InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Japanse spinkrab, de grootste krab ter wereld

De Japanse spinkrab, de grootste krab ter wereld

De Japanse spinkrab, de grootste krab ter wereld De Japanse spinkrab is de grootste krabbensoort op aarde. Deze soort kan ouder worden dan alle andere krabbensoorten. Hij heeft enorme tentakels met sterke scharen. Dit schaaldier heeft ondanks zijn enorme omvang natuurlijke vijanden. Hij heeft echter een speciale manier gevonden om zichzelf te kunnen camoufleren. Hoe oud kan de Japanse spinkrab worden? Kan deze krabbensoort met zijn grote scharen gevaarlijk zijn voor mensen?

De Japanse spinkrab

Leefomgeving

De Japanse spinkrab staat ook wel bekend als de 'Japanse reuzenkrab' of 'Japanese spider crab'. Hij komt voornamelijk in de diepte van de oceaan voor. Tijdens het paringsseizoen zijn zij op een diepte van 'slechts' 50 meter te vinden. waar uiteindelijk de larven worden uitgebroed. Ze komen grotendeels nabij de Japanse eilanden Konshu en Kyushu voor, hier bevinden zij zich aan de Pacifische zijde (aan de kant van de Grote Oceaan). De grotere varianten zijn meestal op diepere plaatsen te vinden dan kleinere exemplaren.

Lichaamsformaat

De Japanse spinkrab is een schaaldier met enorme poten. Hij kan (inclusief poten) meer dan 3,50 meter lang worden en is hierdoor de grootste krabbensoort ter wereld. Deze exemplaren hebben een gewicht van ongeveer 20 kilogram. In verhouding hebben zij echter een zeer kleine torso. Hun torso kan namelijk een lengte van slechts 45 centimeter bereiken. De soorten die door vissers gevangen worden hebben meestal een kleiner formaat.

De Japanse spinkrab wordt steeds groter

Ze groeien gedurende hun gehele leven en kunnen meer dan 100 jaar oud worden. Dit is vele malen ouder dan de meeste krabbensoorten. Tijdens hun leven verliezen zij meerdere malen hun schaal en groeit er een schaal terug die net wat groter is.

Dieet

De krabben eten onder andere zeewier, algen, ongewervelden (die zich langzaam voortbewegen) en weekdieren. Hiernaast zijn het aaseters en eten zij vooral de lichamen van dode zeedieren die zij toevallig op hun pad tegenkomen. Het liefst jagen deze dieren niet.

Voortplanting

Het paringsseizoen is tussen januari en maart. Deze ongewervelde diersoort heeft een bijzondere manier van voortplanten. De mannetjes plaatsen namelijk de zaadcellen in de buik van het vrouwtje door middel van hun eerste twee poten. De vrouwtjes kunnen in totaal 1,5 miljoen eieren leggen. Deze eitjes hebben een diameter van minder dan 1 millimeter.

Larven

Wanneer de eitjes na 10 dagen uitkomen worden de larven aan hun lot overgelaten. Deze larven drijven op het water en hebben een lage overlevingskans. Zij zijn zeer klein en lijken in dit stadium nog meer op larven dan op krabben. De zeediertjes zijn pas na enkele maanden volledig volwassen en beginnen dan pas langzaam de gedaante van een krab aan te nemen.

Natuurlijke vijanden

Ondanks dat de spinkrab gigantisch is, moet hij uitkijken voor eventuele roofdieren. Zij kunnen namelijk aangevallen worden door onder andere octopussen. Ondanks zijn grote omvang heeft de spinkrab het vermogen om zichzelf te camoufleren. Hiervoor wordt er materiaal gebruikt dat zich op de zeebodem bevindt. Zij gebruiken hiervoor onder andere zeewier en verschillende sponzen die zij op hun rug verzamelen. Hun schaal heeft een grove structuur en bevat meerdere vlekken wat bevorderlijk is voor de camouflage. Wanneer deze krab zich in een gat op de zeebodem bevindt lijkt hij een onderdeel te zijn van de zeebodem.

De Japanse spinkrab heeft tien poten. / Bron: Tsarli (Charles Laigo) at en.wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De Japanse spinkrab heeft tien poten. / Bron: Tsarli (Charles Laigo) at en.wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Poten

Zijn dunne (maar gespierde) poten kunnen zeer veel schade aanrichten. Japanse spinkrabben kunnen hun poten zeer snel en effectief gebruiken, ondanks dat zij meestal niet actief jagen. Hun scharen gebruiken zij om onder andere mosselen open te krijgen. Duikers dienen zeer voorzichtig met deze schaaldieren om te gaan omdat deze krabben mensen dodelijk kunnen verwonden. Onderzoekers die het wezen voor het eerst vastlegden waren gewond geraakt toen de eerste spinkrab gevangen werd. Deze zeedieren zijn zeer hardnekkig en kunnen het zelfs overleven wanneer zij drie (van de tien) poten verliezen. Er groeit na verloop van tijd een nieuwe poot op de plek waar hij er één verloren heeft.
© 2018 Zonnescherm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Rode Gigantische KrabDe Rode Gigantische KrabDe Rode Gigantische Krab, ook wel Rode Koningskrab genoemd, één van de meest prestigieuze voedingsproducten uit de voorm…
Die bijzondere krabben!Krabben komen over de hele wereld voor. Zelfs in onze eigen Noordzee, maar ook in de Waddenzee en in de rivieren leven v…
De arthropleura, een gigantische prehistorische miljoenpootDe arthropleura, een gigantische prehistorische miljoenpootDe arthropleura was een enorme geleedpotige uit de prehistorie. Vanwege zijn formaat was de kans klein dat hij ten prooi…
Het leven van de kokosnootkrabHet leven van de kokosnootkrabOver de kokosnootkrab doen wilde zeemansverhalen de ronde. Een keer zou er een exemplaar gevangen zijn dat vervolgens aa…
Wat is het verschil tussen een duizendpoot en miljoenpoot?Wat is het verschil tussen een duizendpoot en miljoenpoot?De duizendpoot en miljoenpoot lijken veel op elkaar. Het zijn beide geleedpotigen en hebben een groot aantal poten. Vaak…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Japanse spinkrab, de grootste krab ter wereld"

Infoteur: Zonnescherm
Gepubliceerd: 14-06-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!