InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Welke soorten wolven bestaan en bestonden er?

Welke soorten wolven bestaan en bestonden er?

Welke soorten wolven bestaan en bestonden er? De wolf is een diersoort die vrij veel voorkomt in het wild. Hoewel het dier in verschillende landen al honderd jaar of meer niet meer wordt gesignaleerd (zoals in Nederland), lijkt het erop dat de wolf steeds meer terrein aan het terugwinnen is. Sinds 2015 is de wolf al meerdere keren in Nederland gesignaleerd en begin 2019 lijkt het erop dat de eerste twee wolven zich definitief in Nederland hebben gevestigd. Maar er is niet een 'standaard' wolf. Er zijn diverse wolvensoorten met elk hun eigen karaktereigenschappen en uiterlijke kenmerken.

Inhoud

De wolf: taxonomische indeling

De wolf behoort tot de orde roofdieren (carnivora), de familie hondachtigen (Canidae) en het geslacht Canis.

Voorkomen

De wolf komt op het hele noordelijk halfrond voor, en er worden diverse ondersoorten onderscheiden, waarbij elk ondersoort zowel overeenkomsten als verschillen vertoont.

Voorouder van de hond

De wolf is de voorouder van de hond. Ondanks het feit dat de wolf een voorouder is, is het nog steeds mogelijk dat de hond en wolf samen voor nakomelingen zorgen. Dit gegeven zorgt ervoor dat de wolf en de hond tot dezelfde soort behoren.

Kenmerken van de wolf

Hoewel alle ondersoorten van de wolf van elkaar verschillen, is er wel een aantal kenmerken die voor alle ondersoorten gelijk zijn. Zo hebben wolven een lengte van 1 tot 1,5 meter (gemeten van neus tot staartaanzet), en de staart heeft een lengte van 30 tot 50 centimeter. De schofthoogte bedraagt 65 tot 80 centimeter en de dieren wegen zon 20 tot 80 kilo. Wolvinnen (vrouwelijke wolven) worden iets lichter met een gewicht van 18 tot 50 kilogram.

Zintuigen

Wolven hebben een zeer goed ontwikkeld gehoor, reukzin en zichtvermogen. Tegen de wind in kan een wolf al dieren ruiken die zich op een afstand van 300 meter bevinden. Ook zijn de ogen van de wolf zo goed ontwikkeld dat het dier uitstekend kan zien in de nacht.

Gebit

Ze hebben een gebit van 42 tanden (12 snijtanden, 4 hoektanden, 16 voorkiezen, 10 scheurkiezen en gewone kiezen). De hoektanden zijn ruim 2,5 centimeter lang, sterk, scherp en licht gekromd. Wolven kauwen niet op hun prooi, maar scheuren het vlees van de prooi af met de snijtanden en scheurkiezen. De happen die genomen zijn, worden vervolgens (vaak) zonder goed te kauwen doorgeslikt.

Vacht

Wolven hebben een zeer dichte en zachte wintervacht. De ondervacht is kort en de bovenvacht (ook wel dekhaar genoemd) is lang en grof. Het grootste deel van de ondervacht en een deel van de dekharen worden in het voorjaar verwisseld voor hun zomerkleed en in de herfst groeit de dikke wintervacht weer terug. De periode waarin de wolf van vacht wisselt, wordt ook wel aangeduid met de rui. In de winter is de wintervacht zo dik, dat de dieren flinke vorst en sneeuwval kunnen verduren zonder hier erg veel hinder van te ondervinden.

Afhankelijk van de ondersoort van de wolf, kan de vachtkleur variëren van bijna zuiver wit tot diverse tinten blond, room, oker, grijs, bruin en zwart.

Voedsel van de wolf

De wolf is een typisch roofdier en besteedt een groot deel van zijn tijd aan het jagen naar prooien. De dieren jagen het liefst in roedelverband (met een groep wolven bij elkaar), om zodoende grotere prooien te kunnen overmeesteren. Grote prooien waar ze graag op jagen, zijn onder andere de grotere hoefdieren als elanden, edelherten, reeën en wilde zwijnen. Maar in perioden waar er minder grote prooidieren te vinden zijn, of als de wolf in zijn eentje jaagt, staan ook knaagdieren, haasachtigen, vogels, aas en afval op het menu. In gebieden waar ook de mens leeft, staan ook vee (runderen, schapen, geiten) en honden op het menu van de wolf.

