InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Waarom een blad groen is

Waarom een blad groen is

Waarom een blad groen is Is een blad groen? Nee hoor, eigenlijk is een blad niet echt groen maar geel of rood. Maar waarom zie je dan het groen in de lente en in de zomer?

Mooie kleuren

In de herfst zien we heel veel mooie kleuren bij de bladeren: geel, rood en oranje. Warme kleuren. Wist je dat deze kleuren altijd al in het blad zaten? Nee? Nou het is echt waar, maar in de lente en in de zomer zie je deze kleuren niet. Dit komt omdat het groen in het blad overheerst. Dat groen wordt veroorzaakt door bepaalde stoffen in het blad: deze kleuren het blad dus groen.

Fotosynthese

Bijna alle planten werken met fotosynthese. Dit is een mooi woord voor het gebruik van licht-energie. Met behulp van licht, de zon, wordt koolstofdioxide en water omgezet in glucose. Daarnaast wordt er weer zuurstof afgegeven aan de atmosfeer. De bladeren zijn dus een soort fabriek: ze nemen water en koolstofdioxide op en geven zuurstof af. Gelijk wordt duidelijk waarom planten zo belangrijk zijn in de natuur: zonder planten wordt er geen zuurstof afgegeven.

Chlorofyl is een stof die in bladeren zit, en ervoor zorgt dat er fotosynthese kan plaats vinden. Chlorofyl is verwant aan hemoglobine, dat bij de mens zorgt voor de rode kleur aan het bloed. Chlorofyl kleurt de bladeren groen.

De herfstbladeren

Wanneer het kouder begint te worden, stoppen de planten en bomen met hun fotosynthese. De productie wordt stopgezet, waarbij de stof chlorofyl uit het blad verdwijnt. De bladeren laten hun oorspronkelijke kleuren geel, oranje en rood zien. Wanneer de bladeren afvallen, verdorren ze tot een bruine kleur.

Planten laten hun bladeren vallen om te overwinteren: in de winter is er minder water te krijgen en bij veel blad zou er water via de bladmondjes verdampen. De plant zou dan uitdrogen en sterven.

Zuurstof

Een groen blad zorgt dus voor zuurstof. In de nacht is het echter andersom: er wordt dan zuurstof opgenomen en koolstofdioxide afgegeven. Omdat de nacht korter duurt dan de dag, komt er meer zuurstof dan koolstofdioxide vrij via de planten. En in de winter? Geen nood, ook naaldbomen geven zuurstof af, hoewel enen stuk minder dan loofbomen. Maar naaldbomen verliezen in de winter niet hun naalden (blad), omdat er bijna geen verdamping via de naalden plaats vindt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladgroen

Reageer op het artikel "Waarom een blad groen is"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!