InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Wat is fotosynthese?

Wat is fotosynthese?

Wat is fotosynthese? Planten zijn in staat om zichzelf te voorzien van energie. Dit is in tegenstelling tot dieren die energie opdoen uit organische stoffen gemaakt door andere organismen. In planten kunnen namelijk bepaalde reacties optreden waardoor ze zelf energie kunnen opdoen. Dit proces heet fotosynthese. Fotosynthese is een reactie die plaatsvindt in planten onder invloed van lichtenergie. De reactie zorgt ervoor dat stoffen ontstaan die voor energie voor planten zorgen.
Bron: Stepa, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Stepa, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Fotosynthese

Fotosynthese is het proces waarin lichtenergie (meestal van de zon) wordt gebruikt om koolstofdioxide (CO2) en water (H2O) om te zetten in glucose (C6H12O6) en zuurstof (O2). Dit is een reactie die plaatsvindt in de bladgroenkorrels van een plant. Bladgroenkorrels worden ook wel chloroplasten genoemd. De reactie vindt voornamelijk plaats in de bladeren van planten. Glucose (suiker), dat door de reactie ontstaat, zorgt voor de energie in de plant.

Lichtreactie en donkerreactie

De lichtenergie wordt opgevangen door chlorofyl. Chlorofyl kun je vinden in de chloroplasten (bladgroenkorrels). Het zorgt voor de groene kleur van planten. De lichtenergie wordt direct gebruikt in de lichtreactie. In de lichtreactie worden moleculen aangemaakt die worden gebruikt bij de donkerreactie. Voor de donkerreactie is de lichtenergie niet noodzakelijk, deze reactie wordt ook wel de calvincyclus genoemd. De lichtreactie en de donkerreactie vormen samen de twee fasen in het proces van fotosynthese.

De reactievergelijking van fotosynthese

Zoals al duidelijk werd wordt bij fotosynthese met koolstofdioxide en water, glucose en zuurstof gevormd. De reactie zou je zo kunnen opschrijven:

koolstofdioxide + water -> glucose + zuurstof
Bron: Joeriee, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Joeriee, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Wanneer je de molecuulformules gebruikt van de stoffen krijg je de reactie die hier is te zien. Suiker staat voor glucose en kooldioxide wordt ook wel gebruikt voor de naam koolstofdioxide.

Het belang van fotosynthese

Leven van alle organismen

Het is erg belangrijk dat fotosynthese mogelijk is. Planten staan aan het begin van de voedselketen. De energie die zij bevatten wordt door alle volgende organismen gebruikt. Wanneer fotosynthese niet bestond, zouden planten niet bestaan. Hierdoor zouden de andere dieren in de voedselketen geen voedsel/energie kunnen opdoen waardoor zij ook niet zouden kunnen bestaan.

Koolstofdioxide opnemen en zuurstof afstaan

Fotosynthese is ook erg belangrijk omdat het planten in staat stelt koolstofdioxide (een broeikasgas) op te laten nemen. Dit zorgt voor een schonere lucht. Daarnaast ontstaat door fotosynthese zuurstof. De zuurstof wordt via de huidmondjes in bladeren uit de plant gelaten. Zuurstof is nodig voor de ademhaling van veel organismen, waaronder wij (de mens). Al het zuurstof dat in onze atmosfeer zich bevindt zou niet bestaan wanneer er geen organismen op aarde zouden bestaan waarin fotosynthese kon plaatsvinden. Zonder het bestaan van fotosynthese was er daarom ook geen leven mogelijk voor het dierenrijk.

Fotosynthese bij andere organismen

Ook sommige bacteriën zijn in staat hun energie op te doen uit lichtenergie. Zij hebben geen chloroplasten, de fotosynthese vindt namelijk direct in de cel plaats. De bacteriën bevatten chlorofyl waardoor de reactie wel mogelijk is. Een voorbeeld van een bacterie waarin fotosynthese plaatsvindt is blauwalg. Blauwalgen worden ook wel cyanobacteriën genoemd. Deze cyanobacteriën hebben waarschijnlijk gezorgd voor het ontstaan van leven op aarde (volgens de wetenschappelijke benadering voor het ontstaan van de aarde).
Gerelateerde artikelen
Invloed licht/temperatuur op snelheid fotosyntheseInvloed licht/temperatuur op snelheid fotosyntheseWelke factoren hebben invloed op de snelheid van de fotosynthese? Wat is de invloed van licht? En wat is de invloed van…
Zetmeelvorming in bladerenZetmeelvorming in bladerenIn planten wordt zetmeel gevormd. Maar hoe gebeurt dat? Welke factoren spelen daarbij een rol? En hoe kun je zetmeel in…
Waarom een blad groen isWaarom een blad groen isIs een blad groen? Nee hoor, eigenlijk is een blad niet echt groen maar geel of rood. Maar waarom zie je dan het groen i…
Chemosynthese: wat het is en hoe het werktChemosynthese: wat het is en hoe het werktPlanten gebruiken voor de koolstofassimilatie energie gecreëerd door fotosynthese. Sommige bacteriën benutten andere ene…
Hoe groeit een plant?Hoe groeit een plant?Hoe groeit een plant/ Dat vragen veel mensen zich wel eens af. Planten beginnen zich in januari alweer voor te bereiden…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Aljevragen.nl
  • Afbeelding bron 1: Stepa, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Joeriee, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Wat is fotosynthese?"

Reactie

Anouk, 10-01-2015 13:29 #1
Heeft een witte bloem ook bladgroenkorrels? Reactie infoteur, 19-02-2015
Hoi Anouk,
In de groene delen van de plant zitten zeker bladgroenkorrels.
Van de witte of anderkleurige delen is dat niet zeker.
Kijk hier voor een uitgebreid antwoord: http://www.madsci.org/posts/archives/2006-07/1154219778.Bt.r.html
Groet, Shiny

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 19-06-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!