InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bestrijding van de wolluis

Bestrijding van de wolluis

De Wolluis behoort tot de familie van de Coccoidea. Ze kunnen 3 tot 6 mm lang worden. Ze komen bijna overal op de aarde voor. Ze zijn een kwelling voor uw kamer en tuinplant, het is daarom ook een echte plantenplaag. Wanneer de wolluis niet snel wordt bestreden kunnen de planten in uw tuin ziek worden. Ze kunnen bij ideale temperaturen snel voortplanten en kunnen temperaturen van -40 trotseren.

Wolluis

Wolluizen zijn ovale, vrij platte insecten bedekt met een laag witte wasdraden. De rand van hun lichaam is bezet met wat dikkere wasdraden. Wolluizen zuigen plantensappen uit de plant. Hierdoor ontstaat er schade, maar er vindt vaak ook vermindering van groei en misvorming van het blad plaats. Wolluizen scheiden honingdauw af. Honingdauw zorgt ervoor dat de plant erg gaat plakken. Bovendien kan in de honingdauw de roet dauwschimmel gaan groeien, waardoor de bladeren zwart worden. Ook is de mogelijkheid er dat de plant groeikracht verliest en de bladeren kunnen zich vervormen door de Wolluis.

Welke planten komen ze vaak voor?

  • Citrus
  • Suikerriet
  • Druif
  • Ananas
  • Cassave
  • Orchideeën
  • Cactussen
  • Passiebloemen
  • Hibiscus
  • Gardenia
  • Clivia
  • Croton
  • Pelargonium
  • Saintpaulia
  • Bromelia
  • Varens
  • Cyclaam
  • Olijfboom

Dit zijn de favorieten van de Wolluis en zullen ze dan ook het vaakst op voor komen. Mocht u een van deze planten hebben kijk ze dan regelmatig na op de Wolluis. Dit zal u helpen grote schade aan uw plant te voorkomen.

Bestrijding

De wolluis is moeilijk te bestrijden omdat ze een wasachtig laagje op hun lichaam hebben. Particuliere mensen kunnen moeilijk aan middelen komen. Je kan de sluipwesp op de planten uitzetten dat is een milieuvriendelijk manier om wolluis te voorkomen.

Het is ook mogelijk de Wolluis te bestrijden met een harde water straal. Hierbij moet uitgekeken worden dat de plant niet wordt beschadigd.
© 2008 - 2018 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biologische bestrijding met de producten van EcostyleBiologische bestrijding met de producten van EcostyleEcostyle heeft een breed assortiment producten die effectief zijn en op een natuurlijke manier werken. Daarom zijn deze…
Ziektes op kamerplanten en planten in de tuinLuizen, kevers, vliegjes, schimmels en andere ziektes en ongedierte tasten je waardevolle tuin- en kamerplanten aan. Voo…
Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsPlantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedreiging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten…
Hondsdolheid (ook wel: Rabiës of lyssa)Hondsdolheid ,Rabiës of Lyssa kan een dodelijke ziekte zijn als je niet snel genoeg reageert na een infectie. Hier infor…
nieuws uitgelicht60 jaar KWF kankerbestrijdingIn 1949 werd het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding opgericht. Kanker was in die tijd nauwe…

Reageer op het artikel "Bestrijding van de wolluis"

Reacties

V. de Jong, 20-05-2017 23:18 #8
Vorig jaar waren mijn kiwibessen (Actinidia Arguta en Actinidia Kolomikta) gering aangetast, maar dit jaar zijn de planten het paradijs voor de wolluizen. Echt hier ondervinden de planten nog niet, maar heel blij van o.a. de honingdauw word ik niet. Ik zie genoeg tips qua bestrijding, maar ik zit vooral met de logistieke uitdaging: de planten groeien tegen een blinde muur tot op 6 meter hoog (en 5 meter breed). Zijn dus grote en productieve planten, maar het is geen werk om elk tak handmatig te bespuiten (of de luizen aan te stippen).

Ik overweg nu de inzet van Cryptobug waar ik wel aan denk te kunnen komen via bluf en een omweg, maar weet iemand de Nederlandse richtlijnen voor de introductie van dit Australische neefje van het lieveheers beestje?

J. Bouwmeesters, 27-04-2017 14:46 #7
Een mengsel van 20 g groene zeep, 10 g spiritus in 970 g water maken en deze met een plantenspuit besproeien van de stam tot de bladeren (boven en onder) en dit na 10 dagen herhalen, zorgt al dat het grootste deel en meestal alle wolluizen het loodje gelegd hebben. Kan eventueel na 10 dagen nogmaals gedaan worden. Heb zo mijn citroenplant (2 meter hoog) op mijn balkon behandeld. Heb er geen last meer van.

Juliska, 25-10-2014 18:27 #6
Dank je wel voor de tip, Gerrianne. Ik heb een prachtige grote hortensia, al 15 jaar en nog nooit problemen gehad.En nu in 1x zit die plant onder de wolluis. Gelukkig nadert de winter, maar met deze tip ben ik er in de lente weer op voorbereid, aangezien die krengen heel hardnekkig kunnen zijn.

Gerrianne, 11-08-2014 10:41 #5
Ook ik had mijn prachtige hortensia vol wolluis, bah! Van alles geprobeerd tot ik de tip kreeg om aan een gewoon bestrijdingsmiddel een scheut afwasmiddel toe te voegen(dit dringt schijnbaar door het witte wol-laagje). Twee à drie keer spuiten en klaar was Kees. De witte vlokjes zitten er nog wel maar de beestjes zijn dood en verschrompelen… Blij!

Mien Keiijenberg, 29-06-2012 08:31 #4
Is bladluis alleen te bestrijdeb met een harde waterstraal? Bestaan er geen middelen om ze te gestrijden.Ik heb een prachtige grote blauwe hortensia en zit helemaal vol wolluis. Help me svp. Mien

Bert Maas, 27-05-2009 11:19 #3
Goedemorgen, ik heb een mooie oudere olijfboom in de volle grond staan. ik heb nu(volgens de landbouwwinkel) wolluis op de olijf. ik heb deze boom bespoten met het middel dat ik bij de landbouwwinkel gekocht heb, nl.: Calypso vloeibaar van Bayer. Omdat ik twijfels heb over de effectiviteit van dit middel, mijn vraag aan u of dit afdoende zal kunnen zijn?
Met dank voor uw reactie, en met vriendelijke groeten, Bert Maas. Reactie infoteur, 10-06-2009
Dat lijkt me wel voldoende. Doe het wel vaker en systematisch om de bestrijding te helpen. Succes!

Linda Zuiddam, 16-10-2008 18:02 #2
Heeft wolluis effect op de gezondheid van kinderen/mensen die door aanraking er wat van hebben binnen gekregen?

Beernaert, Rudy, 09-09-2008 21:13 #1
Mijn orchideeén zitten vol met wolluis, wat moet ik doen? Ik heb de bladeren afgewassen met dreft. Dank u voor een reactie.

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 8
Schrijf mee!