InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > O oh, mijn hond heeft een hotspot!

O oh, mijn hond heeft een hotspot!

Het is altijd weer schrikken… je ontdekt een hotspot bij je hond. Van het ene op het andere moment heeft je lieveling een akelige, kale, ontstoken, rauwe wond op zijn of haar lijfje.

Oorzaken hotspot

De achterliggende oorzaak kan van alles zijn;
  • Een insectenbeet (vlo, teek,mijten, mug)
  • Allergische reactie op bijvoorbeeld een plant
  • Een klit in de vacht, waaronder de huid gaat zitten broeien, enz.

Natuurlijk kun je meteen met je trouwe maatje in de auto springen en naar de dierenarts sjezen, voor een passende behandeling met prednisonachtige middelen en antibiotica, maar als je hond geen last heeft van andere symptomen zoals koorts, lusteloosheid of gebrek aan eetlust, kun je ook zelf aan de slag, om “Fikkie of Fifi” weer in een strak velletje te krijgen.

Als je de oorzaak toevallig hebt kunnen achterhalen, dan is het zaak deze eerst weg te nemen (denk aan bijvoorbeeld vlooien). Deze hotspots zitten vaak in de buurt van de staart en op de dijen. Een hotspot onder het oor of op de wang is vaak een aanwijzing dat er oormijt in het spel is. In dat geval vraagt u bij uw dierenarts om Surolan om de oortjes te behandelen. Maar wat deze ellende dan ook veroorzaakt, het is een feit dat dit pijnlijk en jeukende euvel, vaker in de zomer wordt gezien dan in de wintermaanden.

Behandeling:

  • Als er veel haar in de weg zit en in de wond kan plakken is het raadzaam dit weg te knippen of te scheren.
  • Zorg dat de hond niet aan de wond kan komen door middel van een kap of kraag. Of ga creatief aan de slag met een babyrompertje (kleine hond), een T-shirt of een badpak (grote hond). Zit de hotspot op een voor of achterpoot dan kan een oude sok uitkomst bieden.
  • Vervolgens kun je de plek voorzichtig uitwassen met een lauwe oplossing van biotex groen of betadine.
  • Als je hond het toe laat fohn (niet te heet!) je daarna de plek goed droog (1 x in de 3 dagen het wassen en drogen herhalen).
  • Uitwendig kun je daarna gebruik maken van allerlei zalfjes zoals: Honingzalf, Calendulan en dergelijke. Een ander uitwendig middel wat heel handig is, is Espree Hotspot Foam Dit middel schijnt ook nog een vieze smaak te hebben wat aan de wond likken voorkomt.
  • Een goede inwendige behandeling zijn de druppels Puur Jeuk van Puur Natuur.

Keren hotspots regelmatig terug bij uw hond, dan is het beter om een dierenarts te raadplegen. Wellicht heeft u hond dan een ernstiger allergie en is verdere behandeling (soms homeopatisch) nodig om deze nare kwaal onder de knie te krijgen.
© 2008 - 2014 Jo-62, gepubliceerd in Zieke dieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overmatig krabben, bijten en likken bij hondenOvermatig krabben, bijten en likken bij hondenHonden krabben van nature veel. Overmatig krabben, likken of bijten van de huid wijst echter op een onderliggende oorzaa…
Vlooien en Teken bij HondenVlooien en Teken bij HondenAls honden eigenaar zult u vroeg of laat geconfronteerd worden met vlooien of teken bij uw huisdier. Wat te doen als u m…
Hond & stress: kalmeringssignalenHond & stress: kalmeringssignalenVeel mensen geloven dat hun hond een "ik ben schuldig" houding aanneemt na het begaan van "verboden" gedrag. Dit is echt…
Hond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft of scabiësHond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft of scabiësHuid- en vachtproblemen bij de hond zijn waarschijnlijk de meest voorkomende aandoeningen waar hondenbezitters mee te ma…
Bijtwonden, oorzaken, symptomen en behandelingBijtwonden ontstaan meestal door een beet van kat of hond. Een bijtwond van kat en hond kan zeer ernstig zijn. Beet van…

Reageer op het artikel "O oh, mijn hond heeft een hotspot!"

