InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Wanneer gaan kippen broeden?

Wanneer gaan kippen broeden?

Wanneer gaan kippen broeden? Als er een aantal eieren in het nest ligt is de kans groot dat er een kip op gaat zitten. Als na een dag of vier de hen nog steeds op het nest zit dan kun je spreken van een broedse kip. Je kunt ook kalkeieren gebruiken om erachter te komen of er hennen broeds zijn. Het gebruik van kalkeieren voorkomt verspilling van echte eieren. Een hen broed meestal eenentwintig dagen.

Hoe herken je een broedse hen?

Als een hen broeds is dan zit ze continu op het nest. Als je in de buurt komt van de hen gaat ze pikken en geluid maken. De hen is niet gediend van mogelijke indringers op het nest. Naast dit gedrag, waar aan je een broedse hen kunt herkennen, ontstaat er ook een verkleuring in de kam. Om minder op te vallen voor haar omgeving en de haan wordt de kleur van de kam lichter. Hanen vinden hennen met rode kammen aantrekkelijker en laten daarom de broedse hen eerder met rust. Naast het gedrag en de verkleuring van de kam is er nog een derde kenmerk waar aan je kunt zien of een hen broeds is. Om veel warmte af te kunnen geven aan de eieren die de hen wil uitbroeden, verliest ze veren op de borst. Doordat er minder tot geen veren meer op de borst van de hen zitten kan ze veel meer warmte afgeven aan de eieren.

Hoe lang broedt een hen?

De meeste hennen broeden ongeveer drie weken. Na een periode van eenentwintig dagen komen de eieren uit. Het uitbroeden van eieren is voor een hen een zware opgave. Een broedse hen komt nauwelijks van haar nest af gedurende de drie weken dat ze er op zit. Na een dag of veertien à vijftien durft de hen iets langere momenten van het nest af te gaan om te eten en te drinken. Zodra het eerste gepiep uit de eitjes komt verlaat ze het nest niet meer, totdat de volgende dag de eieren zijn uitgekomen. Meestal gaat de broedsheid na het uitkomen van de eieren over. De hen krijgt een nieuwe rol, namelijk het beschermen en groot brengen van de kuikentjes.

De beste broedplek

Een broedse hen wil het liefst ongestoord kunnen broeden. Van bezoek van andere hennen of de haan op het nest is ze niet gediend. Het beste kun je de broedse hen in een apart gedeelte van het kippenhok laten broeden. De andere hennen kunnen dan ongestoord eieren blijven leggen. Om de slagingskans op kuikentjes te verhogen kun je de hen helpen door onder het nest een stukje gras te leggen. Zo blijven de eitjes ietwat vochtiger. Eieren die uit het nest zijn gerold kun je gewoon weghalen. De hen heeft deze eruit geduwd omdat er geen levend embryo meer in zit.

Wat eet een broedse hen?

Als de hen aan het broeden is dan eet ze niet veel. Ze blijft vooral op het nest zitten. Komt ze er toch van af dan kun je het beste gemengd graan klaar hebben staan. Doe door het graan wat appelschillen of wat verkruimeld biergist voor extra vitamine B. Deze vitamine is belangrijk om bij te voeren omdat er vaak een tekort aan ontstaat door stress in het nest. In stress situaties verbruiken de embryo’s meer vitamine B. Bij een tekort hier aan kunnen ze in het ei vroegtijdig sterven. Om de kans op levende kuikentjes te vergroten kun je het beste deze vitamine toevoegen aan het voer voor de broedse hen. Bij het voer kun je water geven, net als anders.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TheBeloved, Pixabay
  • www.kippenforum.nl

Reageer op het artikel "Wanneer gaan kippen broeden?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 30-06-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!