InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Cactussen zaaien

Cactussen zaaien

Cactussen zaaien Cactussen komen uit de woestijn, waar het erg droog is. Dus hoe kweek je cactussen vanuit zaad hier in nederland op? Dat zal hier worden uit gelegd.

Waar groeien cactussen?

Cactussen groeien in woestijnen en half tropische bossen. Wanneer ze in de woestijn groeien dan vallen de zaadjes vaak tussen rotsspleten of onder struiken waar schaduw is en de vocht langere tijd blijft zitten. Op die manier kunnen in de woestijn de kleine tere kiempjes overleven en groeien naar hun volwassen stadium. De cactussen uit de tropische bossen krijgen voldoende vocht tijdens hun groeiperiode in het regenseizoen. Ze zullen daar kiemen op de grond of in boomtoppen.

Hoe kun je de omstandigheden imiteren en wat heb je nodig?

Je hebt een kweekbak nodig met raampjes bovenin voor de lucht toevoer. Je koopt bij het tuincentrum cactusaarde, je moet geen potgrond gebruiken want die bevat teveel stikstof. Als het kan meng je de cactusaarde met 1/3 deel rivierzand of grind om de grond luchtiger te maken. Het is aan te raden om de grond te steriliseren zodat alle bacterien en schimmels dood zijn. Dit doe je door de grond in een zak te doen en met water te mengen en een uur te koken. of een half uur in de snelkookpan.

Daarna doe je de grond in de kweekbak en strooi je de zaadjes uit. Nu is het belangrijk dat je ze niet in de volle zon zet. Ze moeten in de schaduw staan, de ochtendzon kunnen ze wel hebben maar het moet niet te warm worden. Als je een tuin op het zuiden hebt kun je ze het beste tegen de westmuur aan zetten, op die manier krijgen ze voldoende indirect zonlicht in de middag en namiddag. Het is het beste om de zaadjes zomers buiten te kweken, dit komt doordat er buiten meer CO2 is en de cactussen hun huidmondjes in de nacht openen en niet overdag. Wanneer het verschil in dag en nacht temperatuur groot is nemen ze meer CO2 op doordat de huidmondjes zich verder openen.

Ziektes en plagen

Wanneer de zaden zijn gekiemd zullen na verloop van tijd mogelijk ziektes op kunnen treden. De meest voorkomende is rode bacterie rot. Wanneer je ziet dat sommige zaadjes aan de basis rood worden kun je ze het beste snel verwijderen. Soms worden de zaailingen weleens van onderaan naar boven plotseling wit en glazig, dit is een vreemd gezicht, ook deze kun je beter snel verwijderen. Vroeger gebruikten cactuskwekers altijd superol om schimmels en bacterien tegen te gaan. Helaas is deze stof die je bij de drogist kon kopen uit de handel genomen, ze verkopen nu alleen nog zuigtabletten die niet geschikt zijn.

Makkelijke soorten voor beginners

  • Acanthocalycium
  • Cereus
  • Echinopsis
  • Echinocereus
  • Lobivia
  • Mammilaria
  • Opuntia
  • Rebutia
  • Trichocereus

Verenigingen voor cactussen en succulenten

  • Succulenta: Nederlandse vereniging voor cactussen en succulenten
  • Grusonia: West-Vlaamse vereniging voor cactussen en succulenten
© 2008 - 2019 Matucana, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Cactussen zaaien"

Infoteur: Matucana
Laatste update: 14-12-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!