InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Weetjes over bomen en planten

Weetjes over bomen en planten

Weetjes over bomen en planten De natuur in Nederland zit bomvol verrassingen. Er valt zo veel te vertellen! Met deze negen feiten over bomen en planten in onze Hollandse natuur kom je over als een echte natuurkenner.

Hoe kun je zien hoe oud een boom is?

Bij een omgehakte boom kun je dat zien aan de jaarringen. Een boom wordt namelijk elk jaar wat dikker, 2,5 centimeter om precies te zijn. Die groei is te zien in de vorm van een jaarring. Als je alle jaarringen bij elkaar op telt, weet je dus hoe oud de boom is. Bij een boom die niet omgehakt is kun je het berekenen aan de hand van de omtrek. Meet de omtrek op anderhalve meter hoogte en deel door 2,5 en je weet de leeftijd.

In welke bomen zitten spechten?

Spechten hakken graag een eigen holte in de boom om daar een nestje te kunnen bouwen. Hoe zachter het hout, hoe makkelijker dat gaat. Daarom vind je spechten vooral in naaldbomen.

Waarom kunnen vogels giftige bessen eten?

Wilde bessen kunnen erg giftig zijn, sommige soorten zijn voor ons als mens zelfs dodelijk. Het gif zit in de pit van de bes. Vogels eten alleen het vruchtvlees en slikken de pit in zijn geheel in. Deze wordt niet verteerd en gewoon weer uitgepoept. Dat betekent niet dat je als mens dus ook een pit kan inslikken. Onze maagsappen verteren de pit wel en daarom worden we ziek.

Wat is de grootste boom van Nederland?

Met zijn 49,75 meter is de Douglas spar in de tuin van Paleis Het Loo de hoogste boom van Nederland. De dikste boom van Nederland is de Kabouterboom, een gigantische tamme kastanje in Beek-Ubbergen met een stamomvang van 8,35 meter.

Waarom verkleuren bladeren in de herfst?

Bladeren bevatten de stof chlorofyl. Dit is een groen stofje, vergelijkbaar met ons pigment, dat wordt aangemaakt door zonlicht. Dat is ook de reden dat bladeren groen zijn. In de herfst is er minder zon, waardoor de bladeren minder chlorofyl aanmaken. De andere pigmenten die ook in het blad zitten, zoals rood en geel, worden daardoor beter zichtbaar.

Waarom branden brandnetels zo?

Aan de onderkant van een brandnetel zitten allemaal kleine haartjes met daarin een scherpe vloeistof. Als je deze haartjes aanraakt, breekt het topje af en dat zorgt voor een piepklein snijwondje in de huid. De vloeistof komt vervolgens in dat wondje, waarna de huid gaat branden en jeuken.

Zijn er planten die zonder water kunnen?

Alle planten hebben water nodig om te groeien, zelfs de cactus. Deze kan weliswaar een paar maanden zonder, maar ook daarna moet hij water krijgen. Dat betekent niet dat alle planten regenwater nodig hebben. Veel planten uit de woestijn hebben een mechanisme gevonden om water uit dauwdruppels te gebruiken.

Waar komt kroos vandaan?

Kroos zijn heel veel kleine plantjes bij elkaar, die bestaan uit soms maar een enkel blaadje. Door het zonlicht kan het zich razend snel vermenigvuldigen, waarna de hele sloot of vijver vol zit. Omdat zo’n klein blaadje makkelijk aan een kikker of eend blijft kleven, blijft kroos zich verspreiden.

Waarom dacht men vroeger dat er kabouters bij paddenstoelen leefden?

Paddenstoelen hebben altijd iets magisch gehad voor de mens, maar pas in de 20e eeuw werden ze in verband gebracht met kabouters. Dat komt door Tante Lize. Zij was een Nederlandse kinderboekenschrijfster en schreef in 1910 een populair boekje met de naam ‘Onder het Zwammenvolkje’.

Lees verder

© 2013 - 2017 Mikster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
In de tuin: het voedselbosIn de tuin: het voedselbosHet voedselbos is een nieuw concept dat natuur en voedselproductie combineert. In eerste instantie is het een initiatief…
Hooikoorts: pollenkalenderHooikoorts: pollenkalenderHet hooikoortsseizoen duurt over het algemeen van maart tot september. Het seizoen hangt samen met de bloeitijd van bepa…
Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Wie wil het niet? De echte man of vrouw met groene vingers draait zijn of haar hand niet om om een stadse tuin bij te ho…
Natuurbescherming in NederlandNederland heeft veel natuur. De natuur is er heel mooi. Maar hoe wordt die natuur beschermd en door wie?
Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbennieuws uitgelichtIsraëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbenIsraëlische wetenschappers hebben een nieuw elektronisch apparaat ontwikkeld dat in de stam van een boom geplaatst wordt…
Bronnen en referenties
  • www.njckbaker.tv
  • www.willemwever.nl

Reageer op het artikel "Weetjes over bomen en planten"

Infoteur: Mikster
Gepubliceerd: 22-06-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!