InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > DNA van de Yeti haar is een raadsel, bestaat de Yeti echt?

DNA van de Yeti haar is een raadsel, bestaat de Yeti echt?

DNA van de Yeti haar is een raadsel, bestaat de Yeti echt? De Yeti, in het Nederlands ook wel de ‘verschrikkelijke sneeuwman’ genoemd, is in verschillende werelddelen regelmatig gesignaleerd door vele mensen. Eerst werd de Yeti vaak in de Himalaya gesignaleerd, maar in Amerika, Canada, Tibet en Vietnam werd een soortgelijk wezen gezien. In Amerika wordt het wezen ‘bigfoot’ genoemd. Deze naam dankt hij aan de grote afdrukken van voeten die gevonden zijn. Er zijn vele getuigenverklaringen van mensen die beweren de Yeti in het echt gezien te zien. Er is er echter nog nooit een gevangen en er zijn nooit Yeti-botten of dode Yeti's gevonden. Het lijkt dus onwaarschijnlijk dat ze echt bestaan. De yeti wordt ook Migyur of Dzuteh, Rimi, Meh-teh, Yowie, of Sasquatch genoemd. Wereldwijd zijn er nog meer namen, afhankelijk van de taal en het gebied waar de reuzen primaat wordt gesignaleerd. De meeste wetenschappers namen het bestaan van de Yeti niet serieus en beschouwden hem als een mythe en tot op de dag van vandaag geloven de meeste wetenschappers niet in zijn bestaan. Toch zijn de meningen verdeeld geraakt sinds er een haar gevonden is tijdens het opnemen van een documentaire over dit mysterieuze schepsel. De haar werd aangetroffen in een holle boom waar volgens een Migyur jager een tijdje een Migyur had gewoond.

DNA van de Yeti?

De haar werd in Engeland op DNA getest. Het bleek dat het DNA van de haar met geen enkele dier uit de omgeving, overeenkwam. Het kwam niet met het DNA van apen overeen, niet met het DNA van beren, niet met het DNA van alle andere harige dieren en ook niet met het DNA van mensen. Sindsdien zijn de kansen dat de Yeti mogelijk toch echt bestaat, toegenomen.

Bewijzen dat de Yeti bestaat

De lokale bevolking gelooft stelling dat er een vreemd mensachtig wezen rondloopt. De Yeti is niet agressief, eerder schuw, maar wel slim. Er zijn echter nog steeds geen harde bewijzen dat de Yeti bestaat, op die ene haar na dan. De haar is wel interessant omdat wetenschappers nog steeds niet hebben kunnen vaststellen van welk levend wezen de haar dan wel afkomstig is. Het is natuurlijk vreemd dat wetenschappers dat niet zouden kunnen vaststellen. Zolang het nog een raadsel is, is dat een tastbaar bewijs voor het bestaan van de Yeti. Verder moeten we het voornamelijk van ooggetuigen hebben die beweren de Yeti gezien te hebben en van afgietsels van grote voetafdrukken in modder of sneeuw. Veel van die voetafdrukken zijn helaas aantoonbaar nep. Mensen die dergelijke grappen uithalen halen de geloofwaardigheid van oprechte getuigenverklaringen onderuit.

Filmpje van een Yeti

Er bestaat een filmpje van een Yeti. Op het filmpje loopt een figuur die eruit ziet als een aap op twee benen door de sneeuw. De figuur loopt zoals een mens loopt, rechtop en met zwaaiende armen.

Bron: RyanMcGuire, PixabayBron: RyanMcGuire, Pixabay
Is het filmpje Yeti nep of echt?
Jarenlang dacht men dat de filmopname echt was, tot er geruchten kwamen dat het in scène was gezet door een kostuummaker van de film Planet of the Apes, John Chambers genaamd. Hij had het Yeti kostuum gemaakt om voor de grap te ‘bewijzen’ dat de Yeti echt bestond. Het filmpje is wereldberoemd geworden. Echte Yeti aanhangers geloven echter niet dat de opname in scène gezet is. Ze geloven nog steeds in de echtheid van het filmpje.

Nazaat van gigantopethicus?

Sommige wetenschappers zijn er overigens wel van overtuigd dat de Yeti bestaat en dat de Sasquatch/Yeti een nazaat is van de reuzenprimaat Gigantopethicus. De Gigantopethicus was een reusachtige aapachtige die echt geleefd heeft en mogelijk nog steeds leeft maar die zich goed schuil weet te houden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "DNA van de Yeti haar is een raadsel, bestaat de Yeti echt?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 01-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!