De wolf in Nederland

De wolf was al ruim 150 jaar niet meer in Nederland gesignaleerd, tot in 2015 voor het eerst weer een wolf in Nederland werd gespot. Hoewel er toen gedacht werd dat het een zeldzaamheid was en een sporadisch eenmalig geval, zijn er sindsdien meerdere wolven gesignaleerd in ons land. De provincies waar de wolf in Nederland vooral is waargenomen zijn Drenthe en Overijssel, maar het is niet onwaarschijnlijk dat de wolf ook in andere provincies gezien wordt. Anno 2019 is duidelijk dat er waarschijnlijk twee tot drie wolven al ruim een half jaar Nederland als vaste verblijfplaats hebben. Dit aantal loopt mogelijk nog op.

Bescherming van Nederlands vee

De Nederlandse overheid is januari 2019 druk bezig met een wetsvoorstel en regels met betrekking tot wolven. De wolf wordt welkom geheten in Nederland en mag niet zomaar worden afgeschoten. Afschieten van wolven mag alleen als een bepaalde wolf herhaaldelijk agressief gedrag naar mensen heeft vertoond of geprobeerd heeft mensen aan te vallen.

Daarnaast mogen boeren geen wolven afschieten, zelfs niet als hun vee wordt aangevallen. De boeren hebben tot 2022 de tijd om hun weilanden en andere verblijfplaatsen van vee te beveiligen tegen wolven. Hoe deze beveiligingsmaatregelen eruit moeten komen te zien, is nog niet vastgelegd. Tot die tijd (en na 2022 als de beveiligingsmaatregelen door boeren zijn toegepast) krijgt de boer een vergoeding van de Nederlandse overheid als er vee is aangevallen door een wolf. Wanneer boeren na 2022 geen beveiligingsmaatregelen hebben getroffen om hun vee te beschermen, en een wolf valt deze aan, dan heeft de boer geen recht op een vergoeding van de overheid.

Soorten wolven

De onderstaande lijst bevat naast hedendaags erkende wolvensoorten, ook soorten die niet meer tot de wolf gerekend worden, evenals uitgestorven wolvensoorten.

Lijst van soorten wolven

Waar C. l. staat, wordt bedoeld: Canis lupus.

A

  • Alaskawolf (Canis lupus tundrarum of Canis lupus occidentalis)
  • Amerikaanse wolf (Canis lupus lycaon)
  • Arabische wolf (Canis lupus arabs)

C

  • C. l. albus (witte wolf)
  • C. l. alces (Uitgestorven)
  • C. l. arabs (Arabische wolf)
  • C. l. arctos (Poolwolf)
  • C. l. baileyi (Mexicaanse wolf)
  • C. l. beothucus (Uitgestorven)
  • C. l. bernardi (Uitgestorven)
  • C. l. campestris
  • C. l. chanco
  • C. l. columbianus (Uitgestorven)
  • C. l. crassodon
  • C. l. deitanus (Spaanse wolf)
  • C. l. dingo (Dingo) (tegenwoordig een aparte soort)
  • C. l. familiaris (Hond) (tegenwoordig een aparte soort)
  • C. l. filchneri
  • C. l. floridanus (Uitgestorven)
  • C. l. fuscus (Uitgestorven)
  • C. l. gregoryi (Uitgestorven)
  • C. l. griseoalbus (Uitgestorven)
  • C. l. hattai (Ezowolf) (Uitgestorven)
  • C. l. hodophilax (Japanse wolf) (Uitgestorven)
  • C. l. hudsonicus
  • C. l. irremotus
  • C. l. italicus
  • C. l. labradorius
  • C. l. ligoni
  • C. l. lupaster
  • C. l. lupus (Europese wolf)
  • C. l. lycaon (Amerikaanse wolf)
  • C. l. mackenzii
  • C. l. manningi
  • C. l. minor (Rietwolf)
  • C. l. mogollonensis (Uitgestorven)
  • C. l. monstrabilis (Uitgestorven)
  • C. l. nubilus
  • C. l. occidentalis (Alaskawolf)
  • C. l. orion
  • C. l. pallipes (Indische wolf)
  • C. l. pambasileus
  • C. l. signatus (Iberische wolf)
  • C. l. tundrarum (Alaskawolf)
  • C. l. youngi

