InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Interessante weetjes over Paardebloemen

Interessante weetjes over Paardebloemen

Interessante weetjes over Paardebloemen De Paardebloem is voor het eerst ontdekt in Noord- Amerika. Inmiddels worden Paardebloemen over de hele wereld gevonden en daaraan kun je zien hoe de plant zich aan kan passen aan vele omstandigheden. De meeste mensen vinden de Paardebloem een vervelend onkruid, maar wist je dat de Paardebloem wordt beschouwd als één van de meest nuttige planten op de planeet? Hier vind je allerlei interessante weetjes over Paardebloemen.

Benaming

De botanische naam voor Paardebloemen – Taraxacum Officinale, is afgeleid van een combinatie van Griekse woorden die naar de geneeskrachtige eigenschappen van deze soort verwijzen. De Paardebloem staat in verschillende delen van de wereld bekent onder verschillende namen, zoals: Pissenlit (Frankrijk), Diente de león (Spanje), Dandelion (Engeland) en Löwenzahn (Duitsland). Hun Nederlandse naam 'Paardebloem' is onstaan doordat de Paardebloem een gewild gewas is voor paarden.

Nuttig

Zeer weinig planten soorten worden zo nuttig beschouwd als de Paardebloem. Hoewel deze vaste kruidachtige plant wordt beschouwd als onkruid, wordt hij al meerdere eeuwen gebruikt voor zijn medicinale eigenschappen. Naast hun geneestkrachtige eigenschappen wordt de Paardebloem ook gebruikt als kleurstof in voedsel. Zoals al eerder vermeld passen Paardebloemen zich met het grootste gemak aan, aan diverse omstandigheden, echter komen ze het meest voor in regio’s met een zonnig klimaat en een goed gedraineerde bodem.

Paardebloemen in je gazon

Wanneer Paardebloemen je gazon binnenvallen, kun je veel moeite hebben om er van af te komen, want ze blijven gewoon terug komen. Terwijl ander onkruid gewoon afsterft als je er met de grasmaaier over heen gaat, worden Paardebloemen niet aangetast, omdat de bladeren zeer dicht bij de grond groeien en dit buiten het bereik van de grasmaaier vallen.

Verspreiding

De wijze waarop Paardebloemen zich verspreiden is ook heel interessant. Als de bloem is uitgebloeid ontstaat er een witte bol de bestaat uit pluizen met zaadjes. De wind vervoert de zaden, doordat de pluizen als een soort parachut e dienen, van de ene plaats naar de andere. Dit betekend niet de Paardebloem van uit Noord-Amerika, naar Europa is komen overwaaien. De Paardebloem is in Europa terecht gekomen door Europese kolonisten, die de plant meenamen vanwege hun medicinale en culinaire eigenschappen.

Groei

De Paardebloem heeft het langste groeiseizoen vergeleken met verschillende planten op de wereld. Paardebloemen kunnen gemakkelijk in zeer arme grond groeien. Ze hebben daarbij in tegenstelling tot vele andere planten, geen concurrentie van langzaam groeiende planten rondom hen. De Paardebloem remt zelfs de groei van deze planten, omdat zijn lange bladeren ervoor zorgen dat het zonlicht, wat noodzakelijk is voor de groei van deze planten, de grond niet bereikt.

Voedsel voor dieren

Paardebloemen zijn niet alleen populair bij mensen, maar zijn ook vrij populair bij leden uit ons dierenrijk. Diverse dieren, zoals konijnen, herten en eekhoorns voeden zich met verschillende delen van deze plant. Vogels, zoals eenden en ganzen, voeden zich ook met hun bloemen en zaden.

Bijgeloof

Buiten bovenstaande feiten speelt de Paardebloem ook een interessante rol als het gaat om bijgeloof. Verschillende mensen geloven dat deze planten het weer of de toekomst van iemand kunnen voorspellen. Ook rookte boeren vroeger hun huis en stallen uit met Paardebloemen, om hun boerderij te reinigen van onzuiverheden. Het bekentste bijgeloof over Paardebloemen is een wens doen tijdens het weg blazen van de pluizen. Als je de pluizen weg kan blazen, zal je wens uit komen.
© 2011 - 2019 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Interessante weetjes over Paardebloemen"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 19-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!