InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Golden Retriever

De Golden Retriever

Iedereen kent deze heerlijke, knappe hond wel. Maar waar moet U aan denken vooraf U een Golden Retriever aanschaft. Wat heeft zo'n schattige pup nodig? Waar moet U rekening mee houden? Hoe maak je een pup zindelijk?

Geschiedenis

Al langer dan een eeuw bestaat de Golden Retriever als ras, hoewel er soms al eerder gele of leverkleurige Retrievers in nesten van zwarte ouderdieren voorkwamen. 1 Zo'n gele pup uit een zwart Retriever nest werd de voorvader van al onze tegenwoordige Golden Retrievers. Dat was Nous, die door de eerste Lord Tweedmouth rond het jaar 1864 werd aangeschaft toen hij op bezoek was in Brighton. Later werd Nous gepaard met een Tweed Waterspanielteef. Uit de paring werden vier gele pups geboren. Van deze pups stammen alle huidige Golden Retrievers.

Aanschaf

Alvoren het definitieve besluit te nemen deat de Golden Retriever de roshond is die U wilt hebben, zul U eerst een aantal zaken goed moeten overwegen. Zo is het bijvoorbeeld van belang of er overdag iemand thuis is om de hond te verzorgen. Goldens zijn nu eenmaal honden die het grootste deel van hun leven menselijk gezelschap nodig hebben. Een hond die urenlang alleen wordt gelaten, gaat zich vervelen en zal allerlie kattekwaad uit gaan halen. Waarschijnlijk zal hij spoedig aan de meubels gaan knagen, de verf van de deur krabben, het bang van de muren trekken en kleden of vloerbedekking verscheuren.

Verder zal hij elke dag flink wat beweging nodig hebben. Alle honden hebben behoefte aan die wandeling met de baas of een ander gezinslid. Golden Retrievers die onvoldoende beweging krijgen worden te dik en lui. Voor een Golden is de opwinding van het mee uitgaan een van de hoogtepunten van zijn dag.

Een ander belangrijk punt dat U moet overzien, alvorens een Golden aan te schaffen, zijn de kosten die het houden van een hond met zich meebrengt. Geld voor voeding en verzorging maar ook voor als bij ziekte of voor inentingen een bezoek moet worden gebracht aan de dierenarts.

Ook moet U overwegen of Uw woning wel geschikt is voor dit ras. Een flat is dat niet altijd, maar ook een woning waar geen vrij terrein om te wandelen in de buurt te vinden is, is ongeschikt. En tenslotte moet men zeker weten dat de hele familie een Golden Retriever wil.

Het uitzoeken van een pup

Het is sterk aan te bevelen om de Golden Retriever pup altijd bij een kennel te kopen, waar fokdieren op erfelijke eigenschappen werden onderzocht. Er komen bij de Golden Retriever erfelijke oogafwijkengen en ook heupdysplasie voor. Het is daarom zonder meer aan te bevelen Uw pup uitluitend op advies van de rasvereniging aan te schaffen. De rasvereniging geeft U alleen pups op, waarvan de ouders op dezen en andere punten onderzocht zijn.

Huisvesting

In huis gekomen moet Uw pup meteen een eigen plaats krijgen en dat moet dan zijn eigen plekje zijn waarheen hij zijn speelgoed mag brengen en waar hij zolang van zijn eigen gezelschap mag genieten als hij wil. Als eerste plekje kan een stevige kartonnen doos met een kleedje erin goed voldoen. Zet deze doos op een vast, warm plaatsje. Naarmate de hond groeit zal hij een groter ligplaats nodig hebben, dat kan een mad, bak of hondenstrecher zijn. Het is niet goed om een Golden op te sluiten in een kennel. Dit ras is zo ingesteld op een samenzijn met mensen, dat het wreed is om een hond aan eenzame opsluiting in een kennel te onderwerpen.

Voeding

Op een leeftijd van acht weken krijgt de pup vier tot vijf maaltijden per dag. Een of twee daarvan bestaan uit vlees met kleuterpap en de overige bestaan uit kant en klaar hondevoer. De maaltijden dienen altijd op kamertemperatuur te worden verstrekt. U moet zich in het begin precies aan de voedingslijst houden die U bij het afhalen van de pup van de fokker krijgt. Na een paar weken kunt U de voeding eventueel wijzigen. Nooit abrupt, maar geleidelijk aan op andere voeding over gaan.Dit om maag- darmklachten te voorkomen. Als Uw Golden Retriever zes maanden oud is geworden, dan kunnen de maaltijden terug worden gebracht tot drie maaltijden.

Zindelijk maken

Zo snel mogelijk nadat U de pup in huis heeft gekregen, zult U hiermee moeten beginnen, want daarmee voorkomt U dat U Uw pup later verkeerde gewoontes af moet leren. Probeer te voorkomen dat Uw hond iets in huis doet door hem na elk slaapje, elke maaltijd en elke stoeipartij direct nar buiten te brengen. Eigenlijk dient U de jonge hond de hele dag door in de gaten te houden, want de pups moeten meestal om het uur plassen. Ga altijd met U w hond mee naar buiten en blijf bij hem tot hij zijn plicht heeft gedaan. Prijs hem dan, zeg hem hoe braaf hij is en laat hem meteen weer mee naar huis gaan als hij dat wil. Bestraf hem niet voor een plasje in huis, tenzij U hem daarbij betrapt en beperk U dan tot een 'nee' of 'foei'. Met andere straf brengt U hem alleen maar in de war en het zal niet helpen. Goldens worden makkelijk zindelijk als U er maar voldoende moeite en tijd aan besteedt.
© 2008 - 2019 Karinneke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Golden retriever: kenmerken, verzorging en opvoedingGolden retriever: kenmerken, verzorging en opvoedingIn Europa, Amerika en Japan zijn deze honden zeer geliefd. Hij maakt deel uit van het Retrieverras, waar in totaal 6 hon…
De Golden retriever, veelzijdige mensenvriend!De Golden retriever, veelzijdige mensenvriend!De Golden retriever behoort tot de populairste hondenrassen van Nederland en België. Over de oorsprong van dit ras doen…
De voornaamste jachthonden: een overzichtReeds sinds mensenheugenis jagen mens en hond samen. Maar niet alle honden zijn geschikt om getraind te wordenvoor de ja…

Reageer op het artikel "De Golden Retriever"

Reactie

Geesje Zieleman, 01-02-2012 19:09 #1
Hallo,
Mijn golden is 10 jaar een paar dagen geleden aan het overgeven wil geen eten maar dat
is geen punt voor een paar dagen.
Maar sinds hij ziek is plast hij ook in huis wat hij normaal niet doet en buiten bij het wandelen
tilt hij de poot niet meer op wat zou dit zijn.

groet geesje

Infoteur: Karinneke
Gepubliceerd: 14-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!