen naar zandkorrels, huidschilfers en pluisjes. Vlooien is daarnaast ook een sociale activiteit waarbij de zwakkere apen hun soortgenoten van een hogere sociale stand inspecteren. De Javaan-apen uit Indonesië vlooien hun vrouwelijke soortgenoten ook in ruil voor seks. Hoe meer en hoe langer de vlooienperiodes, hoe meer en hoe langer de seks.

Wat zijn primaten?

Primaten of opperdieren zijn een orde van zoogdieren waartoe apen, halfapen en mensen behoren. Het spookdiertje uit Azië is bijvoorbeeld een primaat, evenals de Lemuren of Makiís uit Madagascar.

Kunnen apen huilen?

Ja. Sommige apen kunnen inderdaad huilen, maar niet op dezelfde manier als mensen dat doen. De ogen van de aap blijven immers droog. Als ze triest zijn, brengen apen wel bepaalde geluiden voort die aan het wenen van een mens doen denken.

Bestaan er ook witte gorillaís?

De enige gekende witte gorilla (albino gorilla) is in 2003 ten gevolge van huidkanker overleden. Hij was bijna 40 jaar. Snowflake (Copito de Nieve in het Spaans, Floquet de Neu in het Catalaans) verbleef zijn hele leven in de zoo van Barcelona en omdat het om zulk zeldzaam exemplaar ging, werd hij al snel de mascotte van de stad. Nu nog is hij op vele postkaarten te zien. Snowflake plantte zich maar liefst 22 keer voort, maar geen enkele van zijn jongen waren wit. Na zijn dood is zijn DNA bewaard gebleven, dus het is nog altijd mogelijk dat hij op een dag postuum vader wordt.

Hoeveel mensapen bestaan er?

Er zijn 5 soorten mensapen: de chimpansee, de gorilla, de oeran oetang, de gibbon, en de bonobo.

Zijn apen vleeseters?

Ja. Apen eten af en toe jonge vogels, eieren, slakken, mosselen en insecten. Hun voorkeur gaat echter uit naar plantaardig voedsel zoals noten, vruchten, knoppen, bloemen, bladen, wortels en knollen.

Kunnen apen goed zien?

De ogen van een aap zijn inderdaad goed ontwikkeld. Vooral afstanden kunnen ze goed inschatten. Dat is heel belangrijk als ze van de ene boom naar de andere willen slingeren.

Wat is de kleinste aap?

De dwerg-ouistiti of dwergzijdeaapje uit Brazilië is de kleinste aap ter wereld. Het diertje is tussen 14 en 16 centimeter lang en weegt maximum een half pond. Het kan gemakkelijk op een lepel worden opgeschept. Het dwergzijdeaapje heeft een geringde staart die ongeveer even lang als zijn lichaam is. Door zijn kleine afmetingen en snelle manier van voortbewegen, is dit aapje zeer moeilijk om te observeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aap: mensapen en halfapenAap: mensapen en halfapenApen: een diersoort dat in een aantal gevallen nauw verwant is met de mens. In Nederlandse en Belgische dierentuinen zij…
Evolutie van oer-toepaja naar mensaapIn te tekenen is de aftakking van de plek waar toepaja's evolueerden naar halfapen (lemuren, lori's, spookdiertjes en de…
Waarom zijn niet alle mensapen mens geworden?In principe kunnen de mensapen niet alleen rechtop lopen, ze zijn ook intelligenter dan apen en ze gebruiken hun handen…
Waarom zijn gorilla's en chimpansees mensapen gebleven?Mensapen lopen in principe rechtop. Ze gebruiken hun handen meer en zijn intelligenter dan apen. Waarom zijn dan niet al…
Gorilla (grootste nog levende aap)Gorilla (grootste nog levende aap)Gorillaís (Gorilla) zijn de grootste nog levende apen. Ze zijn één van de vier soorten die behoren tot de mensapen. Gori…

Reageer op het artikel "Dierenweetjes - Apen"

Reacties

Robin, 13-04-2017 11:50 #3
Ik vind dit heel interessant want ik maak een spreekbeurt over stichting aap omdat ik altijd zoveel leuke dingen erover zie op TV en daar stond ook een keer bij dat er volgens mij chimpansees die dekens nodig hadden. Nu was ik helemaal overtuigd: dit is leuk! en ik wil later ook bij stichting AAP werken!
groetjes stichting AAP fan Robin

Romy, 28-03-2013 09:39 #2
Hoeveel eten apen ongeveer?

Genira, 13-01-2013 02:27 #1
Wisten jullie dat de grond een nest is om te slapen voor de gorillas een sterk mannetje is de leider van de groep een blik van hem is voldoende om te zorgen dat de anderen dieren zich gedeisd houden de aanvoerder is vaak een zilverrug met grijs haar op de rug.

Infoteur: Avalon
Laatste update: 12-08-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dierenweetjes
Reacties: 3
Schrijf mee!