Parelli: The Porcupine Game

Parelli: The Porcupine Game ‘The Porcupine Game’ is het tweede spel van ‘The Seven Games’. Bij dit spel is het de bedoeling dat je je paard leert te wijken voor druk. Deze druk moet zo licht mogelijk zijn en wordt langzaam opgevoerd tot zover nodig is. Met The Porcupine Game leer je je paard zijn reactie op druk te veranderen. Je leert hem dat hij opzij moet gaan voor de druk, hij moet de druk ontwijken in plaats van er tegenin te gaan.

Parelli: The Porcupine Game

Twee soorten druk

Er bestaan twee soorten druk, namelijk constante fysieke druk en ritmische niet-fysieke druk. Door het instinct van een paard, zal hij eerder wijken voor ritmische niet-fysieke druk dan voor constante fysieke druk. Hij zal eerder vluchten voor een wapperend iets, zoals een vlaggetje in de wind of een slingerend touw. Hierdoor is dit spel erg moeilijk en veel mensen willen het daarom ook overslaan. De bedoeling is dat je je paard leert te reageren op de druk die jij hem fysiek geeft. Hij moet respectvol reageren en er mag geen weerstand zijn.

Vier ‘principles’ (principes)

Voor The Porcupine Game zijn er vier principes, of beginselen, die erg belangrijk zijn.

Intention (intentie)

Je lichaamstaal is heel belangrijk, je moet uitstralen dat je wil dat je paard iets doet. ‘Move away from my oncoming pressure’(Ga weg van de druk die ik je ga geven). Bij The Friendly Game heb je een lieve en relaxte houding, maar voor The Porcupine Game zul je je houding moeten aanpassen. Je moet duidelijk zijn voor je paard, als jij je houding niet aanpast dan zal jouw paard verward raken. Hij weet dan niet wat hij moet doen en jij krijgt de verkeerde reactie op wat je hebt gevraagd. Veel mensen vergeten hun houding aan te passen en vragen zich daarna af waarom het paard niet doet wat er gevraagd wordt.

Steady pressure (constante druk)

De druk die je op het paard geeft moet constant zijn, ritmische druk kan confronterend zijn voor een paard. De constante druk moet steeds langzaam opgevoerd worden totdat je een reactie krijgt. Zodra je reactie krijgt, moet je weer loslaten. Hoe zacht of sterk deze druk is, is verschillend bij elk paard in het begin. De bedoeling is om het paard te trainen om te wijken voor de lichtste druk.

Four phases of friendly firmness... and instant release (Vier fasen van vriendelijke druk en meteen loslaten)

Er zijn vier fasen voor de sterkte van de druk.
  • Touch the hair (Raak de vacht aan)
  • Touch the skin (Raak de huid aan)
  • Touch the muscle (Raak de spieren aan)
  • Touch the bone (Raak de botten aan)

De eerste fase is de lichtste druk, vaak omschreven als ‘het aanraken van de vacht’. De vierde fase is de sterkste druk, wat nodig is om effectief te zijn, ook wel omschreven als ‘het aanraken van het bot’. De tweede en derde fasen zitten hier tussenin, ook wel ‘het aanraken van de huid’ en ‘het aanraken van de spieren’.

Zodra een paard reageert, laat je meteen alle druk los. Het paard leert niet van de druk, maar van het loslaten van de druk. Hij gaat het loslaten associëren met opzij gaan, hij leert dus dat als hij opzij gaat, de druk ook verdwijnt. Het is heel belangrijk om de druk meteen los te laten zodra een paard ook maar probeert te bewegen. Als je de druk blijft opvoeren nadat je een reactie hebt gehad, snapt het paard het principe niet meer en zal het alleen maar meer druk kosten om hem te laten bewegen.

Veel mensen slaan fase 1 over en blijven in fase 2 en 3 hangen, dit is voor het paard verwarrend. Fase 1 is de lichtste druk die er is, dat wil zeggen dat het ongeveer de druk is van een vlieg op de huid. Fase 4 moet effectief zijn, maar wordt vaak niet bereikt. Als jij uit alle macht tegen je paard duwt en hij verzet geen stap, heb je fase 4 dus nog niet bereikt. Als het moet, kun je zelfs ‘scherpe’ dingen gebruiken om het paard te laten bewegen. Zolang hij maar naar jou luistert en jij meteen de druk loslaat als hij reactie geeft.

