InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Mijn paard is een kribbebijter. Wat nu?

Mijn paard is een kribbebijter. Wat nu?

Mijn paard is een kribbebijter. Wat nu? Sommige paarden krijgen op een gegeven moment last van een stalondeugd. Er zijn veel verschillende stalondeugden. Eén hiervan is het kribbebijten oftewel luchtzuigen. Bij deze stalondeugd zal een paard zijn tanden ergens op zetten en lucht opzuigen. Door het leven van je paard te verbeteren zal de stalondeugd vaak verminderen.

Waarom beginnen paarden met kribbebijten?

Er zijn paarden die maar liefst 50 procent van hun dagbesteding doorbrengen met kribbebijten. Het komt vrijwel altijd door de manier waarop paarden gehouden worden. Het is een fabeltje dat paarden dit gedrag van andere paarden leren. Wanneer er op een bepaalde locatie veel paarden dit doen is het gewoon een teken dat er iets flink mis is met de manier van paarden houden!

Kribbebijten houdt in dat een paard zich met zijn tanden ergens op vastzet. Dit kan een voerbak, een staldeur of een hek van de wei zijn. Hij creëert een vacuüm achter in zijn keel en laat vervolgens los. Tijdens deze actie ontstaat er een raspend geluid.

Onderzoek

Uit onderzoek is gebleken dat paarden geen grote hoeveelheden lucht inslikken tijdens het kribbebijten. Het zorgt niet voor problemen zoals koliek of andere spijsverteringsproblemen. Eigenlijk is het juist een omgekeerd geval. De paarden gaan kribbebijten omdat ze stress hebben of zich vervelen. Door de stress ontstaan er wel spijsverteringsproblemen, maagzweren en koliek.

Er lopen ook meerdere onderzoeken naar het gevoel dat bij het paard wordt opgewekt wanneer hij kribbebijt. Er komen onder andere de stoffen endorfine en encefaline vrij, deze stoffen zijn te vergelijken met een soort drugs. De stoffen zorgen voor een stressvermindering en een geluksgevoel. Ook verminderen deze stoffen de eventuele pijn van het paard. Elk paard zal zijn stress anders uiten, daarom gaan niet alle paarden kribbebijten. Vooral warmbloedpaarden en volboedpaarden die snel gespannen en hooggevoelig zijn doen regelmatig aan kribbebijten.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn paard stopt met kribbebijten?

Het antwoord dat het meest gegeven wordt is: 'je kan het niet stoppen'. Zelfs wanneer je de situatie van je paard compleet verandert en hij totaal geen stress meer heeft kan het zijn dat hij nog steeds gewoon blijft kribbebijten. Paarden blijven de drang hebben om dit te doen, ze zijn als het ware verslaafd geraakt aan endorfine. Een andere verklaring is dat diepgewortelde gewoontes niet van de ene op de andere dag kunnen verdwijnen. Het hoeft niet van de stress te zijn, het paard weet gewoon niet meer beter. Het is wel belangrijk dat je onderzoekt wat de oorzaak is van het kribbebijten.

Ook al gaat je paard er toch mee door, zijn leven wordt wel verbeterd doordat de stress verdwijnt. Om je paard gelukkig te maken moet je zorgen voor dagelijkse weidegang en het constant aanbieden van ruwvoer. Je kunt je paard bijvoorbeeld op stro zetten in plaats van zaagsel, zo heeft je paard de hele dag wat knabbelen. Ook moet je zorgen dat je paard voldoende afwisseling heeft. Ga bijvoorbeeld de ene dag buiten rijden, de andere dag springen en laat hem de dag erna eens grondwerk doen in de bak. Ook is het erg belangrijk dat je paard voldoende in contact komt met soortgenoten.

Keelriem

Sommige mensen maken gebruik van een keelriem met een metalen deel wanneer ze het kribbebijten willen stoppen. Hierdoor kan het paard zijn nek niet meer zover buigen dat hij kan kribbebijten. In de meeste gevallen is dit een zeer slechte oplossing! Het paard kan zijn stress niet meer uiten door te kribbebijten en zal dus een andere manier gaan zoeken.

Smeren

Het is ook een optie om iets op de voerbak of op het hek te smeren. Hierdoor wordt de voerbak voor het paard minder aantrekkelijk om zijn tanden op te zetten. Een van de stoffen die je kunt gebruiken is cribox. Cribox is een antibijt pasta die voorkomt dat paarden nog aan hun stal willen knabbelen.
Gerelateerde artikelen
Luchtzuigen bij paardenLang dacht men dat luchtzuigen een besmettelijke ziekte was bij paarden. Wanneer de één zou luchtzuigen, zou de ander he…
Paarden: luchtzuigen / windzuigenLuchtzuigen of te wel windzuigen is een gedragsprobleem die men bij de stalondeugden klasseert. Het paard neemt tussen z…
Paard kopen met verborgen gebrekenPaard kopen met verborgen gebrekenWie een paard of pony koopt, gaat ervan uit dat deze gezond is en vrij van gebreken. Maar toch kan het voorkomen dat ach…
PaardenstallingPaardenstallingSteeds meer mensen beseffen het belang van een goede paardenstalling. Het is inmiddels algemeen bekend en zelfs bewezen…
Slokdarmverstopping bij paardenEen slokdarmverstopping bij paarden is zeer rot om te zien. Uit eigen ervaring, met een paard dat regelmatig een slokdar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Liveinlondon , Pixabay
  • http://www.paardendrogist.nl/advies/7420/stalondeugden/
  • http://mirrorhorses.com/mijn-paard-is-een-kribbebijter-luchtzuiger-of-wever-hoe-kan-ik-dit-verhelpen/

Reageer op het artikel "Mijn paard is een kribbebijter. Wat nu?"

Infoteur: Lienepien95
Laatste update: 19-12-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!