InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het Rondeel, voor diervriendelijke eieren

Het Rondeel, voor diervriendelijke eieren

In het Rondeel worden kippen gehouden voor hun eieren. Bij het Rondeel wordt rekening gehouden met de natuurlijke behoeften van de kippen en op deze manier is het Rondeel diervriendelijk te noemen. Het Rondeel wordt ook weleens een vijf sterren hotel voor kippen genoemd. Het leuke is dat je samen met je gezin een kijkje kunt gaan nemen bij het Rondeel, zo kun je zelf beoordelen wat je er van vindt.

Het Rondeel

In het Rondeel leven de kippen. In het Rondeel zijn vier verschillende ruimtes. Deze ruimtes bestaan uit een dagverblijf, een nachtverblijf, een bosrand en een centrale middenkern.

Dagverblijf

In het dagverblijf kunnen kippen rondscharrelen en stofbaden nemen. Het dagverblijf is buiten, maar toch binnen. De natuur is namelijk naar binnen gehaald. Door een speciaal systeem wordt er een geheel gemaakt van het klimaat van zowel het dag- als nachtverblijf. Op deze manier maken meer kippen gebruik van het dagverblijf.

Nachtverblijf

Het nachtverblijf is gemaakt voor de dagelijkse levensbehoeften van de kippen. In het nachtverblijf kunnen ze eten, drinken, rusten en natuurlijk ook eieren leggen.

Bosrand
De bosrand is echt buiten. Hier kunnen de kippen rondscharrelen in de natuur. Ook kunnen ze beschutting zoeken. Dit is een uniek systeem en draagt bij aan de natuurlijk behoeften van de kippen. Kippen komen namelijk ook graag buiten voor een frisse neus.

De centrale middenkern

De centrale middenkern is bedoeld voor de mensen. Deze kern bestaat uit drie delen. Je vindt er een werkruimte, een marketingruimte en een ruimte voor twee warmtewisselaars, die zorgen voor het klimaat in het Rondeel.

De kippen

De kippen in het Rondeel zijn van het Lohmann Brown ras. Dit is een rustig ras, die makkelijk in de omgang is. De eieren van de Lohmann Brown zijn bruin. De kippen worden gevoerd met verse mais en granen. Goed voer is immers belangrijk voor een lekker ei. In het Rondeel behouden kippen gewoon hun snavel en dat is wel zo diervriendelijk! De kippen worden ook niet behandeld met antibiotica. Ze worden wel op jonge leeftijd al ingeënt tegen salmonella.

De eieren

Wettelijk is het Rondeelei een scharrelei, dit komt omdat een biologische kip veel meer buitenruimte heeft. Natuurlijk is de buitenruimte nooit groot genoeg voor dieren, maar de dierenbescherming heeft het Rondeelei toch een drie sterren keurmerk gegeven, wat gelijk staat aan biologisch. De kippen worden immers op zeer diervriendelijke manier gehouden. Het Rondeelei heeft ook een milieukeurmerk. Dit betekent minder energieverbruik, minder milieubelasting en een goed dierenwelzijn.

Tijd voor een bezoek

In heel Nederland zijn op dit moment vier Rondelen. Deze zijn gevestigd in Amsterdam, Barneveld, Ewijk en in Wintelre. Op dit moment zijn er op diverse locaties in Nederland vergunningen aangevraagd voor nieuwe Rondelen. De huidige vier Rondelen zijn toegankelijk voor publiek. Indien je wilt, kun je zelfs een rondleiding krijgen. Op deze manier kom je alles te weten over het Rondeel. Een rondleiding duurt gemiddeld zo'n drie kwartier. In sommige Rondelen is het zelfs mogelijk om workshops te volgen of vergaderruimtes af te huren.

Verkooppunten van de eieren

De Rondeel eieren worden voornamelijk regionaal verkocht, maar ze zijn ook bij Albert Heijn verkrijgbaar. In ieder doosje zitten zeven eieren. Het doosje is gemaakt van aardappelzetmeel. Deze doosjes zijn volledig biologisch afbreekbaar en hierdoor werkt het Rondeel mee aan een duurzame samenleving. De doosjes kunnen na gebruik in de GFT container. De eieren zijn ietsje duurder dan een gemiddeld ei, maar deze eieren zijn hun geld zeker waard. Je kan beter iets meer betalen, zodat je zeker weet dat de dieren een goed leven hebben gehad.
Gerelateerde artikelen
Dichtvormen: het rondeelHet rondeel (in het Frans rondeau) is een dichtvorm die uit de Middeleeuwen stamt. Het was bijzonder populair in de vijf…
Wanneer leggen kippen eieren?Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
Wat als je kip zijn eigen ei kapot pikt?Het leuke van het hebben van eigen kippen in de achtertuin is natuurlijk dat ze ook eieren produceren. Een kip legt gemi…
Alles over eierenAlles over eierenEen ei hoort er bij, dat zeggen velen, maar het schijnt ook zo te zijn! Wij kunnen of willen niet zonder eieren. Vooral…
Haagse Bluf, makkelijk en lekkerHaagse Bluf, makkelijk en lekkerWie aan Haagse Bluf denkt, denkt aan een nuffige arrogantie. En eigenlijk klopt dat ook wel, want dit toetje doet zich g…
Bronnen en referenties
  • www.rondeeleieren.nl

Reageer op het artikel "Het Rondeel, voor diervriendelijke eieren"

Reactie

Corinne, 04-08-2017 17:27 #1
Waarom vallen rondeeleieren onder scharreleieren? Dat zijn de kip onvriendelijkste eieren.

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 26-03-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!