Canis lupus albus (witte wolf)
De witte wolf (Canis lupus albus) wordt gezien in noordelijke gebieden van Europa en Azië, en dan met name in de arctische en noordelijke gebieden van Rusland. Deze soort is één van de grootste wolvensoorten, met een lengte van zon 200 centimeter (gemeten van neuspunt tot staartpunt) en een gewicht van 45 70 kilogram. Hoewel er vaak wordt gedacht dat de witte wolf een witte vacht heeft, is de vachtkleur eerder grijs met tinten van zwart, roest en zilver erdoor.

D

  • Dingo (Canis lupus dingo) (tegenwoordig een aparte soort)

E

  • Europese wolf (Canis lupus lupus)
  • Ezowolf (Canis lupus hattai) (Uitgestorven)

H

  • Hond (Canis lupus familiaris) (tegenwoordig een aparte soort)

I

  • Iberische wolf (Canis lupus signatus)
  • Indische wolf (Canis lupus pallipes)

J

  • Japanse wolf (Canis lupus hodophilax) (Uitgestorven)

M

  • Mexicaanse wolf (Canis lupus baileyi)

P

  • Poolwolf (Canis lupus arctos)

Poolwolf (Canis lupus arctos)
De poolwolf is een ondersoort van de wolf die voornamelijk voorkomt in het noorden van Noord-Amerika. Ze hebben een lengte van ongeveer 150 centimeter (neuspunt tot staartaanzet) en een staart van 30 centimeter lang. De schofthoogte ligt tussen de 75 en 90 centimeter, met een gemiddeld gewicht van 45 kilo. Toch zijn er ook poolwolven gewogen die een gewicht hadden van 80 kilogram. De vacht van de poolwolf is altijd wit van kleur en is overigens veel dikker dan die bij andere wolvensoorten is. De neus is kleiner en ronder dan bij andere wolven het geval is. De kaken zijn sterk en bezitten scherpe tanden met lange hoektanden voor het verscheuren van vlees.

Poolwolven bereiken een leeftijd van 10 15 jaar. In gevangenschap kunnen ze wat ouder worden er zijn exemplaren bekend die een leeftijd van 20 hebben bereikt.

R

  • Rietwolf (Canis lupus minor)

S

  • Spaanse wolf (Canis lupus deitanus)

T

  • Timberwolf

W

  • Witte wolf (Canis lupus albus)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De mysterieuze levenswijze van de wolfDe mysterieuze levenswijze van de wolfDe wolf, de meeste kennen hem wel. Maar niet iedereen weet hoe hij leeft, jaagt of zich verspreidt. Onder de mensen is e…
De wolf keert terug in EuropaDe wolf rukt in 2010 weer op in de richting van Nederland. De beschermde diersoort komt langzaam terug in de omgeving wa…
De Wolf (Canus Lupus)De Wolf (Canus Lupus)Wolfen worden vaak verkeerd begrepen en zijn daardoor bedreigde diersoorten. Boeren vinden het rovers, andere mensen zie…
Van wolf tot hondVan wolf tot hondDe hond van nu stamt af van de wolf, die er ook nog steeds is. Hoe is dat nou precies in zijn werk gegaan? Hoe kan het,…
Wolven in EuropaEen wolf is een roofdier, veel mensen zijn bang van wolven, maar een wolf valt zelden een mens aan. Vroeger leefden er i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Christels, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wolf
  • https://www.wolveninnederland.nl/
  • https://www.zoogdiervereniging.nl/wolf
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/24/dit-jaar-zeker-tien-verschillende-wolven-gezien-in-nederland-a3126963
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/24/stroomdraad-en-waakhond-moeten-de-wolf-weren-a3651620
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_wolf
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Poolwolf
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_wolf

Reageer op het artikel "Welke soorten wolven bestaan en bestonden er?"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 29-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!