Organische bemesting met paardenmest of koemest

Organische bemesting met paardenmest of koemest Als het erom gaat een nóg grotere bloemenpracht, nóg meer opbrengst, maar vooral gezonde planten te hebben, dan is organische bemesting onontbeerlijk voor veel hobbytuinders. Lopen er paarden of koeien bij u in de buurt? Als dat zo is, dan heeft u geluk. Want paardenmest is zowat de meest organische bemesting voor de tuin die er is.

Organische mest uit het tuincentrum

Wie het zichzelf gemakkelijk wil maken, gaat naar het tuincentrum en krijgt daar meststof die al kant en klaar is. Maar met organische mest heeft dat doorgaans niets van doen. En omdat we tegenwoordig allemaal de mond vol hebben van duurzaam en biologisch, zijn de woorden in de inleiding helemaal niet zo ver gezocht. Want paardenmest en koemest zijn twee waardevolle organische meststoffen die uw planten precies geven wat ze nodig hebben. Namelijk uitermate belangrijke, maar o zo vaak ontbrekende voedingsstoffen.

De voordelen van paardenmest

Paardenmest als meststof is ideaal omdat het een zeer hoge voedingswaarde heeft, de structuur van de grond verbetert en de planten kunnen er zich dus naar hartenlust tegoed aan doen. In het bijzonder stikstof, magnesium, fosfaat en kalium worden door paardenmest aan de aarde toegevoegd, een zegen zowel voor bloemen als voor groenten.

Paardenmest kent onder meer de volgende voordelen:
  • omdat paardenmest een hoog water bindend vermogen bezit, voorkomt deze meststof al te snel opdrogen van de grond;
  • bovendien verbetert het ook minder geschikte kleigrond omdat het die luchtiger maakt. Planten voelen zich daar heel goed bij;
  • een ander positief aspect is de aantrekking van bodemdieren die zich met deze meststoffen voeden en die de grond eveneens een betere structuur geven;
  • ook het zuurgehalte, de pH -waarde van de bodem dus, wordt erdoor verminderd;
  • en de in paardenmest aanwezige kiemen verwarmen bovendien de grond.

Vergelijkbare effecten worden overigens ook bereikt met koemest.

Hoe komt u aan paardenmest of koemest?

Zijn er in uw buurt maneges, boerderijen of stallen, dan heeft u het goed getroffen. Men zal u dankbaar zijn als paarden- of koemest bij u kan worden afgeleverd. Maar beide componenten moeten, wilt u ze als meststof inzetten, eerst worden gecomposteerd. Als u dus verse mest krijgt, moet u die ten minste 18 maanden in uw tuin opslaan. Het is dus beter om voorgecomposteerde koemest en paardenmest te gebruiken.

Mest zelf composteren

Als u zelf composteert, bedenk dan dat de omvang van uw mestvoorraad door het composteren aanzienlijk afneemt. Dat kan wel het tien- tot twaalfvoudige schelen. Als u dus 100 kilo verse mest krijgt, is daarvan na 18 maanden misschien wel acht tot tien kilo over. Denk er ook aan dat beide meststoffen niet bepaald reukloos zijn en dat compostering misschien niet kan worden toegepast in uw dichtbevolkte woonwijk, tenminste als u geen ruzie wilt krijgen met geurgevoelige buren.

Andere organische meststoffen voor groenten en fruit

In de biologische tuin wordt afgezien van chemische hulpmiddelen. Om de grond te verbeteren gebruikt men uitsluitend organische meststoffen zoals koe- en paardenmest. Maar ook compost, brandnetelgier en hoornmeel (slachtafval) kunnen groente en fruit doen groeien. De natuur zelf kent immers geen afval. Alles wordt in de natuurlijke cyclus hergebruikt. Wie biologisch tuiniert, gebruikt volgens dit principe ook snijafval en keukenafval als organische meststof.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Catkin, Pixabay

Reageer op het artikel "Organische bemesting met paardenmest of koemest"

Reactie

De Vleeschauwer Frans, 25-10-2018 10:36 #1
U schrijft dat paardenmest eerst moet gecomposteerd worden voor gebruik. Verteerd paardenmest onderaan de stapel, kan dit onmiddellijk gebruikt worden?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: Maart 2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!