InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De bouwkunde van de dieren

De bouwkunde van de dieren

In de dierenwereld zijn vele voorbeelden te ontdekken van dieren die meesterlijke bouwwerken maken. Maar ook wordt er handig gebruik gemaakt van 'gereedschappen' door meerdere diersoorten.

De bever: een ingenieus bouwer

De bever is zeer zeker de bekendste diersoort die stevig bouwt. De ingenieuze bouwwerken van een bever zijn de dammen, deze dammen bouwen zij om het waterpeil in het meer waar zij in wonen constant te houden. De bomen die zij voor zon dam gebruiken halen ze van de oever van het meer weg: zij knagen dan met hun lange, sterke snijtanden de boomstam van onderen door zodat de boom omvalt, zo slaan ze twee vliegen in 1 klap, ze eten namelijk het gebladerte van de boom.

In de meeste gevallen worden de bomen van de oevers weggehaald, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij bevers met hun sterke snijtanden de boomstam meerdere meters versleepten. Als de boomstam dan in de rivier lag werden er steeds meer stammen aangesleept om een stevige dam te krijgen. Tenslotte werden de gaten in zon dam dichtgesmeerd met modder dat op de rivieroevers royaal aanwezig was.
Op deze manier kreeg je een ijzersterke dam die goed bestand was tegen het beukend water. Beverdammen worden vaak gebruikt door mensen die de rivier willen oversteken, er is zelfs bekend dat eens een ruiter te paard een beverdam overstak!

De bever bouwt niet alleen een ijzersterke dam, maar ook -middenin het water - een stevige burcht dieook met modder wordt besmeerd. 's Zomers kunnen de roofdieren vanwege het water niet in de warme burcht (beverhol) binnendringen en 's winters kunnen de roofdieren wel over het ijs lopen, maar dan kunnen ze het beverhol nog niet openbreken omdat de modder op het hol dan zo hard als steen is geworden.

De otter: wie niet sterk is moet slim zijn

Een dier dat qua uiterlijk en leefwijze aan de bever verwant is, is de zeeotter. Dit dier is niet als de bever een ingenieus bouwer, maar eerder een slim en handig wezen. De zeeotter duikt namelijk naar de oceaanbodem om daar een kei van formaat weg te halen, deze steen gebruikt hij om de schelpen open te slaan waarna hij zich aan de inhoud van de schelpen tegoed doet. Anders dan bij het andere gedierte is van de zeeotter bekend dat hij ten alle tijden dezelfde steen gebruikt.

De vogels: zij zijn van het fijne (vlecht)werk

Zowel de kleine als de grote karekiet vlechten hun nestje van grashalmen aan de wuivende rietstengels vast; de nestrand precies hoog genoeg dat de eieren tijdens het wuiven niet uit het nest rollen. De boeren- zowel als de huiszwaluw nestelen in een stevige, solide halfronde kom bevestigd in een donker hoekje in de landbouwschuur of onder de dakrand.
© 2008 - 2019 Meneer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De bouwkunde van de dieren"

Infoteur: Meneer
Gepubliceerd: 03-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!