InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Symptomen van kanker of tumoren bij katten herkennen

Symptomen van kanker of tumoren bij katten herkennen

Symptomen van kanker of tumoren bij katten herkennen Symptomen van kanker of tumoren bij de kat herkennen. Bij honden komt kanker veel vaker voor, maar ook katten kunnen er door getroffen worden. Vooral oudere katten zijn vatbaar voor kanker. Vroegtijdige signalering van kanker is belangrijk met het oog op een goede behandeling. Katten hebben echter de neiging om ziekten te maskeren en dat kan het vroegtijdig signaleren van kanker bemoeilijken.

Kanker bij katten

Kanker komt vaak voor bij oudere katten, maar jongere katten kunnen ook door deze ziekte getroffen worden. Kanker komt vaker voor bij honden dan bij katten. De verhouding is waarschijnlijk 2:1. Kanker bij katten is dikwijls agressiever van aard dan kanker bij honden. Het is belangrijk voor kateigenaren de vroege tekenen en symptomen van kanker te herkennen, want hoe eerder kanker wordt opgespoord, des te groter de kans dat de behandeling succesvol zal zijn. Katten hebben de neiging om ziekten te maskeren en dat kan het vroegtijdig signaleren van kanker bemoeilijken.

Wat is kanker?

Kanker is ongecontroleerde en ongeremde celgroei. Het kan plaatsvinden bijalle type cellen en in alle organen in het lichaam. Het woord 'tumor' is het Latijnse woord voor zwelling en het wordt door leken vaak gebruikt als synoniem voor kankergezwel, ofschoon een tumor zowel goedaardig als kwaadaardig kan zijn. Alleen bij kwaadaardige tumoren wordt van kanker gesproken. Een goedaardige tumor groeit langzaam, meestal op één plaats. Hierdoor is het vrij eenvoudig te verwijderen door middel van chirurgie of bevriezing. Kwaadaardige tumoren daarentegen groeien zeer snel, infiltreren hun omgeving en metastaseren door het hele lichaam van de kat. Dit maakt het moeilijk om kwaadaardige tumoren te verwijderen met een operatie.

Wat zijn de verschillende soorten kanker bij katten?

Katten kunnen veel van dezelfde soorten kanker ontwikkelen die mensen ook krijgen, hoewel de meeste katten een vorm van kanker krijgen van één van onderstaande vier categorieën.

  • Huidtumoren: vooral witte katten zijn hier vatbaar voor en dan met name op de toppen van hun oren en rond hun ogen. Elke kat met een bult op zijn huid moet zo spoedig mogelijk worden onderzocht door een dierenarts.

  • Lymfoom: zeer gebruikelijk bij katten. Ongeveer een kwart van alle gevallen wordt geassocieerd met het Feline Leukemie Virus (FeLV) of leucose. Deze virusziekte kan onder andere tumoren veroorzaken. De meest voorkomende tumor is maligne lymfoom (een vorm van kanker uitgaande van de lymfocyten, een type witte bloedcel die onderdeel uitmaakt van het immuunsysteem) maar ook leukemie, tumoren in lever, nieren, milt of buikvlies kunnen ontstaan. Overmatig braken en diarree, benauwdheid, koorts, sloomheid en lethargie, zwelling van lymfeknopen, slecht eten en vermagering, zijn veelvoorkomende symptomen.

  • Tumoren in de melkklieren worden vaak aangetroffen bij oudere poezen. Helaas zijn meer dan 85% van deze tumoren kwaadaardig. In de buurt van de tepels zijn dan onderhuidse knobbels voelbaar. De enige behandelingsmogelijkheid voor melkkliergezwellen is een operatie, waarbij de tumoren met omringend weefsel worden weggenomen.

  • Abdominale (de buikholte betreffende) tumoren zijn een andere voorkomende vorm van kanker bij katten. Ze zijn veel moeilijker in een vroeg stadium te diagnosticeren. Als uw kat braakt en gedurende enkele weken diarree heeft, breng hem dan naar de dierenarts voor onderzoek.

Wat zijn veelvoorkomende symptomen van kanker bij katten?

Katten kunnen ziekte goed verbergen. Dat maakt het lastig om te signaleren dat er wat mis is met uw gezelschapsdier. Katten kunnen de volgende symptomen vertonen als ze kanker hebben:
  • Overmatig braken en diarree.
  • Weigering om te eten, afname van eetlust, moeilijkheden met kauwen of slikken en gewichtsverlies (vermagering).
  • Of juist abnormale eetlust, eventueel in combinatie met gewichtsverlies.
  • Een ruwe vacht.
  • Lusteloosheid, apathie.
  • Verminderd uithoudingsvermogen.
  • Bloedverlies of een andere uitvloeiing uit een lichaamsopening.
  • Een bobbel of knobbel die niet verdwijnt of toeneemt in grootte.
  • Een wond die niet geneest.
  • Moeilijkheden of problemen met urineren of produceren van de ontlasting.
  • Onverklaarbaar bloeden (bloedverlies) of een andere uitvloeiing uit een lichaamsopening.
  • Ademhalingsproblemen: benauwdheid en hoesten.
  • Aanhoudende kreupelheid of stijfheid.
  • Slechte, onaangename of onwelriekende geur.