Rub-Press-Rub (Aai-Druk-Aai)

Elke keer als je je paard druk wil geven, moet je hem eerst aaien op die plek. Daarna kun je druk gaan geven, totdat het paard reactie daar een reactie op geeft. Zodra hij reactie heeft gegeven, moet je hem weer aaien. Het aaien is een onderdeel van The Friendly Game, dit maakt weer duidelijk dat The Friendly Game heel belangrijk is. Als je je paard meteen begint te duwen, dan zal hij op den duur defensief worden. Zijn instinct voor vluchten zal opkomen, dit betekent dat hij geen vertrouwen in jou heeft en zelfs een beetje angst. Het paard weet niet hoe hij moet reageren op de druk die jij hem geeft. Daarom is het belangrijk om hem te aaien en dan pas druk te geven.

Opposition Reflex

Opposition Reflex is een defensieve reactie van het paard op de druk die hij krijgt. Hij zal tegen de druk in bewegen en de druk dus meer opvoeren. Dit is geen ongehoorzaamheid, maar een instinct. Als een paard een Opposition Reflex toont bij The Porcupine Game, kun je het beste de druk aanhouden. Onthoudt ‘Steady Pressure’. Het slechtste wat je kan doen, is je paard straffen of de druk loslaten. Hij zal de druk dan namelijk gaan associëren met gevaarlijk gedrag (trappen, omver duwen etc.). Zodra het slechte gedrag van je paard stopt, laat je de druk los en aai je hem op die plek.

Uitbreiden

Het leuke aan The Porcupine Game is dat je het makkelijk kan uitbreiden. In het begin vraag je je paard maar kleine beetjes. Pas als hij het principe van wijken voor druk kent, kun je hem meer vragen. Op een gegeven moment kun je doelen voor jezelf stellen, bijvoorbeeld 20 passen opzij of zelfs 50 passen opzij. Ook hoeft het paard niet altijd opzij te gaan, je kan hem ook achteruit laten bewegen of vooruit. Het is zelfs mogelijk om alleen zijn voorbenen of alleen zijn achterbenen opzij te bewegen. Zo kun je het spel steeds moeilijker en uitdagender maken voor jezelf en voor het paard. Je kunt voor The Porcupine Game je vingers gebruiken voor druk, maar ook een carrot stick. Een carrot stick is vaak handiger voor het begin, het leren wijken voor druk. De vingers zijn handig om het commando te verfijnen.
© 2014 - 2024 Ghostattack, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Horsemen: Pat ParelliPat Parelli, een bijzonder paardenman. Eén van de grote namen binnen de natural horsemanship cultuur. Behalve zijn succe…
Parelli: The Sideways Game met paardenParelli: The Sideways Game met paardenBij dit spel leer je het paard bewegen op een manier die niet natuurlijk is. Heb jij ooit een vluchtend paard gezien dat…
Seven games van Parelli - paarden trainenSeven games van Parelli - paarden trainenIedere paardenliefhebber droomt van een hechte band met zijn (bijrijd)paard. De seven games van Parelli bieden een manie…
De “Seven Games” van Parelli: leerzame spelletjesThe Seven Games van Parelli zijn zeven grondwerkoefeningen die zeer leerzaam zijn voor mens en paard. Het paard leert di…

Verplichte DNA-afname en -afstammingscontrole rashondenEen DNA-afstammingsbewijs is vanaf 1 juni 2014 verplicht voor iedere rashondenpup. Hiervoor wordt het DNA afgenomen van…
Natural Horsemanship Parelli: GeschiedenisNatural Horsemanship, een bekend begrip in de paardenwereld. Voor iemand buiten de paardenwereld waarschijnlijk klinkkla…
Bronnen en referenties
  • Parelli.com
Ghostattack (69 artikelen)
Laatste update: 03-06-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.