InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Wat is het ideale grasland voor paarden?

Wat is het ideale grasland voor paarden?

Wat is het ideale grasland voor paarden? Paarden hebben een ander voedingspatroon nodig als andere grazende dieren. Echter, de meeste paarden staan in een weide die oorspronkelijk is aangelegd voor koeien. Paarden vereisen minder eiwit en meer vezels. Daarnaast is de aanwezigheid van kruiden ook absoluut niet overbodig en vergen paarden veel meer van het grasland als de meeste grazers.

Behoeften van het paard

Een paard is een zogenaamde browser. Dit houdt in dat paarden selectief het land door gaan en het lekkerste eerst op zullen eten terwijl de rest blijft staan voor later of helemaal niet gegeten wordt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld koeien die simpel gezegd zullen pakken wat ze pakken kunnen op hun weg van A naar B. Verder hebben paarden, zoals al eerder gezegd, een hoger behoefte aan vezelrijk en diversiteit in voedsel en een laag eiwit- en fructaan (suiker) gehalte om ziektes te voorkomen en om een goede spijsvertering te bevorderen.

Bron: Suedelbien, PixabayBron: Suedelbien, Pixabay

De behoeften van het land

Elke paardeneigenaar of landeigenaar waar paarden op lopen weet wat voor schade een paard kan aanrichten aan het land. Zeker als het om beslagen paarden gaat. Niet alleen het paard stelt eisen, maar het land zelf stelt ook hoge eisen. Het is zeker niet onbelangrijk om ook hier rekening mee te houden. Want een ongezond land zal alleen maar problemen met zich mee brengen. Daarnaast is het ook vele malen minder rendabel omdat er een hoop hooi bij gevoerd zal moeten worden.

Standvastigheid

De standvastigheid van het land is van groot belang, als paarden een keertje jolig het land door rennen moet niet de hele bodem om geploegd worden. Gras dat stevige zoden ontwikkeld is dus erg belangrijk in de grasmix. Veldbeem wordt dan ook vaak door een zadenmix heen gemengd om extra stevigheid aan het weiland te bieden.

Laag groeipunt

Paarden zijn erg grondig met grazen. Ze grazen namelijk met hun tanden waardoor het gras erg laag bij de grond wordt weg gegeten. Echter, als het groeipunt van het gras hoog is dan zal het gras niet meer terug groeien nadat er aan gegeten is. Simpelweg omdat het groeipunt dan verdwenen is. Het is dus zaak om voor een zadenmix te kiezen met grassoorten waarbij het groeipunt laag ligt. Op deze manier zal het gras altijd blijven groeien.

Bodemmonster

Het is altijd aan te raden en niet alleen bij een nieuw stuk grond, om regelmatig een bodemmonster te laten nemen door een expert. Deze zal de kwaliteit van de bodem dan testen en u daarna een advies op maat kunnen geven m.b.t. onder andere bemesting en bekalking van het land.

Bron: Pitsch, PixabayBron: Pitsch, Pixabay

De schrale weide

Men is zich er vandaag de dag goed van bewust dat paarden niet in al te voedingsrijke weilanden gezet moeten worden. Echter is er ook een ander uiterste, namelijk de schrale weide. Paarden zijn over het algemeen schrale dieren maar om ze in een schrale weide te zetten is funest. In het wild trekken paarden rond over grote gebieden. Ze bezetten dan ook nooit langere tijden één stukje grond waardoor zelfs schrale grond meer dan genoeg tijd heeft om zich te herstellen. In onze weides kunnen we dat natuurlijk onmogelijk nabootsen. Een schrale weide wordt veroorzaakt door het gebrek aan bemesting. Hierdoor, als er eenmaal van het gras gegeten wordt, zal het gras gestrest raken en maar moeizaam terug groeien en heel veel suikers opslaan. Het recept voor hoefbevangenheid.

Populaire zadenmixen voor paarden

Paarden hebben veel variatie nodig in hun voeding en daarnaast, zoals al eerder gesteld, heeft het land ook een hoop eisen. Er zijn veel verschillende mixen voor paarden beschikbaar, de een beter of diverser als de ander en de prijzen zijn ook erg verschillend, maar over het algemeen zit een basis de volgende grassen:
  • Het oude type Engels Raaigras.
  • Roodzwenkgras.
  • Veldbeem (Vormt de stevige zoden).

Kruiden

Verder wordt er vaak aangeraden om een zadenmix te gebruiken waar ook zaden van kruiden in zijn verwerkt. De meningen hierover zijn echter verdeeld omdat de paarden zo selectief zijn. Dit betekent dat ze de kruiden, die ze het lekkerste vinden, als eerste op zullen eten. De meeste kruiden hebben dan nog lang geen zaad geschoten en zullen het volgende jaar niet terug komen. Dat neemt echter niet weg dat een gevarieerd dieet essentieel is voor elk paard. Om dan toch kruiden in de weide te kunnen houden zal het óf elk jaar opnieuw in gezaaid moeten worden óf (en dat is meer rendabel) zullen er stukjes van het land permanent afgezet moeten worden zoals rond een boom of de hoeken van het weiland. In deze afgezette stukken kunnen dan kruiden gezaaid worden die met rust worden gelaten zodat ze elk jaar opnieuw uit kunnen zaaien en zo het land blijven voorzien van kruiden.

Een greep uit de kruiden die vaak geadviseerd worden om het land te verrijken:

MadeliefjesCalcium en Magnesium
DuizendbladBevorderd spijsvertering
PaardenbloemCalcium, ijzer, koper, vitaminen
Smalle WeegbreeKalium, koper, ijzer, calcium
KlaverStikstof (betere conditie gras)Zit veel eiwit in, dus beperkt gebruiken!
BrandnetelsKalk, laat lichaam kalk beter benuttenNa afmaaien laten liggen.
MariadistelLever reinigend

Bron: Pezibear, PixabayBron: Pezibear, Pixabay

Zadenmix inzaaien

Het wordt geadviseerd om het inzaaien van het land te doen bij mild weer ergens tussen april en eind september. Het inzaaien gebeurt door middel van slalommen over het land. Eerst over de breedte en dan over de lengte. Er is zo'n 45 tot 60 kg graszaad nodig per hectare land. Houd na het inzaaien het behandelde gebied constant vochtig om het beste uit het land te kunnen halen.

Er zijn nog veel meer methoden om de opbrengst van het land te optimaliseren zoals bijvoorbeeld slepen of rollen. Het wordt echter aangeraden om dit te overleggen met iemand die er meer verstand van heeft en bekend is met de staat van het land op het moment van zaaien.
© 2013 - 2019 Neveah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ideale weide-indeling voor uw paardBij het kopen van een paard komt veel kijken. Er moeten veel keuzes gemaakt worden en er is nogal wat te kiezen. Als u k…
Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!Dat kruiden helend kunnen werken voor mensen, is al langer bekend. Steeds meer worden kruiden echter ook aan dieren gege…
Een natuurlijke wei met verschillende bloemenEen natuurlijke wei met verschillende bloemenWeilanden worden intensief bewerkt en bemest voor een hogere productie. Daarmee zijn de verschillende bloemensoorten voo…
Een paard voeren: hoe en wat?Er zijn veel mensen die paarden houden, ook zijn er veel mensen die een paard houden, maar zelf niet hoeven te voeren en…
Waar moet ik op letten bij gras keuzeWaar moet ik op letten bij gras keuzeAls we het over gras hebben dan hebben we het over wel achtduizend soorten. Gras bestaat er in vele soorten en maten en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is het ideale grasland voor paarden?"

Infoteur: Neveah
Laatste update: 30-08-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!