Reacties

Henny, 04-12-2012 19:07 #7
Het enige wat echt helpt is knoflook door het eten, bij onze hond (een boomertje) heeft het goed geholpen na veel dierenarts bezoeken en zalfjes. Elke dag geven wij hem een knoflook tablet van de Hema en na een paar dagen zie je het verschil al.
Je kan na een tijdje proberen te stoppen maar bij onze hond kwam het weer terug, dus weer aan de knoflook en nu gaat het goed met een halve tablet per dag.(Hema)
Echt een aanrader en veel goedkoper dan die smeersels van de dierenarts.

Nico, 07-09-2012 10:50 #6
Het beste is: niets doen aan de hotspot zelf. Schoonmaken/scrubben maakt de plek en de hond alleen maar onrustiger. Wel is goed een kap om te doen zodat de hond niet aan de plek kan komen. Tot slot: gebruik geen zalfjes: de plek moet ademen en vette zalf houdt zit tegen!

Josky, 24-05-2012 21:46 #5
Ik heb 2 honden shar-pei's en de reu kan niet verdragen wanneer hij slaapt dat het teefje aan hem komt ruiken, dan is dat altijd met een beet, welke dan geniet moet worden, zo ook weer maandag avond, dus dinsdag de dierenarts gebeld, en het teefje weeral eens 4x geniet, woensdag had zij een grote natte plek op de plaats waar de nietjes zitten terug gebeld naar de dierenarts, moest gewoon de antibiotica blijven geven, maar het beestje had veel last altijd op haar pootjes blijven bijten, dus vanmorgen terug gebeld dat ze toch nog ne keer moest langs komen, wanneer ze het zag de plek, zei ze oei, das ne serieuse hot spot, ik had er nog nooit van gehoord, de dierenarts heeft dan de plaats volledig met een product dat ze mee had en met water moet vermengen, schoon gemaakt, goed drogen en dan afdoppen met iso-betadienen schoonmaken 1x per dag en doppen met iso enkele malen per dag zeker 4 dagen, kan mijn teefje dat gekregen hebben door de beet van mijn hond?

Petra Paap, 19-02-2012 01:49 #4
Onze kat heeft ook een huidprobleem waarbij grote kale plekken ontstaan in liezen en oksels. We zijn erg aan het dokteren ook met homeopathie maar werkt niet echt, De dierenarts denkt aan vlooienallergie of stress (we hebben feliway nu in huis) voedselallergie schijnt bij een kat moeilijk aan te tonen te zijn vanwege de ruime marge bij de testen. Kortom we worden er een beetje wanhopig van, zalfjes e, d likt hij eraf, maar hij likt zich helemaal stuk en het is pijnlijk, van te veel jeukstillende injecties kunnen de dieren suikerziekte krijgen.

Precious, 06-03-2011 12:02 #3
Mijn advies is om een hond met gezondheid- en/of huidklachten over te zetten op vers of diepvriesvoer (barf, kvv). Doordat mijn honden op vers over zijn gezet, zijn diverse gezondheidklachten verdwenen. Mijn reu had o.a. ernstige huid klachten wat met Hypoallergene brokken en prednison injecties van de dierenarts moeilijk te onderdrukken was. Nu met vers diepvries hondenvoer zijn alle klachten verdwenen en behoeft hij geen prednison meer! Verse voeding bevorderd het immuumsysteem.

Bianca, 24-10-2009 18:41 #2
Mijn hond heeft hotspot als ik een dag later was gekomen dan kon hij blind of doof worden gelukkig was ik op tijd Reactie infoteur, 28-10-2009
Zo dat is heftig! Dan zat hij zeker op een speciale plaats?

Winters, 21-10-2009 17:03 #1
Onze hond heeft dan ook hotspot op de zijkant van zijn bijna hele lijfje.Is erg hardnekkig Reactie infoteur, 28-10-2009
Zielig! Heel veel beterschap!

Infoteur: Jo-62
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 7
Schrijf mee!