Astrophytums en hybriden

Astrophytums zijn een bijzondere groep cactussen uit Mexico en er zijn ongeveer 5 soorten. Er zijn tevens veel hybriden ontwikkelt waar soms veel geld voor wordt neer geteld. In dit artikel worden de 5 soorten behandeld en enkele hybriden.

Astrophytum asterias

Bolvormige cactus met 6 tot 8 ribben en veel witte vlekjes op de huid. Ze hebben grote gele bloemen met een rode keel. Van deze soort bestaan veel kweekvariateiten.

Astrophytum myriostigma

Een soort met veel natuurlijke variatie. De planten hebben als ze jong zijn 4 tot 5 ribben maar naarmate ze ouder worden 8 of meer. De gehele plant is vaak bedekt met witte vlekjes om zich tegen zonlicht te beschermen. Er zijn echter ook varianten zonder vlekjes. De bloemen zijn geel.

Astrophytum coahuilense

Een soort die erg op Astrophytum myriostigma lijkt maar toch echt een andere soort is. Hij heeft net als de myriostigma 5 ribben en krijgt er op latere leeftijd wat meer. Het verschil zit hem in de bevlokking en de bloem. Bij coahuilense is de bevlokking wollig en uitgesmeerd over de plant terwijl bij myriostigma het duidelijke puntjes zijn. Als je beide planten eens gezien hebt weet je het verschil. De bloem is geel en heeft een rode keel. Bij myriostigma ontbreekt de rode keel. Ondanks dat ze dus erg op elkaar lijken zijn het 2 verschillende soorten, het is ook niet mogelijk om de coahuilense en de myriostigma te kruisen.

Astrophytum capricorne

Een soort met 8 ribben en grote gekromde stekels die soms een hele wirwar kunnen vormen. Ze hebben veel witte vlekjes en een grote gele bloem met rode keel.

Astrophytum ornatum

Een soort met 8 ribben en lange stekels. Bloem is geel en lijkt op die van de myriostigma groeit onder struiken en heeft daardoor wat minder vlekjes dan de andere soorten.

Hybriden

De bekendste hybriden van de Astrophytums zijn de superkabuto's. Enkele jaren geleden dook er een zaailing van Astrophytum asterias op die grotere vlekjes had dan in de natuur. Deze plant noemde ze super kabuto. De super kabuto is toen gekruist met andere astrophytums (waarschijnlijk ornatum omdat die de grootste vlekken had) en is toen geselecteerd op vlokgroote en op asterias trekken en zodanig door gekruist dat je planten kreeg die nog grotere vlekken hadden en zodanig op asterias leken dat ze als zodanig verkocht werden. Onder de super kabutos bestaat een zeer grote variatie hier een voorbeeld.

Onzuka's

Onzuka's zijn myriostigma hyrbiden met grote vlekken die soms een patroon hebben. Onzuka is ontstaan door een spontane mutatie, en is daarna gekruist met andere soorten en door selectie zijn er myriostigmas verkegen met verschillende patronen.

Websites

  • Succulenta: Nederlandse vereniging voor cactussen en succulenten
  • Grusonia: West-Vlaamse vereniging voor cactussen en succulenten
© 2008 - 2020 Matucana, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Astrophytums en hybriden"

Reactie

J. Biesheuvel, 27-08-2011 18:46 #1
Ik denk dat je 20 jaar achterloopt met je berichtgeving over de hybriden, er zijn inmiddels honderden vormen bekend.

Infoteur: Matucana
Laatste update: December 2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!