InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Draaikop bij de Russische Dwerghamster

Draaikop bij de Russische Dwerghamster

Draaikop bij de Russische Dwerghamster Draaikop is een serieuze neurologische afwijking bij de Russische Dwerghamster. De ziekte is naar aller waarschijnlijkheid erfelijk en kleur gebonden. Russische Dwerghamsters met het draaikop syndroom houden hun hoofdje vaak schuin en hebben evenwichtsproblemen. Hoe deze nare aandoening bij de Russische Dwerghamsters is gekomen en hoe ermee om te gaan vertellen we je verderop in dit artikel.

De feiten op een rijtje

Het volgende is wat we weten over de draaikop aandoening:
  • het is erfelijk
  • het is kleur gebonden
  • het is niet te genezen

De afwijking is erfelijk, dat wil zeggen dat deze wordt overgedragen van ouder op jong. De afwijking lijkt niet dominant te zijn, dat wil zegge dat deze niet altijd tot uiting komt. Het is een kleur gebonden afwijking, dat wil zeggen dat de afwijking letterlijk aan een kleur vastzit. Helaas is niets aan draaikop te doen. Er is nog te weinig onderzoek naar gedaan.

Wat is draaikop?

De dwerghamsters die draaikop hebben, krijgen evenwichtsstoornissen en ze trekken met hun hoofdje vaak één kant op Je ziet ook vaak dat de dieren met draaikop rondjes gaan lopen. Bij jonge dieren is draaikop het beste te zien, naarmate ze volwassen worden trekt het iets weg, maar is nog steeds goed te zien. Met name het schuin houden van het hoofd en de evenwichtsproblemen zijn karakteristiek voor de ziekte. De schedel is ook anders dan bij gezonde Russische Dwerghamsters, bij dieren met draaikop is deze wat spitser en staan de ogen ook wat dichter op elkaar, soms kunnen de ogen zelf een iets afwijkende vorm hebben. Zover bekend hebben de dwerghamsters verder geen pijn, het is meer een soort motorische handicap.

Let op! Draaikop en een oorontsteking zouden met elkaar verward kunnen worden. Dit komt doordat bij oorontsteking de dieren vaak ook last van hun evenwicht krijgen en hun hoofd schuin kunnen gaan houden.

Houden van dieren met draaikop

Dieren met draaikop kunnen in de meeste gevallen prima leven. Het is alleen wel belangrijk dat ze zelf kunnen eten en drinken. Desnoods moet het verblijf aan hun handicap aangepast worden, denk bijvoorbeeld aan een waterbakje i.p.v. een drinkflesje.
Omdat dwerghamsters met draaikop vaak een probleem met hun evenwicht hebben, is het verstandig om te kijken of eventuele plateaus in de kooi verlaagd of verwijderd kunnen worden. Verder kunnen de hamstertjes op dezelfde manier verzorgt worden als gezonde hamsters, ze mogen ook een looprad hebben en gewoon hamstervoer, daar hoeft verder niets aan veranderd te worden.
Omdat de aandoening relatief weinig voorkomt in Nederland zijn er maar weinig voorbeelden beschikbaar.

Moscow

Het Moscow gen is van de Campbelli Dwerghamster afkomstig. Het geeft de hamster vanaf de geboorte rode oogpunten. De ogen verkleuren later naar zeer donker rood wat bijna zwart lijkt.

Aan welke kleur zit het vast?

De draaikop afwijking lijkt aan de Vies Bruine kleuren vast te zitten. Dat wil zeggen elke hamster die gekruist is met een Vies Bruine hamster of een Vies Bruin gerelateerde kleur, zal de afwijking aan zijn jongen doorgeven.
Dit zijn de kleuren op een rijtje:
  • Vies Bruin
  • Beige
  • Beige Blond
  • Chocola
  • Wit Donker Roodoog[
  • Champagne
  • Lilac Donkeroog
Alle bovengenoemde kleuren zijn verbonden met de Vies Bruine kleur en dus aan de afwijking. Dat wil verder niet zeggen dat alle dieren per definitie de afwijking krijgen. De kans dat het tot uiting komt is zeer groot maar niet 100%.
© 2012 - 2019 Rusje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Hoe krijg ik mijn dwerghamster tam?Uw kind heeft een dwerghamster gekregen. Er is een kooi gekocht, de benodigheden zijn er dus: knuffelen maar! Helaas bli…
Welk loopwiel/rad is het beste voor mijn hamster?Meestal zit er in de hamsterkooi al een loopwiel, maar wat vaak het probleem is, is dat deze loopwielen vaak véél te kle…
Soorten dwerghamstersSoorten dwerghamstersDwerghamsters worden onderscheiden in vier soorten. De Russische dwerghamster, de Campbelli dwerghamster, de Chinese dwe…
De Chinese dwerghamsterBen je van plan een Chinese dwerghamster aan te schaffen? Lees dan eerst dit artikel, zodat je goed voorbereid bent, en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lichtpuenktchen, Pixabay
  • De Russische Dwerghamster.nl, www.derussishedwerghamster.nl, bezocht op 02-11-2012

Reageer op het artikel "Draaikop bij de Russische Dwerghamster"

Infoteur: Rusje
Gepubliceerd: 02-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!