InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Nationale Tuigpaardendag

De Nationale Tuigpaardendag

De Nationale Tuigpaardendag Voor tuigpaardliefhebbers is het hét hoogtepunt van het jaar: de Nationale Tuigpaardendag. Elk jaar op een zaterdag midden in augustus is het weer een drukte van belang op het KNHS centrum in Ermelo, waar de Tuigpaardendag plaatsvindt. Keuringen, aangespannen rubrieken en shows wisselen elkaar af waardoor het programma elk jaar afwisselend is en garant staat voor een gezellige dag.

Keuringen

De keuringen zijn een belangrijk onderdeel van de Nationale Tuigpaardendag. De Tuigpaardendag is namelijk de afsluiting van het merriekeuringsseizoen. Hier worden de nationale kampioenen aangewezen bij de tweejarige merries, driejarige merries en keur- en elitemerries. De meeste van deze merries hebben in hetzelfde seizoen al één of twee keuringen achter de rug. De twee- en driejarige merries gaan meestal eerst naar de lokale keuring. Daar wordt een aantal merries geselecteerd voor de centrale keuring, waar vervolgens weer de beste merries door mogen naar de nationale keuring op de Tuigpaardendag. Op de centrale keuring worden ook de beste merries doorverwezen die het predicaat keur of elite hebben behaald. Op de Tuigpaardendag zijn dus alleen de beste merries van Nederland te zien. Aan het eind van de dag wordt uit de drie kampioenen de allerbeste merrie gekozen, die de titel Koningin van de Nationale Merriekeuring krijgt.

Daarnaast is er een keuring voor tweejarige hengsten. Als hengsten (bijna) drie jaar zijn, kunnen ze meedoen aan de hengstenkeuring, waarna ze via het verrichtingsonderzoek goedgekeurd kunnen worden. Ook kunnen ze hier het sterpredicaat verdienen. De keuring op de Tuigpaardendag vindt hiervóór plaats en is dus een soort voorproefje. De hengsten kunnen hier alvast laten zien wat ze kunnen en zo ervaring opdoen.

Fokmerries in tuig

Ook een groot deel van de dag wordt gevormd door aangespannen rubrieken, waaronder de fokmerries in tuig. Onder fokmerrie wordt verstaan een merrie die vier of vijf jaar is of een merrie die zes jaar of ouder is en tenminste één veulen heeft gehad dat bij het KWPN geregistreerd is. De merries worden naar leeftijd ingedeeld in groepen. Er zijn rubrieken voor vierjarige merries, vijfjarige merries, zes-, zeven- en achtjarige merries en negen jaar en oudere merries (volle groepen worden soms in tweeën gesplitst). De merries strijden om een plek in de Finale der Nationale aan het eind van de dag. De beste merries doen hier hun best voor de titel Topsportmerrie van het Jaar. De winnaar krijgt de Greet Bergstra Bokaal, genoemd naar de omroepster Greet Bergstra.

Manno Troffee

Een spectaculair onderdeel is de strijd om de Manno Troffee. Aan deze wedstrijd doen alleen KWPN goedgekeurde hengsten mee. De prijs is genoemd naar de bekende dekhengst Manno die zelf veel prijzen op zijn naam heeft staan. Voor de fokker is dit een goed moment om een deel van de dekhengsten eens goed te bekijken.

Kampioenschap voor junioren

Sinds 2001 vindt op de Tuigpaardendag het KWPN Kampioenschap tuigpaarden gereden door junioren plaats. Jeugd van 12 t/m 16 jaar mag hier samen met een begeleider aan mee doen. Onder andere met deze rubriek wil men de interesse voor de tuigpaardensport en –fokkerij bij de jeugd stimuleren.

Fokker en Tuigpaard van het Jaar

Op de Tuigpaardendag worden de Tuigpaardfokker van het Jaar en het Tuigpaard van het Jaar gehuldigd. Deze zijn van te voren, zonder dat iemand het weet gekozen. Het gaat om een fokker die de afgelopen tijd belangrijke bijdragen heeft geleverd aan de fokkerij en mooie successen heeft behaald en om een paard dat de laatste tijd of in zijn of haar hele carrière opvallend is geweest. Een emotioneel moment voor de betrokkenen.

Overige rubrieken

Sinds een paar jaar strijden de toppers van het afgelopen seizoen uit de (nationale en regionale) ereklasse op de Tuigpaardendag tegen elkaar. De winnaar mag zich Koning van de Ereklasse noemen en ontvangt de Renovo schaal.

Een poosje weggeweest maar nu weer terug op de Tuigpaardendag is de Nationale Veulenveiling. Uit het hele land zijn goede veulens geselecteerd die in een veiling verkocht worden. Alle aanwezigen mogen hieraan meedoen, maar ook als toeschouwer is het een leuk en interessant onderdeel.

Verder wordt het Kampioenschap voor driejarige tuigpaarden verreden op de Nationale Tuigpaardendag. De winnaar krijgt de Egbert Emmink Bokaal, genoemd naar de inmiddels overleden tuigpaardrijder. Voor dit kampioenschap zijn op eerdere momenten voorselecties gehouden.

Shows

De dag wordt opgeluisterd met een aantal shows waarin het tuigpaard centraal staat. Onderdelen die vaak terugkeren zijn presentaties van onlangs goedgekeurde hengsten en shows met verschillende meerspannen. Met mooie outfits en versieringen en toepasselijke muziek wordt er echt een feest van gemaakt.

Lees verder

© 2015 - 2019 Aurose, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De tuigpaardensportDe tuigpaardensportHet KWPN tuigpaard heeft als showpaard een eigen tak van sport die prachtig is om naar te kijken. Deze tuigpaardensport…
Tuigpaardfokkerij en keuringenTuigpaardfokkerij en keuringenHet Nederlandse tuigpaard is een van de fokrichtingen van het KWPN. Het fokken met dit type paard vereist andere kennis…
De Bloemencadeaubon en Nationale BloemenbonDe Bloemencadeaubon en Nationale BloemenbonDe Bloemencadeaubon en Nationale Bloemenbon zijn cadeaubonnen die je iemand cadeau kan geven. Deze cadeaubonnen kun je b…
Luxe weekend op de VeluweOok zin om echt luxe te ontspannen? De Veluwe in Gelderland en in het bijzonder het buurtschap Leuvenum biedt hiervoor o…
Bronnen en referenties
  • www.kwpn.nl

Reageer op het artikel "De Nationale Tuigpaardendag"

Infoteur: Aurose
Gepubliceerd: 13-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Tuigpaard
Schrijf mee!