InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De voor- en nadelen van schapen houden

De voor- en nadelen van schapen houden

De voor- en nadelen van schapen houden Schapen vertegenwoordigen op wereldniveau een belangrijke diersoort; er zijn in totaal wereldwijd zo'n 1,2 miljard schapen. Het grootste deel hiervan wordt gehouden in Azië. Er zijn tussen de 800 en de 1000 rassen en varianten. Het houden van schapen heeft enkele voor- en nadelen ten opzichte van het houden van andere dieren.

Voordelen van het houden van schapen

Leefruimte

Schapen zijn geschikt voor zowel koudere, gematigde als subtropische gebieden. Ze leven vooral op grote uitgespreide vlaktes, maar ze kunnen ook prima leven op marginale bergachtige bodemtypes. Deze bergachtige gebieden zouden anders nergens voor gebruikt worden. Een voordeel ten opzichte van geiten is dat schapen niet/nauwelijks zorgen voor erosie in een gebied. Ook kunnen schapen prima leven in brakwatergebieden. Dit zijn gebieden die onder andere zijn gewonnen door drooglegging van de zee.

Schapen verspreiden hun uitwerpselen beter dan runderen. Dit is voordelig in minder vruchtbare gebieden zoals: heide, brakwatergebied en zandachtige streken. Ze grazen het gras ook een stuk korter af dan runderen. Ze worden hierdoor vaak op weides gezet nadat er al runderen op gestaan hebben. Het korter afgrazen van gras bevorderd de conditie van het gras.

Schapen zijn geen bladetende herkauwers, dit heeft als voordeel dat ze ook op stukken land kunnen staan waar struiken groeien. Runderen zijn ook geen herkauwers, het voordeel ten opzichte van runderen is dat de verwerking van ruwvoeders in hun spijsverteringsstelsel heel anders werkt. Het werkt een stuk doeltreffender, hun uitwerpselen zijn hierdoor niet nat maar korrelig.

Productie

Schapen produceren uiteenlopende producten zoals melk, wol, huiden en vlees. Deze producten kunnen in verschillende perioden van het jaar gewonnen worden.

Nadelen van het houden van schapen

Leefruimte

In vochtige tropische gebieden kunnen schapen minder goed leven dan runderen, ze kunnen minder goed tegen de hitte. Schapen hebben een zeer groot kudde-instinct, ze leven bij voorkeur in groepsverband. Ze zijn omdat ze met grote groepen bij elkaar leven erg gevoelig voor besmettelijke ziektes. Parasitaire ziektes zoals leverbot, vliegenlarven en maag darm wormen kunnen snel ernstige schade aanrichten.

Productie

Schapen hebben hun seizoensgebonden productie behouden. De ooien (vrouwtjes schapen) worden pas in de najaarsmaanden bronstig, dit is bij het afnemen van de daglengte. Na ongeveer vijf maanden drachtig te zijn geweest worden de lammetjes in het voorjaar geboren. Naarmate men dichter naar de evenaar gaat worden de verschillen wat betreft daglengte kleiner, de vruchtbaarheid neemt hierdoor af.

De opbrengstprijzen van wol, lams- en schapenvlees zijn meestal erg laag en de prijs schommelt nog al veel ten opzichte van verschillende economische en politieke factoren. Wanneer er oorlog is in een land waar veel schapenvlees gegeten wordt zal de vraag afnemen. Er komt een overschot aan schapenvlees dus de prijs daalt.

De vleesconsumptie is veel sterker afhankelijk van lokale eetgewoonten dan rundervlees. Engeland is een zeer grote verbruiker van schapenvlees. In Noord-Amerika en West-Europa wordt vrij weinig schapenvlees gegeten. In landen waar veel islamitische mensen wonen is de consumptie van schapenvlees hoog, dit is omdat zij geen varkensvlees eten.

De voordelen van schapenmelk

Vitamine B en D zijn in grotere mate aanwezig, net zoals de mineralen calcium en fosfor. Het hogere calciumgehalte is goed voor mensen die minder stevige botten hebben of zelf geen calciumproductie hebben. Vitamine D zorgt voor een beter immuunsysteem, ook dit is voor zeer veel mensen handig.

De nadelen van schapenmelk

Schapenmelk bevat minstens twee keer zoveel vet als koeienmelk. Voor mensen die aan de lijn doen is het dus zeker niet geschikt. De melk heeft ook een hoger lactose gehalte en is dus niet geschikt voor mensen met een lactose intolerantie.
Gerelateerde artikelen
Dieren biotechnologieDieren worden tegenwoordig niet alleen gebruikt voor de productie van vlees, eieren, melk en kleding. Door de toename va…
De schandalige bio-industrie: Onze schapen en geitenmijn kijk opDe schandalige bio-industrie: Onze schapen en geitenDe schapen en geiten in Nederland hebben het doorgaans al net zo beroerd als de overige landbouwdieren. Wreedheid en gro…
Tentoonstelling voor knagers en konijnenWie wil nu niet zijn of haar dier showen aan de buitenwereld? Sommige doen het aan vrienden en sommige dien het via een…
Pastrami, vleesbeleg uit de Joodse keukenPastrami, vleesbeleg uit de Joodse keukenPastrami is vleesbeleg uit de Joodse keuken. Maar wat is pastrami nu eigenlijk echt? In iedere Amerikaanse film wordt we…
Kosher eten: scheiden van melk en vlees"Kook geen bokje in de melk van zijn moeder" (Deut. 34:26). Dit verbod komt driemaal voor in de Tora. Eén van de belangr…
Bronnen en referenties
  • http://www.natuurlijkerleven.nl/natuurlijk-dierenhouden/natuurlijker-schapen-houden/de-wei
  • http://www.louisbolk.org/downloads/2499.pdf

Reageer op het artikel "De voor- en nadelen van schapen houden"

Reactie

Wilfred Degens, 04-05-2015 16:35 #1
Van schapen kunnen politici leren hoe zij met opdringerige journalisten moeten omgaan.
Wanneer een journalist je het hemd van je lijf vraagt, kijk je die journalist zonder geluid een tiental seconden schaapachtig aan, haalt diep adem en zegt, "Behehehehe!" Om vervolgens door te lopen. Daar zullen die persmuskieten echt blij mee worden want dan hebben ze pas weer eens wat te schrijven. En de politicus heeft niets te veel gezegd!

Infoteur: Lienepien95
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!