Als uw kat één van deze symptomen vertoont, neem dan contact op met uw dierenarts voor een check-up.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: de eerste symptomenKanker: de eerste symptomenHet is erg belangrijk dat kanker in een vroeg stadium wordt ontdekt. De overlevingskansen zijn immers veel groter als de…
Kanker: AlvleesklierkankerAlvleesklierkanker is een grote doodsoorzaak voor mannen tussen de 35 en 60 jaar oud. De prognose van alvleesklierkanker…
Symptomen van kanker bij honden herkennenSymptomen van kanker bij honden herkennenKanker bij honden klinkt als een zeer ernstige en levensbedreigende diagnose. Gelukkig heeft de diergeneeskunde de laats…
Bestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten: erg duurBestraling van kanker bij honden en katten is mogelijk. Het is alleen wel heel erg duur. De Universiteit Utrecht heeft i…
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Bronnen en referenties
  • http://cat-care.suite101.com/article.cfm/warning_signs_of_cancer_in_cats
  • http://pets.webmd.com/cats/guide/cancer-in-cats-types-symptoms-prevention-and-treatment
  • http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/felv.html
  • http://www.dierenkliniekduurstede.nl/nieuwsbrieven/tumor.htm

Reageer op het artikel "Symptomen van kanker of tumoren bij katten herkennen"

Reacties

Marina, 05-10-2014 10:32 #6
Mijn kater 7 jaar oud cyperkat, zijn naam is Billy, heeft op zijn voorhoofd een wit bultje! Aaien erop is pijnlijk en kan hij gaan bijten! Hoe kan ik Billy helpen? Ik hoop maar niet dat het kanker is! Want Billy is heel lief! Wie herken dat witte bultje? Reactie infoteur, 06-10-2014
Bultjes komen regelmatig voor bij katten. Zon bultje kan door veel oorzaken ontstaan, bijvoorbeeld door een ontsteking of een insectenbeet, maar het kan ook om een overvulde talgklier zijn. Het kan ook een goed- of kwaadaardige tumor zijn. Het is verstandig het bultje te laten beoordelen door de dierenarts.

Lien de Bruycker, 12-10-2012 00:52 #5
Ik heb 4 jaar geleden mijn pluche uit het asiel gaan halen. Hij is nu 12 jaar en is een Perzische. Sinds enkele maanden heeft hij een gezwel op zijn lip aan het neusje. Hij is nu 3 keer geopereerd en telkens kwam het terug en veel slechter dan het was, nu zijn daar zo korsten op en soms bloed het. Het is echt opgezwollen. Hij kan niet zelfstandig meer eten, maar ik geef het hem in zijn mond en hij eet wel goed. Sinds kort verstopt hij zich op donkere plekke en maak me zorgen dat hij zijn hoofd ga leggen, maar de dierenarts kan voorlopig niets doen omdat hij eerst de uitslag moet hebben van Brussel. Hij heeft een stuk weefsel opgestuurd. De dierenarts weet nog niet of het kwaadaardig is of goedaardig is het gezwel. Ik wil mijn pluche nog niet kwijt. Hebben jullie tips? Laat me iets weten.

Michaela, 01-09-2012 15:19 #4
Hallo,

bij mijn poes is twee weken geleden haar oortje geamputeerd ivm kanker. Nu wil het wondje niet helen ze draagt al die tijd al een kapje. Ze heeft nu antibiotica pillen, druppels en injectie gehad, ook heeft ze antijeuk injectie gehad maar ze krabt nog steeds! Weten jullie iets? Ze is 17 en de dierenarts heeft het over inslapen! Maar verder is ze nog helemaal zich zelf! Help aub

Van Santvliet Ingrid, 14-07-2012 12:16 #3
Mijn kater wordt dit jaar 18 jaar. In 2003 heb ik zijn li-voorpoot tem het schouderblad moeten laten amputeren wegens kanker (hij was toen 8 jaar oud). Nu is hij sedert 6 maanden flink afgevallen (hij weegt momenteel nog 4.2kg). Uit echografie blijkt dat zijn nier fel vergroot is. De dokter stelde voor om hem eventueel te laten opereren maar dat wil ik hem op deze leeftijd besparen. Wel krijgt hij dagelijkse pijnbestrijding om zo op een diervriendelijke manier te kunnen overlijden. Doe ik er goed aan want met zijn medicatie tegen zijn allergieën ben ik moeten stoppen omdat dat te belastend zou zijn voor de nieren.

Ron van Hoof, 05-08-2011 21:03 #2
Hallo,

ik wou even vragen aan iemand met de nodige ervaring op gebied van tumoren bij katten, of een tandvleestumor perfect weggenomen kan worden door een ingreep en ook daarna eventueel kan behandeld worden als deze tumor kwaadaardig is en terug zou opduiken na de ingreep?

mijn kat is een Blauwe rus van 11 jaar oud en de dierenarts heeft een tandvleestumor vastgesteld.

wat kan ik doen om het diertje nog enkele jaren of langer bij mij nog te kunnen houden, a.u.b.?

mijn dierenarts heeft voorgesteld om de tumor te laten wegnemen en een bioptie ervan te laten nemen, om te kijken wat de echte oorzaak ervan is.

mvg,
Ron

Mw Bekker, 26-02-2010 23:06 #1
Onze kat (Noorse boskat) van bijna 17 jaar is een maand geleden aan longkanker overleden. Helaas hebben wij geen enkel van de symptomen op uw site vermeld bij hem kunnen vernemen behalve dat hij van de zomer behoorlijk aan diaree was. Hij at zelfs heel goed praktisch tot het moment dat hij stierf.
Hoe kan zoiets? Reactie infoteur, 02-03-2010
Hallo mw. Bekker,

Vervelend te moeten horen dat u uw kat ben kwijtgeraakt.

Over uw vraag het volgende.
Sommige vormen van kanker kunnen zich pas op een laat moment openbaren. Daar komt bij dat een kat ziekte verhuld en niet laat merken dat hij of zij ziek is.

Mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Aandoeningen honden en katten
Reacties: 6
Schrijf mee!