InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Paddenstoelen zoeken - voorzichtig

Paddenstoelen zoeken - voorzichtig

Zelf paddenstoelen zoeken is een leuke hobby. De esdoornhoutknotszwam, de gekraagde aardster, de schubbige bundelzwam en de vliegenzwam (die in het liedje van kabouter Spillebeen dienst doet om op te zitten) zijn in de herfst in het bos weer overal te vinden. Maar zelf paddenstoelen zoeken om ze te eten kan ook gevaarlijk zijn. Pas dus op met het zoeken van paddenstoelen.

Zwammen, wasplaten, aarsterren, boleten, mycena - allemaal paddenstoelen

De vliegenzwam is ook zonder het liedje de meest opvallende paddenstoel van allemaal. De paddenstoel is rood en heeft de witte stippen. Net zoals mensen willen dat een paddenstoel eruit ziet. Toch zijn er onnoemlijk veel paddenstoelen met de meest prachtige namen. Zwammen, wasplaten, aardsterren, boleten, mycena, het zijn allemaal benamingen voor een uiteenlopende scala aan paddenstoelen. En die zijn dan weer onderverdeeld in onnoemlijk veel soorten met hun eigen uiterlijk en kenmerken. Want een puntmutswasplaat bijvoorbeeld heeft ook echt een puntmuts. En een biefstukzwam lijkt weliswaar misschien meer op gebakken bacon, maar dat het aan vlees doet denken is duidelijk.

Enkele namen van paddenstoelen:

  • Honingzwam
  • Geschubde inktzwam
  • Reuzenzwam
  • Echte tonderzwam
  • Gewoon vuurzwammetje
  • Biefstukzwam
  • Grote parasolzwam
  • Puntmutswasplaat
  • Scharlaken wasplaat
  • Zwavelzwam
  • Gekraagde aardster
  • Rodekoolzwammetje
  • Berkenboleet
  • Bloeiweizwam
  • Bundelmycena
  • Eikhaas
  • Judas-oortje
  • Paarse schijnridder

De groei van paddenstoelen

In oktober groeien paddenstoelen op hun best. Zeker als het warm is en vochtig, want dan voelen de schimmels zich het lekkerst. Overigens komen de paddenstoelen niet pas boven de grond als alle bladeren van de bomen zijn gevallen. Paddenstoelen zijn bovengrondse vruchten van schimmels die zich in de bodem bevinden. Om zich te kunnen voortplanten moeten de schimmels iets doen en dat doet ze door sporen los te laten. Daarvoor zijn echter wel de paddenstoelen nodig die deze sporen kunnen afgeven. Het feit dat paddenstoelen dus altijd zo prominent aanwezig zijn heeft te maken met het feit dat ze boven die bladeren uit moeten steken om zich te kunnen voortplanten. Bovendien zijn ze zo door moeder natuur in elkaar gezet dat de meeste paddenstoelen pront op een steeltje staan, waardoor ze hun sporen gemakkelijk kunnen afgeven.

Paddenstoelen onderscheiden

Overigens is het niet zo gemakkelijk om paddenstoelen en hun namen te herkennen. In Nederland zijn 450 verschillende soorten bekend en dat is met een boekje in de hand vaak niet eenvoudig uit te zoeken. Veel soorten liggen bovendien ook dicht bij elkaar en de leek kan vaak niet opmaken of het nu de ene of de andere soort is.

Zelf paddenstoelen zoeken om ze te bereiden

Het kan in Nederland, zelf paddenstoelen zoeken om ze vervolgens in de keuken te gebruiken. Maar veel voorzichtigheid is wel op zijn plaats, want ook in Nederland zijn heel veel giftige paddenstoelen te vinden waar mensen aan kunnen overlijden als ze ze eten. In landen als Frankrijk, Spanje en Italië trekken mensen er altijd massaal op uit om wilde paddenstoelen te zoeken en te plukken. Kinderen leren daar van hun ouders welke soorten ze wel moeten plukken en welke beslist niet. Die geheimen worden van ouder op kind overgegeven, maar hier in Nederland lijkt dat onderricht volledig te zijn verdwenen.

Voor mensen die toch geïnteresseerd zijn in het vinden en plukken van eetbare paddenstoelen zijn daar wel boeken over. Zo schreef Ria Loohuizen het boek “Bos op je bord”. Dit boek is verkrijgbaar bij Fontaine Uitgeverij.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Paddenstoelen zoeken - voorzichtig"

Reactie

Peter Heijtel, 04-10-2010 23:12 #1
Veel paddestoelen zijn zwaar giftig en kunnen gemakkelijk verwisseld worden met eetbare. In natuurterreinen is het plukken van paddestoelen verboden. Als iedereen maar paddestoelen plukt heeft de volgende bezoeker geen paddestoelen meer. In de natuurwinkel kun je veilig eetbare paddestoelen kopen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 26-10-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!