InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Sonar ontdekte monster van Loch Ness

Sonar ontdekte monster van Loch Ness

Sonar ontdekte monster van Loch Ness In de zomer van 1933 zag het echtpaar Spice een verschrikkelijk monster. Het monster had volgens het echtpaar een prooi in zijn bek, stak de weg over en sprong in het meer van Loch Ness. Dit bericht bereikte de voorpagina van grote kranten. Nessie was in een klap beroemd. Het was echter niet de eerste keer dat dit monster was gesignaleerd. Het monster van Loch Ness wordt in Schotland al gesignaleerd sinds het jaar 564. De eerste keer werd het in de Ness gezien, door niemand minder dan een priester. Lang geleden, in het jaar 564 zag een priester, genaamd Sint Columba een monster in de rivier Ness, een man aanvallen. Het slachtoffer heette Lugneus Mocumin. De priester hief een Latijns kruis op en verdreef het beest in de naam van God. Het monster liet de man daarop los en verdween in het meer. Lugneus Mocumin overleefde de aanval en over zijn verwondingen is verder niets bekend. Omdat de priester het monster in de naam van God had verdreven bekeerden alle aanwezigen zich tot het christendom. De mythe van een monster in het meer van Loch Ness is dus al eeuwenoud.

Hoe groot is het meer van Loch Ness?

Het meer van Loch Ness in Schotland is een meer wat tot de verbeelding spreekt. Het is 37 kilometer lang, ruim 1,5 kilometer breed en op het diepste punt ruim 225 meter diep.

Bestaan er foto’s van het echte monster van Loch Ness?

Er bestaan verschillende foto’s van het monster van Loch Ness, maar de meesten zijn als ‘nep’ ontmaskerd. In 1934 zette arts Robert Kenneth Wilson het monster op de foto. Deze foto werd wereldberoemd. Het monster steekt met een lange nek uit het water. Helaas is men er nu van overtuigd dat die foto in scene was gezet en 100% nep is. De arts biechtte de fraude op, op zijn sterfbed. Omdat de foto door zoveel mensen wereldwijd serieus werd genomen, had hij niet eerder durven toegeven dat hij de foto in scene had gezet. Er zijn geen foto's die als overtuigend bewijs kunnen dienen dat het monster echt bestaat. Foto's die als echt bestempeld worden, bevatten afbeeldingen van voorwerpen die ook iets anders kunnen zijn, bijvoorbeeld een waterslang of een stuk drijvend hout.

Nepfoto's en nepfilmpjes van het monster van Loch Ness

Mensen vinden het blijkbaar leuk om het grote publiek om de tuin te leiden met nepfoto’s of nepfilmpjes, of sommige mensen zijn zo overtuigd van het bestaan dat ze hun overtuiging willen benadrukken met zogenaamd bewijsmateriaal. Vervalst bewijsmateriaal werkt echter in het nadeel van de geloofwaardigheid, omdat men er vroeg of laat achter komt of een foto of filmpje echt is of namaak. Er zijn veel foto's van het monster van Loch Ness ontmaskerd als nep. Een andere nepfoto van het monster van Loch Ness, die jarenlang voor authentiek doorging, werd in 1951 gemaakt door een paar grappenmakers. Drie hooibalen overdekt met een stuk donker zeildoek werden in het water gegooid en er werd een foto van gemaakt. Ook pootafdrukken langs de oever werden later ontmaskerd als de afdrukken van de poot van een overleden nijlpaard. De afdrukken van de poot waren door mensen in de grond van de oever gedrukt en zij veroorzaakten op die manier veel commotie.

Zoektocht naar Nessie

Er zijn al heel vaak zoektochten/expedities geweest om het monster van Loch Ness te vinden. Eigenlijk altijd zonder overtuigend bewijs. In het jaar 2000 werd een grote zoektocht gehouden naar het bestaan van het monster van Loch Ness. Een dozijn wetenschappers trokken het meer op met sonarapparatuur. Het meer is troebel door algen en het is diep, daarom is sonar de beste manier om het meer af te zoeken. Hoewel de wetenschappers sceptisch waren, kwamen ze op een dag een voorwerp tegen van vijf meter lengte. Het had de vorm van een dier. De wetenschappers vaarden opnieuw over de plaats heen maar het 'voorwerp' was verdwenen.

Plesiosaurus

Niet lang geleden is ontdekt dat er grotten en gangen in en om Loch Ness zijn, waardoor het te verklaren zou zijn waarom het monster niet vaak gezien wordt. Voorlopig gaan wetenschappers er vanuit dat het monster van Loch Ness, als het dier inderdaad bestaat, een plesiosaurus is die door evolutie door de loop der tijden kleiner is geworden.

Toerisme

Er zouden natuurlijk meerdere exemplaren in het meer moeten leven om miljoenen jaren te kunnen overleven. Vooralsnog lijkt het er op dat de mythe van Loch Ness in stand wordt gehouden omdat veel mensen op vakantie gaan naar Loch Ness in de hoop een glimp op te vangen van het monster. De mythe is dus erg goed voor het toerisme.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GregMontani, Pixabay (bewerkt)
  • Wikipedia
  • Encyclopedie

Reageer op het artikel "Sonar ontdekte monster van Loch Ness"

Reacties

Gerrit, 02-01-2017 17:32 #2
Nou mensen die in nessie geloven zijn dus echt niet op de hoogte wat nessie nou echt was.

Meye, 13-06-2011 23:54 #1
Ook al zouden er nessie bestaan, het is beter dat men ze niet ontdekt. het is natuurlijk geweldig dat er nog een soort van dinosaurieers bestaan maar mocht men bewijs hebben, dan zouden de dieren eindigen in gevangenschap en uitsterven.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 05-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Reacties: 2
Schrijf mee!