InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Orchideeën: onderhoud en verzorging

Orchideeën: onderhoud en verzorging

Orchideeën: onderhoud en verzorging Orchideeën zijn al lang het symbool van de liefde. Over het algemeen hebben ze geen geur, maar hun kleur en schoonheid zorgen ervoor dat ze bij de meest gewaardeerde planten behoren. Ze zijn relatief makkelijk te verzorgen wanneer je een paar eenvoudige regels volgt. Hier is een handleiding die aantoont hoe je jouw orchideeën best verzorgt.

Het ontstaan van de orchidee

Orchideeën bewaren veel geheimen, niemand weet precies hoe oud deze enorme plantenfamilie is. Men vond van deze planten tot op heden nog steeds geen fossiele resten. Men gaat ervan uit dat orchideeën ontstaan zijn in de vroege krijtperiode, dit zou ongeveer 120 miljoen jaar geleden zijn. In deze tijd braken de werelddelen zoals we ze nu kennen los van de oorspronkelijke grote landmassa. Van toen al waren de eerste orchideeën er, en doordat de verschillende werelddelen uit elkaar dreven werden ook de orchideeën verspreid over de hele wereld.

Soorten orchideeën

Orchideeën zijn te koop in de meeste tuincentra. Ze zijn terug te vinden in twee categorieën, namelijk de Cymbidium en de Phalaenopsis. Cymbidiums hebben enorme wasachtige bloemen en riem gevormde bladeren. Ze bloeien meestal in de winter en in het voorjaar, maar er zijn ook soorten die bloeien in de zomer en de herfst. Deze orchideeën worden best gekweekt in een koele serre en tijdens de zomer in de open lucht. Dit type omgeving zal helpen om de bloei opnieuw te stimuleren. Wanneer de plant uitgebloeid is zorg je er best voor dat je de stengels tot aan de wortel afsnijdt. De tweede soort is de Phalaenopis, deze is ook wel bekend als Month Orchids, het is de meest populaire orchidee die wordt gekocht als kamerplant. Deze soort heeft zijn naam te danken aan zijn grote ronde bloemen, ze komen voor in een brede waaier van kleuren en patronen. Ze bloeien het hele jaar door en herbloemen een paar keer op dezelfde stengel. Van zodra deze orchidee uitgebloeid is snijd je best de delen boven de knopen af zodat er nadien terug andere bloemen kunnen groeien.

Onderhoud en verzorging

Wanneer je een orchidee koopt bij een tuincentrum zal deze meestal verpakt worden in een cellofaan verpakking. Het beste is om de orchidee dan ook in deze verpakking te houden tot als de plant op zijn bestemming is, orchideeën zijn namelijk zeer gevoelig aan temperatuursveranderingen. Een opmerkelijk verschil tussen de twee soorten orchideeën is dat de Cymbidiums in een ondoorzichtige pot zit, terwijl de Phalaenopsis in een ondoorzichtige pot geplaatst is. Deze ondoorzichtige pot is omdat er op die manier schimmels kunnen ontstaan, deze schimmels helpen om de plant te voeden. De schimmels hebben licht nodig om te kunnen overleven, dus een ondoorzichtige pot wordt altijd gebruikt om de plant te huisvesten. Orchideeën moeten zorgvuldig bewaterd worden. Doe wat water in een deksel, haal de plant uit de pot en zet hem op het vochtige deksel, op die manier kan de plant het water goed absorberen. Zet nadien de plant terug in de pot. Beide soorten orchideeën geven de voorkeur aan veel licht, maar geen direct zonlicht.

Besluit

Orchideeën kunnen zowel je huis als tuin opfleuren. Je kan de orchideeën gewoon in een plantenbak planten, laat de orchidee dan best wel in zijn oorspronkelijke pot zitten. Orchideeën zijn in het algemeen iets duurder dan de gewone doorsnee plant, maar je hebt er dan ook wel iets voor in de plaats. Orchideeën zijn ook ideaal als cadeau voor speciale gelegenheden, bijvoorbeeld moederdag, verjaardagen, bedanking, ... Wanneer je jouw orchideeën goed verzorgt beleef je er gegarandeerd veel plezier aan!

Lees verder

© 2012 - 2019 Maartenrogge, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Orchideeën: onderhoud en verzorging"

Reactie

Annie van Beemen, 18-03-2013 15:19 #1
Hallo ik heb per ongeluk mijn mooie bloeiende orchidee af gebroken, kan ik die af gebroken stengel met bloemen en knop nog redden?

Groetjes Annie

Infoteur: Maartenrogge
Gepubliceerd: 15-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!