InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Alles over het oog

Alles over het oog

Blauwe ogen, bruine ogen, rode ogen, ogen aan de zijkant van de kop, ogen voorop de kop, spleet ogen, ronde ogen, er zijn wel duizenden verschillende soorten ogen. Maar hoe werkt het oog nou eigenlijk? Lees verder en weet er straks alles over.

Het oog

Het licht passeert de volgende oogonderdelen in volgorde: voorste oogkamer, lens, glasachtig lichaam, netvlies. De lens kan platten en bollen doordat er spiertjes aan verbonden zitten. De lens breekt het licht. De pupil regelt de hoeveelheid lichtinval. Als er veel licht is, verkleint de pupil.

Zien

Licht is een verzameling van elektromagnetische golven. Het oog kan licht van een bepaalde golflengte waarnemen. Dit noemen we het zichtbare licht. Golflengtes die het oog niet kan zien zijn bijvoorbeeld infrarood (met een kleinere golflengte) en ultraviolet (met een grotere golflengte).

Bij het kijken wordt er een voorwerp via de lens geprojecteerd op het lichtgevoelige netvlies. Hier zitten de zintuigen van het oog, de kegeltjes en de staafjes. Deze vangen de lichtstralen op en zetten ze om in elektrische prikkels. Via de oogzenuw, de nervus opticus, worden de signalen naar het gezichtscentrum van de hersenen gebracht. Dieren en mensen kunnen diepte zien, doordat zij met twee ogen kijken.

Nachtdieren hebben reflecterende cellen in de ogen die het licht reflecteren zodat zij ook bij weinig licht nog vee lkunnen zien. Bij een kat kun je dit zien als de ogen oplichten. Een dier kan een gebrek aan zicht compenseren met zijn andere zintuigen.

Symptomen van aantasting van het oog

Bij een aangestast oog, kunnen er zich meerdere symptomen openbaren. Het oog kan dieper in de oogkas gaan liggen. Het derde ooglid kan voor het oog komen te liggen. Het dier kan minder goed gaan zien en overal tegen op lopen. Als een dier overal tegenop loopt dient men de pupil reflex te testen, deze test is niet altijd betrouwbaar omdat de pupil bij stress gaat opensperren. Het kan zijn dat het oog wel werkt, maar dat er een hersenbeschadiging heeft opgetreden waardoor het dier toch niets ziet. Dit noemen we hersenblindheid. Bij hersenblindheid reageert de pupilreflex nog wel.

Andere symptomen van aantasting van het oog zijn tranen, knijpen, pus, bloedingen, lensvertroebeling. Als er pus in het oog zit, is er sprake van een bacterie. Lensvertroebeling komt vooral voor bij oudere dieren.

Aandoeningen van het oog

Er kunnen vreemde voorwerpen op de slijmvlieslaag van het oog terecht komen. Deze dienen eruit gespoed te worden met gekookt, afgekoeld water. Eventueel kan hiervoor een watje gebruikt worden.

Als het vreemde voorwerp door een laag van de oogbol is heen gegaan is het beter het vreemde voorwerp te laten zitten. Bij verwijdering kan er een gaatje ontstaan waardoor het oog gaat lekken. Het vreemde voorwerp moet door een dierenarts verwijdert worden.

Soms komt het voor dat het ooglid niet over het oog heen kan, bijvoorbeeld als het oog uit de oogkas is gesprongen. Het oog moet beschermt worden met sla- of olijfolie. Het dier moet naar de dierenarts.
© 2007 - 2019 Cookiehappy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je kleuren zien en wat doet het licht daarbijHoe zie je nou eigenlijk de kleuren en wat doet het licht daarbij. Ook in het kort beschreven wat de werking van de pupi…
Het hoe en wat van het oogHet gezichtszintuig zetelt in het oog. De oogbol ligt in de benige oogkas en is omgeven door een aantal spiertjes die de…
Hoe wij licht zien met onze ogenHoe wij licht zien met onze ogenOnze ogen hebben de grootte van een golfballetje en via de lens komt het licht het oog binnen. Via een ingewikkeld syste…
Werking en functies van het oogWerking en functies van het oogHoe werken onze ogen? Een interessante vraag, zeker omdat we er heel erg afhankelijk zijn. Inmiddels door veel wetenscha…
Hangend ooglid (Ptosis)Hangend ooglid (Ptosis)Ptosis, ook wel hangend ooglid genoemd is een aandoening die vaak in verwarring wordt gebracht met vermoeidheid. Lees hi…

Reageer op het artikel "Alles over het oog"

Reactie

Irene Hemmink, 20-01-2009 17:41 #1
Is er ergens informatie te vinden over de specifieke reflectie-kleuren van dierenogen? Reeën-ogen lichten bijvoorbeeld goudkleurig op in het donker en vosse-ogen nogal rood. Is er iemand die meer over dit onderwerp weet of mij kan wijzen op informatie hierover?

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 09-04-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Reacties: 1
Schrijf mee!